Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-SLI Deluxe Review

Krisp 12 juli 2006, 6.786 views

Asus A8N-SLI Deluxe

Pluspunten

• genoeg PCI-(E) sloten
  • veel kabels meegeleverd
  • makkelijke installatie
  • veel USB-sluitingen
  • stabiel, op netwerkkaart na
  • voldoende BIOS-updates
  • scherp geprijst

Minpunten

• slechte plek aansluitingen front-sound
  • netwerkkaart niet stabiel
  • chipsetfan maakt veel herrie
  • 1T-timing probleem

Layout Score: 4
Waarom dit moederbord?
Op mijn zoektocht naar een nieuwe pc kwam ik ook aan bij het onderdeel moederbord. Ik had voor een AMD-processor gekozen, en ik wilde een goed moederbord erbij met veel functies en een nForce 4-SLI moederbord, omdat ik in de toekomst een extra videokaart erbij wil zetten. Hierdoor bleven er 4 moederborden over, de DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D, de MSI K8N SLI Platinum, de Gigabyte GA-K8N Ultra-SLI, De Asus A8n-SLI gewone en deluxe versie. Deze moederborden zijn allemaal zeer goede moederborden, en ik ben meer eisen gaan stellen. Ik raad iedereen aan om al deze moederborden in overweging te nemen. Ze verschillen tenslotte heel weinig van elkaar.

- er moesten 3 PCI-kaarten inkunnen, voor mijn draadloze netwerk, geluidskaart, en TV-kaart.
- er moest minstens 1 PCI-E 1x poort op moest zitten, die bereikbaar was als ik een Zalman cooler op mijn videokaart zette. Dit mocht geen teruggehaalde PCI-E 16x poort zijn, want ik wil misschien in de toekomst een extra videokaart kopen, om die in SLI-opstelling te kunnen draaien.

Hierdoor bleven alleen de ASUS-moederborden over, en na het lezen van het ASUS A8N-SLI topic op dit forum heb ik de deluxe versie gekozen. Hierbij biedt ASUS meer ondersteuning door middel van een nieuwe BIOS en dergelijke.

Inhoud doos

Het moederbord zat netjes verpakt in een antistatische zak, met een zacht stukje stof eronder. De doos had een klep waarop de meeste functies stonden. ASUS staat er bekend om dat ze veel extra spullen erbij leveren. Ook dit keer stellen ze niet teleur. Ik kreeg 8 SATA-kabels, 2 IDE-kabels, stroomaansluitingen voor SATA, een houder voor externe SATA schijven, en nog veel meer. Veel completer kon het niet.

Installatie

De installatie van dit moederbord gaat relatief gemakkelijk. Alle kaarten gingen er zonder problemen in, en alle aansluitingen zijn snel gevonden, op 1 ding na: de aansluitingen voor de geluidsingangen aan de voorkant. Deze zitten aan bij de geluidkaart; niet echt een gemakkelijke positie. Dit levert ook een lelijke kabel dwars over het moederbord op. Ik heb deze future dan ook niet gebruikt. Voor de rest zit alles mooi op de rand, en is het allemaal slim neergezet, zodat er weinig kabelbende ontstaat. ASUS leverde ook houders voor in de PCI sloten, zodat je als je bijvoorbeeld te weinig USB-poorten hebt (je kan maximaal 6 USB-poorten van de voorkant aansluiten) deze toch kan gebruiken. Dit levert 10 USB-poorten in totaal op, een mooi aantal.

Stabiliteit, betrouwbaarheid en Compatibiliteit

Ik kan over deze 2 dingen vrij kort zijn: dit moederbord werkt altijd en stabiel. Helaas hebben nForce 4 moederborden het probleem dat ze het niet goed doen in combinatie met Maxtor DiamondMax 10 schijven, en ik had bij de HCC zo’n schijf gehaald. Gelukkig zijn na een firmware-update de meeste problemen weg, en na februari worden de schijven al vanaf fabriek met deze nieuwe firmware geleverd. Voordat ik doorhad dat dt het probleem was, was ik wel een paar Windows installaties verder. Ik reken dit ASUS niet aan, omdat dit een probleem is van Maxtor. Een ander probleem is dat de nVidia netwerkkaart (dus niet de Marvel) niet goed werkt onder Windows. Hij loopt bij mij telkens vast. Ik heb dit kunnen oplossen door de Marvel netwerkkaart te gebruiken, maar dit vind ik wel een misser.

Een paar opvallende dingen vanuit de praktijk

Waar ik op het forum al voor gewaarschuwd was, kwam ik ook zelf achter: de chipsetfan maakt een verschrikkelijke herrie. Ik heb meteen een zalman nordbridgecooler erop gezet, maar een andere oplossing is om er een fancontroler op te zetten. Helaas heb je dan kans dat je videokaart dan net niet meer past met een artic silencer. Dus het zou een verbetering zijn als de nordbridge een stukje verschuift, liefst naar de processor toe (dan wel helemaal langs de videokaart) . Een ander ding wat de meeste moederborden hebben, maar toch vind ik het jammer (DFI deed het wel goed vind ik) is dat het geheugen de airflow naar de processor een beetje blokkeert. Door het geheugen een kwartslag te draaien is dat probleem niet alleen opgelost, maar wordt ook het geheugen wat koeler. Niet dat het echt nodig is, maar alle beetjes helpen.

Overclocking

Dit moederbord vind ik goed kunnen overclocken. Ik heb momenteel een 3500+ Newcastle, omdat die verwisseld is met een winchester, maar deze kan ik goed overclocken. Nadeel van dit moederbord is wel dat het last heeft van het zogenaamde 1T-timing probleem: rond de 250mhz (geheugensnelheid) kan het geheugen niet meer op 1T draaien, en moet het geheugen naar 2T. Voor de rest heb ik geen echte problemen gevonden.

Ondersteuning

Echte problemen heb ik nog niet gehad met dit moederbord, dus ik heb ook nog niet hoeven mailen/bellen met de fabrikant. Maar de BIOS-updates komen achter elkaar (allen het 1T-probleem wordt niet opgelost) en bieden vaak nieuwe functies. Ook nieuwe drivers komen redelijk snel, maar omdat de chipsetdrivers bij nVidia vandaan komen, hoeft ASUS alleen maar een linkje neer te zetten. Dus bij dit moederbord is de ondersteuning minder belangrijk als bij andere moederborden.

Dit moederbord is concurrerend geprijsd. Voor de concurrenten betaal je evenveel of meer, en krijg je minder terug. De enige echte concurrent komt uit eigen huis, en dat is de non-deluxe versie. Je betaalt 20 euro meer ten opzichte van de non-deluxe versie, maar daar krijg je betere ondersteuning, een extra netwerkaansluiting, en een extra SATA-controler voor terug. Ik vind voornamelijk door die extra ondersteuning het waard om de deluxe versie te nemen.

Mijn mening is dat iedereen die er over nadenkt om een SLI-moederbord te kopen, deze ASUS zeer goed in overweging moet nemen. Sowieso is het n van de betere AMD- moederborden, ook als je geen SLI gebruikt. Neem ook nog in overweging dat dit moederbord concurrerend geprijsd is, en je kunt eigenlijk niet meer om de ASUS heen.

Heb jij ook een Asus A8N-SLI Deluxe?

Reviews door de redactie

Puike review, ik zou 'm zo kunnen copy-pasten... Alleen een fancontroller op de bestaande NB-fan aansluiten is trouwens een afrader, 't koelblok zit (idle) binnen de minuut al op 55 graden, ondanks de 8800 toeren van de fan. Gebruik dus, zoals je gedaan hebt, echt een nieuwe koeler.
Betreft dit de eerste revisie van de NB fan? Voor zover ik hier en daar gelezen heb levert Asus een nieuwe fan uit (gewoon Asus mailen en dan krijg je hem gratis opgestuurd).

Voor iets meer had je volgens mij beter een Premium kunnen kopen & had je het voordeel gehad van een veel stillere heatpiped oplossing :*)
Ik heb zelf al ruim 1,5 jaar dit moederboard en heb hier geen enkel probleem mee.

De chipset fan van deze MB is bij mij ook kapot gegaan. Ik heb van mijn leverancier een zalman nordbridgecooler gekregen en van Asus een nieuwe actieve cooler die je 45 graden gedraaid erop kan zetten. Dit allemaal gratis overigens! -> Chipset geen herrie meer!

De problemen die jij onder vindt met de netwerkport van Nvidia heb ik niet. Wel moet ik hierbij zeggen dat ik NIET de nvidia firewall gebruik, alleen de driver. -> Netwerk werkt prima!

Ik heb wel een ander punt wat ik jammer vind, en dat is dat het geheugen maar op 333Mhz draait en niet op 400 Mhz. Misschien instellingen van mij kant?
Corsair ValueSelect 1024 MB DDR, PC3200....DualChannel

Het is dus een prima MB, die 1 jaar terug voor de toekomst was voor bereid. Nu kan je misschien beter w8n op het nieuwe platform AM2.
Kijk eens naar deze: Asus M2N-SLI Deluxe...