Cooler Master X Dream i117 Review

Guzz 3 januari 2012, laatste update op 3 januari 2012, 3.564 views

Cooler Master X Dream i117

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Montage is een drama
  • Niet speciaal stil

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 3
Deze koeler was in de aanbieding bij een van mijn favoriete hardwarehandeltjes. Voor ruim een tientje kocht ik deze koeler om de processor van mijn bijeengeraapte hobbypc'tje te koelen.
Toen ik de verpakking openmaakte zag ik dat deze koeler een beetje leek op een standaard Intel koeler, met pinnetjes die je in het moederbord moet prikken en vervolgens verdraaien om te vergrendelen.

Op de onderkant van de koeler zit een hoeveelheid koelpasta waar je bang van wordt, ik drukte de koeler op de processor en volgde de instructies in het boekje voor het vergrendelen. De pinnen moeten kruislings per 2 worden ingedrukt en er zou een goed hoorbare "Click!" moeten zijn. Draaien was niet nodig, dit was alleen van toepassing bij het losmaken.

Na goede moed verzameld te hebben begon ik te drukken, een "Click!" bleef volledig uit. Met zweet op mijn rug dacht ik terug aan de duistere jaren dat de Intel koelers hetzelfde euvel hadden en zowat je moederbord doormidden drukte bij het installeren van de koeler.
Voor de goede orde, heb zelf ruime ervaring met push-pin koelers en met de moderne stock Intel koelers is het installeren een groot gemak.

Ik besloot de koeler eens los te halen om te kijken wat er aan de hand was. Het kostte me vrij veel kracht om de koeler los te krijgen vanwege de Kukident tussen het koelvlak en de processor.
Heb meteen maar de koelpasta verwijderd en er zelf een gepaste 'erwt' op gelegd.

Eenmaal los in mijn hand gaven de pinnetjes wel de beloofde "Click!" Na nog een aantal pogingen gewaagd te hebben waarbij ik bijna mijn moederbord dubbel vouwde heb ik een zijkniptang gepakt en de ellendige pinnen eraf geknipt.

Om de koeler toch op mijn bord te krijgen heb ik een aantal nylon ringetjes, vier m4 boutjes en moertjes gebruikt.

Met het angstzweet in mijn handen heb ik toen het systeem opgestart, na enkele seconden kwam de verlossing van een enkel POST-piepje. In de BIOS de temperaturen in de gaten gehouden.

De temperatuur steeg door tot een acceptabele 38 oC, geluidsniveau viel reuze mee.

Hierna heb ik een OS en wat software ge´nstalleerd, wat bestanden in het rond gegooid om de processor wat te doen te geven. Na al dit werk liep de temperatuur niet verder op dan 52oC, acceptabel dus.

De ventilator wordt wel wat lawaaierig als je hem wat harder laat draaien (met een Zalman Fanmate). Heb geen dB metingen gedaan omdat dat bij deze koeler nergens op zou slaan. Als je je druk maakt om geluid koop je wel een betere koeler.

Daarom ga ik voor de rest kort zijn, koop deze koeler niet als je niet op problemen zit te wachten, er zijn veel meer betere alternatieven.

Heb jij ook een Cooler Master X Dream i117?

Leuke review. Vooral door de opmerkingen over de voor mij herkenbare stress van als iets niet werkt zoals het zou moeten.