Specificaties 550W, semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Antec Neopower 550 Review

MiG_ 27 augustus 2007, 1.289 views

Antec Neopower 550

Pluspunten

• flink vermogen
  • hoge efficientie
  • modulaire bekabeling
  • gaat lang mee

Minpunten

• wat duurder dan gemiddeld

Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Prestaties en stabiliteit Score: 5
De Antec NeoHE 550 heeft geruime tijd probleemloos mijn fileserver gevoed, gevuld met vijf 7200rpm schijven en een optische drive. Deze ATX 2.2 voeding beschikt over active PFC, een 80mm outtake fan en levert - zoals de benaming zegt - 550W via o.a. drie 12v rails. HE staat voor High Efficiency, het rendement is volgens de specificaties 85%.

Ik heb deze voeding ooit aangeschaft omdat de bestaande 300W no-name voeding niet in staat was om meer dan twee harde schijven op te spinnen, wat natuurlijk vrij problematisch is voor een immer groeiende fileserver. Bij aanschaf heb ik zo'n 130 euro betaald (alweer gezakt tot 90), maar de levensduur maakt dit een prima investering - het ding zal gemakkelijk verschillende hardware-upgrades overleven.
De eerste hiervan staat overigens op stapel! Wegens een vervelende bug in de KT133 chipset ben ik bezig met het uitzoeken / bestellen van nieuwe hardware, en de Antec gaat natuurlijk overgezet worden.

De voeding is grotendeels modulair, wat betekent dat je niet meer (meshed) kabels hoeft aan te sluiten dan nodig is, hetgeen de o zo belangrijke airflow in de kast ten goede komt. De donkergrijze behuizing heeft vijf modulaire aansluitingen.

Vast aangesloten kabels:
- 20+4 pins
- 8 pins + 4 pins

Losse modulaire kabels:
- 2x: 4 pins PATA x3
- 2x: 2x SATA + 6 pins
- 2x: 6 pins PCI-e + 6 pins
- en natuurlijk de 220v kabel.

Over warmteproductie, geluid en koelvermogen kan ik helaas niets melden, de server staat in een aparte ruimte en de in de kast toegevoegde batterij van 80mm en 120mm fans zorgt dat uitspraken over geluid, temperatuur en airflow van de voeding nogal moeilijk te onderbouwen zijn. Het ding wordt geadverteerd met "less than 18 dBA noise level" dus ik vermoed dat hij vrij stil is.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze voeding. Zoals het gezegde gaat: "it does exactly what it says on the tin" :)

Heb jij ook een Antec Neopower 550?

kort, maar net nier krachtig genoeg.
zeker als het neerkomt op de functies van de voeding!
Je pc van stroom voorzien, dat is voor iedere voeding hetzelfde :')
@ TS (RS, 'ReviewStarter')

Mooie review, duidelijk!

Je mag wel zeggen hoe het zit met die K133 bug!
Yep, 220v goes in, 12v/5v/3.3v comes out. De randvoorwaarden zijn natuurlijk wel steeds anders: vermogen, stabiliteit, efficiency, gebruiksgemak enzovoort.

bart0l0meus: Ik was al druk bezig met een tweede draft, dus er staat nu wat meer in over die functies. Maar een voeding is inderdaad een vrij simpel apparaat dus veel uitgebreider zal lastig worden.

Snake: bij hoge datadoorvoeracties (zoals kopieren van de ene naar de andere schijf) struikelt de chipset heel af en toe en dat zorgt voor datacorruptie, en bij mij tot twee maal toe tot het kwijtraken van een complete partitie. Een mirrored raid array helpt natuurlijk niet als de chipset zelf rotzooi op de schijven uitstort :|
ik bedoel stabiliteit, stromen bij hoge vermogens etc.
heb deze voeding en ben er zeer content van :) en stil dat die is, moest de rest van mijn pc ook wat stiller zijn ... :p
Heb de voeding ook en ben er zeer tevreden mee. Ik wou een review geven maar de bovengenoemde review voldoet zeer zeker. Over de warmte producte vraag ik mij af of PC Wizard wel het juiste weergeeft. Deze geeft namelijk aan dat mijn Voeding rond de 120 graden is. Dit lijkt mij sterk omdat er gevoelsmatig ( ff met je hand in de buurt van je voeding etc. er weining warmte te voelen is. Als ik dit vergelijk met mijn videokaart die stresst op 55 graden zit, als ik daar mijn hand bij hou voelt dat veel warmer.

Maar al met al, een zeer goede voeding, en het geluid is inderdaad fluister stil zoals op de doos staat.