Specificaties 1-bay NAS met 500GB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 500GB Review

Mesjefskie 28 augustus 2007, 6.399 views

WD My Book World Edition 500GB

Pluspunten

• Netwerkhardeschijf die doet wat het doen moet.

Minpunten

• Geen mogelijkheid om via USB aan je PC te hangen.

Features Score: 3
Ik heb de Western Digital MyBook World Edition 500GB nu ongeveer een week in gebruik en hij bevalt goed. Ik heb 'm gekocht omdat ik graag backups wilde maken van bestanden (vooral foto's en muziek) en ik geen zin had in gehannes met DVD's of de moeite wilde nemen een oude PC op te zetten als fileserver of iets dergelijks. Ik zocht kortom een 'Plug&Play' oplossing...

De schijf krijgt via DHCP een IP adres waarna je op de webinterface kunt inloggen. Ik heb het IP adres vast gezet en een nieuwe, alleen door mij te benaderen share aangemaakt. Dit proces is duidelijk en gemakkelijk via de webinterface. De share heb ik gemapped in windows (Vista Ultimate) en zo ingesteld dat als ik mijn PC opstart hij automatisch wordt gemapped. Gaat echt perfect!

Algemene Beoordeling
De MyBook ziet er goed uit. Een van de lampjes rond de powerknop geeft aan hoeveel ruimte je nog vrij hebt op de schijf. Hoe voller het circeltje, hoe voller de schijf. Maar hij staat bij mij in de meterkast dus ik heb 'm denk ik zo'n minuut of 5 gezien... ;) De MyBook ziet er solide uit en is lekker compact. Het enige echte nadeel vind ik dat je 'm alleen op het netwerk aan kunt sluiten. Er is dus geen mogelijkheid om deze schijf via USB aan je PC te hangen. Er is wel een USB poort aanwezig maar die dient enkel om een USB apparaat op aan te sluiten!

Features
Ik heb voor de MyBook gekozen omdat ik op zoek was naar een redelijk betaalbare netwerkschijf. Verder verwachtte ik er niet meer van. De MyBook voldoet aan deze verwachting. Ik heb nog geen ervaring met de schijnbaar mogelijke 'remote' toegang tot deze schijf dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.

Prestaties
Ik heb de prestaties van de schijf niet gemeten. Mijn netwerkje thuis is (slechts) 100Mbit en de MyBook kan tot 1000Mbit. Ik heb ongeveer 100GB aan data gekopieerd naar de schijf maar dat heb ik 's avonds aangezet en 's ochtends was hij klaar... Foto's en muziek ophalen gaat goed, geen haperingen. Ik ga mijn collectie video's (legale backups/rips van mijn DVD's) binnenkort ook overzetten. Dat is ongeveer 150GB. Ben benieuwd of ik ze dan kan kijken vanaf de MyBook zonder haperingen.

Geluidsproductie
Hij heeft heel even naast mijn PC gestaan, en toen heb ik 'm niet gehoord. Nu staat 'ie in de meterkast dus ik heb er geen idee van hoeveel geluid hij produceert als je er (veel) naar schijft of van leest.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Staan nu al een hele week (!) :+ aan en hij doet het nog steeds... Met andere woorden, ik heb geen idee hoe stabiel & betrouwbaar het ding is. Tot nu toe gaat alles goed!

Ondersteuning
Heb nog geen ondersteuning van de fabrikant nodig gehad.

Ik heb 'm voor 179,95 gekocht bij MyCom in Breda. Voor wat het ding biedt vind ik dit een schappelijke prijs.

Update 28 augustus 2007
Heb een tweetal foto's toegevoegd.

Heb jij ook een WD My Book World Edition 500GB?

Wat foto's misschien? Voor de rest een duidelijke, goede review!
Oh, ok. Ik zal er zometeen wat foto's bij zetten... Kunnen jullie gelijk m'n meterkast zien... :+
Mooie gasdrukregelaar :D , die maak ik _/-\o_
Drive werkt prima de java software voor extrene toegang is een draak van een
programma en je krijg zeer irritante software aanbieding en voor extrene toegang, schijf is goed snel via de 1gig netwerk kaart.
Ik heb de voorloper hiervan (?) een WD Netgear (250 GB) al een tijdje (jaar?) probleemloos draaien in mijn netwerk. Op een van de USB-ports heb ik een printer aangesloten waardoor hij tevens werkt als printerserver. Mogelijk kan de "My Book" dat ook?
Als je op de Netgear USB-ports een USB-disk aansluit, schijnt hij "geclaimed" te worden door het apparaat en op zodanige wijze geformatteerd te worden, dat hij, zonder overnieuw formatteren, niet meer rechtstreeks op een PC bruikbaar is. Aangezien de snelheid over mijn 100Mb netwerk ook niet super is (ong. 3 minuten voor 1GB), houd ik mijn USB-drive maar lekker rechtstreeks aan de PC iig (minstens 4x sneller).
Goede review, ik ben blij dat je hier hebt gezegd dat je niet via USB kan connecten, ik dacht dit wel en wilde hem bijna aanschaffen! You just saved me a lot of money hehe :D
Gebruikt iemand de Western Digital My Book World icm een PS3 of Xbox 360. Dan met name het streamen van video en muziek?
Hallo, Ik ga dit ding kopen en ben in het bezit van een PS3 dus volgende week kan je in mijn reviw lezen of dat kan en zo ja of dat ook bevalt. Lijkt me eigenlijk van wel :)
Hij is in mijn ogen echt RETE traag! Jammer dat ik hem toch nodig ben. Maar goed in ieder geval hij doet zijn werk en zorgt er voor dat er een hoop opgeslagen wordt!
Verder vrij nutteloos ding in mijn ogen, mede door de snelheid. :(
Reactie op mydogisgone: wat voor netwerk heb jij? ook 100Mbit?

Ik heb dezelfde disk sinds een week. Ik heb hem nog niet veel gebruikt, maar ik vond hem niet supersnel, maar geduld is een schone zaak. Nu wil ik tzt graag naar een 1Gb netwerk, dus ik hoop dat het dan veel sneller gaat.

Verder weinig te klagen. Ook gekocht bij Mycom in Breda.
Wellicht een domme vraag, maar ik begrijp van vele NAS oplossingen dat deze niet direct in de verkenner van windows te bereiken zijn maar alleen via een webinterface.
Is dit een misvatting van mijn kant of klopt dit inderdaad.. Ik ben namelijk op zoek naar een NAS die ik gewoon via de verkenner kan benaderen.

Verder een goede review, begrijp eruit dat de schijf voldoet aan de eisen en wel waar is voor z'n geld
Hallo Stefan,

Kun je dit lezen? Ik heb een vraag voor je namelijk :)

Groeten,

Jerry
Geven ze je een CAT5E kabel bij voor de verbinding tussen router en HDD of geven ze je een normale CAT5 kabel. En die USB poort kan je er een hub op plaatsen bv.: voor printer en externe HDD?

[Reactie gewijzigd door hl2600 op 9 maart 2008 10:02]

Ik heb op een ander forum gelezen dat je gewoon een hub in de usb-poort kunt drukken en daar meerdere externe harde schijven en een printer aan kunt hangen.

Ik ben wel benieuwd naar de prestaties van het streamen van DVD-bestanden (zowel ISO en VIDEO_TS) vanaf de MyBook naar een mediaspeler...