Specificaties 11,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH) Review

Gaming247 3 januari 2012, laatste update op 3 januari 2012, 1.521 views

Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH)

Pluspunten

• AMD E-350 is geweldig
  • Accu
  • Mat scherm
  • Robuust

Minpunten

• Alleen Lenovo netwerkkaarten
  • Lelijk
  • Geen USB3

Hier mijn review van mijn Lenovo Thinkpad x121e.

Getypt van het desbetreffende apparaat vanaf een zitzak zal ik u mijn ervaringen delen van deze laptop die ik op dit moment 2-3 maanden in bezit heb.

Allereerst wil ik zeggen dat het om de Duitse variant gaat die geleverd wordt zonder besturingssysteem en met een zwarte bovenkant (de achterkant van het scherm).

Het was me een genoegen toen ik ontdekte dat Lenovo laptops leverde zonder besturingssysteem, ik gebruik namelijk al jaren Ubuntu Linux en wil helemaal niet betalen voor een Windows licentie. Helaas ben ik na 2-3 maanden gebruik iets minder enthousiast geworden over de laptop, ik zal u hieronder uitleggen waarom.

De teleurstelling heeft niks te maken met goede scherm dat ook nog eens mat is en daarom bijna voldoet aan mijn drang naar perfectie. Persoonlijk vind ik de resolutie wat laag (1366 x 768) en ben ik voorstander van resolutie revolutie, verleg de pixel per inch grens eens een stuk beste fabrikanten! Wellicht biedt Apple soelaas. Maar afgezien van dat is het een goed scherm wat door de non-glossy afwerking heel erg fijn kijkt in de trein of waar dan ook buiten.

De trein brengt mij overigens op het volgende punt waar ik het over wil hebben, de accu. Als treinreiziger leg ik regelmatig het traject Middelburg - Amsterdam Centraal af. Een 3 uur durende treinreis waarin ik graag 1 of 2 films kijk. Dit lukt prima want een vol geladen accu gaat z'n 5 uur mee kijkend naar 720p mkv bestanden, Pal resolutie Divx Xvid bestanden.

Tot hier de goede kanten van de laptop, nu wat kritiek.

Toen ik de laptop kocht wist ik dat ik een Lenovo Thnikpad kocht, met andere woorden een betrouwbaar robuuste laptop. Dat dit echter zoveel ten koste is gegaan van het design realiseerde ik me pas na aankoop en ik vind nu eigenlijk maar een lelijk ding. Realiseer je dat goed als je deze laptop koopt!

Zowel de naam Lenovo als Thinkpad liggen als stickers iets onder het oppervlak, in een uitgesneden stukje gelijkvormig aan de sticker. De twee Thinkpad stickers hebben beide 1 led die de status van de computer aangeeft (aan/uit/suspend/hibernate enzovoort). Voor de rest heb je geen lampje om de activiteit te controleren, dus geen HDD of CPU lampje dat de belasting aangeeft. Dat mis ik af en toe toch wel.

Het volgende punt van irritatie is dat Lenovo geen andere netwerkkaarten toelaat anders dan Lenovo branded. En voor deze laptop heb ik nog geen andere gevonden dan de standaard kaart die erin zit, sterker nog zelfs de standaard kaart die erin zit (Realtek) ben ik nog niet los tegen gekomen, duimen dat het niet kapot gaat.
Een Lenovo branded Intel 6300 netwerk kaart die ik via e-bay heb gekocht werkt ook niet primair in deze laptop, hij weigert gewoon te booten.
Bizar en bijzonder kut van een bedrijf om dit soort dingen te doen, gigantische min.

Uiteindelijk heb ik de Intel WIFI kaart in het secundaire slot gestopt, maar dat is nog niet geheel probleemloos. Hopelijk kan ik een update aan deze review toevoegen dat ik alle problemen (suspend werkt niet meer goed, en nog een aantal) heb verholpen.

Als afsluitende noot wil ik zeggen dat de AMD E-350 zijn werk fantastisch doet en een geweldige chip is! Zowel met de open-source als met de Catalyst drivers.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X121e (NWS5RMH)?

Beste,

Zou je de URL kunnen geven van de (Duitse?) aanbieder van deze laptop?
Ik ben namelijk op zoek naar dit model zonder Windows.

Vriendelijke groet.
http://www.heise.de/preisvergleich/ Voor het zoeken naar goedkope winkels.
http://www.cyberport.de/ De winkel waar ik de laptop heb gekocht.

Lenovo levert de laptops zonder windows in Dutsland onder een apart type nummer en met Duits toetsenboord. Via e-bay kan je een normaal toetsenboord kopen, maar ik heb het zo gelaten.
Dat suspend niet goed werkt ligt denk ik aan Linux.
Suspend werkt goed, maar de wifi kaarten zijn na een herstart hardware matig uitgeschakeld . Ik weet niet waar dat aan ligt.
Nuttig verhaal.
Een vraag: je vermeldt dat je het apparaat in Duitsland hebt gekocht. Dat betekent waarschijnlijk dat er een Duits toetsenbord op zit (QWERTZ, toetsen voor symbolen op andere plekken enz.).
Natuurlijk kun je softwarematig een standaard US of US Intl toetsenbord instellen, maar dan komen de karakters die je invoert niet meer overeen met wat er op de toetsen staat. Hoe los je dat op?
Klopt ik heb een QWERTZ toetsenbord. In eerste instantie dacht ik dat ik de toetsen zelf wel zou kunnen herschikken in de QWERTY indeling, maar dat kon toch niet doordat er veel toetsen net anders zijn.

Er waren 2 optie's: via e-bay een QWERTY toetsenbord kopen 50 of gewoon wennen. Ik heb voor het laatste gekozen, en na 2 weken ben je het toetsenboord volledig gewend. Je hebt dan alleen nog wat overstap problemen van en naar een normaal toetsenbord, maar dat duurt ook niet zolang voordat je je dat eigenmaakt is mijn ervaring.

Ik heb overigens gewoon ingesteld welk toestenbord ik heb, en dat heeft voor de rest geen enkele invloed op de taal of andere instellingen.