Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 55mm - Bekijk alle specificaties

Sony DT 35mm F1.8 SAM Review

EXX 4 januari 2012, laatste update op 22 april 2015, 1.936 views

Sony DT 35mm F1.8 SAM

Een prima lens voor Sony APS-C A-mount camera's. Optisch echt heel goed, bouwkwaliteit is voldoende. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Optische kwaliteit dik in orde
  • Compact en licht van gewicht
  • Niet duur, dus veel waar voor je geld

Minpunten

• Compleet van plastic
  • Vignettering op F1.8

AF-snelheid Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Introductie
Een 35mm snelle prime lens is eigenlijk een must voor elke APS-C camera bezitter, dus ook voor mijn Sony A55. Ze zijn licht, compact en scherp. Mijn keuze is gevallen op de SAL35F18. Dit is 1 van de "easy choice" lenzen die Sony aanbiedt. Goedkoop, maar met goede optische eigenschappen.

Bouwkwaliteit
Het is een compact geheel. Alles plastic, ook de mount. Of dit werkelijk een nadeel is, geen idee. Alleen de tijd kan uitwijzen, of al dat plastic werkelijk echt slechter is dan metaal. De lens is niet weather sealed.

Wat krijg je
Er worden volgende zaken geleverd: de lens, met voor en achterdop, en een plastic ronde zonnenkap. Waarom er geen tulpvormige zonnekap wordt bijgeleverd is me niet duidelijk: het front element roteert namelijk niet bij het focussen. Er wordt geen hoesje of iets dergelijk bijgeleverd, waar je de lens in kan opbergen.

De lens
De lens zelf is vrij basic. De lens is voorzien van focusring en een AF/MF schakelaar. Filter diameter is 55 mm. Dit is een lens alleen voor APS-C camera's. Dit is een SAM lens. De focusmotor zit dus in de lens. Het is geen stille focusmotor, maar eenzelfde type als bij de 18-55mm kitlens.

De zonnekap is groot genoeg maar kan niet omgekeerd op de lens worden gezet als je de kap niet gebruikt.

Optische eigenschappen

scherpte
Deze prime is scherp. Ik heb voor deze test een pagina met tekst uit een tijdschrift gefotografeerd en daaruit een crop genomen uit het midden en uit de linker benedenhoek. Ter vergelijking heb ik hetzelfde gedaan met de 18-55 kitlens.

SAL35F18_center_sharpness

SAL35F18_corner_sharpness

Zoals te zien is de lens al vanaf F1.8 scherp in het midden, en redelijk scherp aan de rand. Vanaf F4 is het gewoon overal haarscherp. Het verschil met de kitlens is aan de rand gigantisch.

Overigens heb ik de indruk dat het verschil in scherpte een stuk groter is dan wat de test laat zien. Als ik fotos bekijk op pixel level, zijn de foto's gemaakt met deze prime altijd een stuk scherper dan de foto's gemaakt met de kitlens, de Tamron 18-270 superzoom of de Minolta beercan, ook als ik met deze 35 mm prime op bv. F2.8 fotografeer.

Barrel/Pincushion vervorming
Er is een lichte barrel distortion te zien:

SAL35F18_distortion

Chromatische abberaties:
Bij F1.8 bij sterke contrasten duidelijk aanwezig, maar bij het dichtdraaien van het diafragma wordt het snel minder. Bij F2.8 bijna geen CA meer en bij F4 is de CA compleet verdwenen.

Vignettering
BI F1.8 duidelijk zichtbaar. Afstoppen heeft snel effect, want bij F2.8 is de vignettering al bijna weg.

SAL35F18_vignetting

Flare
Beperkt en niet beduidend meer dan andere lenzen.

Macro eigenschappen
je kunt er best een goede close-up mee maken, maar verwacht geen super 1:1 macro-eigenschappen. De vergrotingsfactor ligt bij 0.25x

Gebruik
De lens is mooi compact en licht. De lens is 5 cm tot 6 cm lang, afhankelijk van de focusstand. De lengte van de lens varieert bij het focussen. Het front element roteert niet.

Focus
De autofocus gaat snel genoeg en produceert evenveel herrie als de in-body focusmotor. De manuele focusring draait soepeltjes en manueel focussen gaat goed.

conclusie
Een goede en snelle 35 mm prime voor de Minolta en Sony camera's. Lekker scherp en niet te duur.

Enkele foto's die ik gemaakt heb met deze lens zijn te vinden op dpreview: http://www.dpreview.com/g...ums/sony-dt-35mm-f1-8-sam

Heb jij ook een Sony DT 35mm F1.8 SAM?

Goede review! Hier heb ik wat aan, want heb hem namelijk vandaag besteld na het lezen van deze review!

Ben zeer benieuwd:)