Toshiba Dynadock V10 Review

gambieter 14 januari 2013, 1.961 views

Toshiba Dynadock V10

Pluspunten

• Het werkt, zolang je geen hoge eisen stelt aan snelheid.

Minpunten

• 1) Relatief langzaam en processor intensief.
  • 2) Onhandige adapter met te kort snoer (UK versie)

**update 12 mei 2012**

Met de nieuwe versie van de software en displaydriver lijken een aantal van de problemen/nadelen te zijn opgelost :) . Het installeert nu zonder BSOD op Win7-64 Enterprise, en het laptopscherm gaat nu volledig uit (ipv dat de backlight aanblijft). Snel zal het nooit worden, maar nu wordt het een bruikbaar apparaat.

Versies van de software die het goed doen:
dydoutil-20120119160111.zip (versie 2.6.1.1, datum 19-jan-2012, UK versie getest)
display-20120511094148.zip (update display driver naar LS-1_R6.2_M1, datum 11-mei-2012, UK-versie)

Hiermee heb ik de Algemene beoordeling naar goed opgewaardeerd, omdat ik het apparaat nu kan gaan gebruiken waarvoor het bedoeld is :) .

=========================

**Oude review:

Korte beschrijving:
De Dynadock is een universele port replicator, die op een USB2.0 poort wordt aangesloten en via de USB2.0 de grafische, LAN en geluidsinformatie doorgeeft, en ook als USB-hub fungeert. De Dynadock heeft een DVI, LAN en 3x USB2 poorten aan de achterkant, en sound + 1 USB poort aan de voorkant. De software bevat specifieke drivers voor USB>LAN, USB>video en USB>sound, en de Dynadock software voor instellingen.

Review:
Aangezien ik eigenlijk alleen nog met laptops werk, maar wel extern toetsenbord, muis, LAN en (DVI of HDMI digitaal) aangestuurde monitor wilde gebruiken, en niet telkens alles in moet pluggen, heb ik de laatste jaren een dedicated port replicator voor mijn werklaptop gebruikt. Heerlijk dingetje, klik de laptop erop en alles is aangesloten. Alleen, die port replicator werkte exclusief met de laptop van werk, niet met de prive laptop(s)

De Dynadock leek me een handig apparaat, omdat het laptopmerk en -type onafhankelijk is, een DVI-optie geeft aan laptops met alleen VGA-uitgang, en alleen een USB2.0 poort nodig heeft, en daarvoor een DVI, LAN, sound en vele USB-poorten geeft. Het ding kostte maar £70, een koopje.

Helaas zie ik het toch als een miskoop. Alhoewel het uiteindelijk wel doet wat het zegt, zijn er zoveel nadelen aan verbonden dat de Dynadock nooit echt in gebruik is genomen en ik nu toch met mijn nieuwe laptop HDMI, USB, LAN en sound apart inplug.

Wat bevalt me niet/werkt niet goed bij de Dynadock en software:

1) Zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1447190/. De Dynadock standaard is extended scherm, maar zelfs als je alleen het externe scherm gebruikt, dan blijft de backlight van het laptopscherm aanstaan. Dat is storend, gebruikt energie en zal ook de levensduur niet verbeteren. Ik heb dit niet weg kunnen krijgen.

2) De drivers/software werken niet goed onder Windows 7 64-bit, het bleef bij mij crashen

3) Omdat het via USB gaat, is het relatief langzaam en ook processor intensief.

4) Er zit een zeer onhandige adapter aan, stekker + adapter als een gegoten stuk, met een veel te korte kabel, waardoor het niet op een normale bureauhoogte kan staan met de stekkers op de grond. Ook past het niet in een stekkerblok zonder andere stopcontacten te blokkeren (UK versie).

Al met al werkt het (al is Win7x64 bij mij niet gelukt, maar ik heb maar 1 laptop getest), maar is het dermate onhandig, traag etc, dat ik het als een miskoop zie en niet meer gebruik. Jammer maar helaas.

Heb jij ook een Toshiba Dynadock V10?

Het klopt dat deze Dynadock erg processor intensief is, maar de laptops waarmee jij getest hebt, beschikken niet over een snelle grafische kaart. Dat is zeker een aandachtspunt, zie ook http://www.expertreviews.co.uk/gadgets/278524/toshiba-dynadock-u10
Dat wil ik best aannemen. De processoractiviteit is echter niet mijn hoofdreden voor een negatieve beoordeling :)