Sharkoon 2-Bay RAID Box Zwart Review

mcp20366 6 juni 2012, laatste update op 11 september 2016, 1.810 views

Sharkoon 2-Bay RAID Box Zwart

Kwaliteit slecht, daardoor niet bruikbaar.

Pluspunten

• Gunstige prijs.
  • Ziet goed uit.

Minpunten

• Koeling maakt veel herrie ten opzichte van de koelprestaties. Dat kan echt beter.
  • Onbetrouwbaar met 2x2TB WD Green Eco 5400rpm 64MB cache.
  • Defect na 48 uur na heringebruikname

Mobiliteit Score: 2
Een mooi vormgegeven en fysiek degelijk aanvoelend apparaat.
Eenvoudig te installeren. De lettertjes voor de instellingen zijn zoals gewoonlijk niet heel makkelijk te onderscheiden, evenals het reset/modus knopje. De speciale sleutel om de bays te ontgrendelen had ik graag meer doordacht gezien. De sleuteltjes lijken me makkelijk kwijt te raken.

Wordt zonder handleiding geleverd, dus die moet via internet gedownload worden.

Voorlopige conclusie:
onbetrouwbaar in combinatie met 2x2TB WD Green Eco. BMR opeens onvindbaar en hele RAID array in mirror dus ook. Geformatteerd, maar na 1,5 maand weer onvindbaar. Weer format gedaan nu low level. Euvel blijft.
Heb nog niet kunnen testen in andere modii en met andere merken schijven of ander besturingssysteem.
Vooralsnog vermoed ik dat het aan de controller op het moederbord ligt (NEC USB3) of aan de controller in de Raid-Box. Kan ook aan de voeding liggen van de Sharkoon.
Niets is zo vervelend als een RAID 0 array die niet te vinden is met daarop al je multimedia.
Binnenkort wordt getest: de betrouwbaarheid van de WD eco schijven als standalone op SATA.
Voorlopig gaat de 2-bay Raid -Box de kast in.

Update juni 2012:
De RAIDBox op USB2 ook geen goede resultaten.
De WD ecogreens draaien op SATA individueel als een zonnetje.
Onlangs een externe Seagate met USB3 aansluiting aangesloten en wederom zeer onstabiele resultaten. Meteen de NEC drivers geupdate naar de RENESAS laatste drivers voor de USB3 chip. Vooralsnog nog geen verbeteringen kunnen ontdekken.
Flashen naar nieuwe firmware van de USB3 chip is me nog niet gelukt.
De externe Hitachi vertoont geen enkele problemen op de USB3 aansluiting.

Update 2016 augustus:
heringebruikname met 3TB Toshiba schijf als single slot drive. Lijkt nu prima te gaan als single bay gebruik.

Update 11-09-2016:
Na 48 uur continu gebruik defect bij omgevingstemperatuur van 28 graden Celsius. RIP

Heb jij ook een Sharkoon 2-Bay RAID Box Zwart?

Erg vreemde review, over de werking terwijl hij goed functioneerde wordt niks gezegd, en dat lijkt me wel nodig bij een review. Ook wordt er vrij weinig over de features gezegd.

1 ster voor prijs en als voordeel laag geprijsd kan ik ook niet begrijpen, vind je 'em nou te duur, erg goedkoop, of allebei tegelijk?

Probeer je reviews misschien meer op die van anderen te laten lijken, in deze vorm zijn ze niet erg nuttig.
Dikke kans dat het niet een de Sharkoon ligt, maar aan de hardeschijven. Green schijven zijn niet gemaakt om RAID te draaien, dat gaat dan ook gewoon vaak fout!

Voor de rest inderdaad review om van te huilen,,
Ik moet even mijn eerdere reactie mogelijk bijstellen, asap, excuus.

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 4 januari 2012 07:56]

zonde. Ik ben toevallig naar een soortgelijk product op zoek. Misschien dat ik voor een vergelijkbaar product van Fantec ga.
De Raidbox van Fantec (althans de MR-35DU3) is van binnen exact hetzelfde, en waarschijnlijk die van Lian-Li ook.

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 20 februari 2012 10:29]

Je leest nogal eens in reviews dat dit ding niet herkend wordt of plotseling kwijt is.
Ik had dat ook enige keren. Ik heb dit opgelost door: a) de laatste drivers voor de controller te installeren en b) een vaste ("hoog in het alfabet gelegen") letter toe te kennen.

Doe je dit niet dan kan dit conflicteren met b.v. een toevalig aanwezige USB stick e.d. die de letter "inpikt". De drive of liever de inhoud ervan is dan niet weg! Kijk bij voorkomnde gevallen eerst in Schijfbeheer of je een schijfletter kan toewijzen of het ding Online kan brengen.

Ik heb zelf ook 2 stuks grotere broertjes van dit ding met ieder 5 schijven waarbij me opvalt dat daarvan de leds (veel) feller zijn als deze Raidbox.
Is dit exemplarisch of stuctureel vraag ik me af. Het verschil is n.l. wel groot. Misschien weet iemand dat? Het is niet minder functioneel hoor maar het oog wil ook wat ....

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 20 februari 2012 10:23]