Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 20 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

M-Audio Studiophile AV 40 Review

d00rgaan 1 februari 2012, laatste update op 1 februari 2012, 11.435 views

M-Audio Studiophile AV 40

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Uiterlijk kan beter
  • Aan/uit schakelaar zit aan de achterkant

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
M-Audio AV40 Active Monitor Speakers

Betreft actief versterkte monitor speakers, de output is 40 Wat (rms)

Mijn PC wordt binnenkort verhuist van de woonkamer naar een andere kamer. Ik had 2 low end logitech speakers aangesloten op deze pc. Muziek speel ik in de woonkamer altijd via de stereo installatie (pioneer receiver i.c.m. jamo S606 ).
In mijn werkkamer wil ik ook muziek afspelen en mijn oude boxen waren echt niet goed genoeg (voor 15 euro nieuw gekocht destijds). Mijn voorkeur ging uit naar 2.0 speakers dus stereo zonder aparte woofer.

De M-Audio AV40 speakers werden mij aangeraden door een vriend van mij die ze als monitor speakers gebruikt bij zijn DJ setup. Dit zijn actieve speakers met een output van 20 watt RMS.
Dit is duidelijk een klasse beter dan het spul van Logitech, geen plastic als behuizing maar MDF. Bij het uitpakken viel mij direct het gewicht van de speakers al op (6,3 kilogram!). Deze speakers zijn magnetisch afgeschermd dus kunnen zonder problemen vlak naast een CRT Monitor geplaatst worden. Al zullen de meesten van ons allang op een LCD Monitor werken en die zijn veel minder gevoelig voor magnetische straling.

De 2de speaker wordt aangesloten met een speaker kabel, ik heb de standaard kabel nooit gebruikt want ik had nog een betere en iets langere kabel liggen.
De plaatsing van de speakers is belangrijk en wordt in de handleiding met plaatjes duidelijk beschreven. In een eerder geschreven review werd dit als een nadeel gezien, echter dit is m.i. altijd het geval bij monitor speakers.

De kwaliteit van het geluid zit duidelijk een klasse hoger dan de meeste andere speakers. Ik heb hiervoor van zowel logitech als creative 2.0 speakers in bezit gehad. Deze zaten in dezelfde prijs categorie als deze M-Audio speakers. Kan mij voorstellen dat de MDF behuizing beter geluid geeft dan een plastic behuizing. In de muziek die ik afspeelde waren ineens details hoorbaar die voorheen alleen met een koptelefoon hoorbaar waren. Let wel op de kwaliteit van de bron natuurlijk want de kwaliteit van low bitrate mp3 bestanden is nu ook hoorbaar. Ik heb zelf meestal mp3 met 192 of hoger, flac bestanden heb ik niet beluisterd.
Studio speakers hebben doorgaans een uitgebalanceerd geluid dat geld hier ook en er moet wat aandacht besteed worden aan de positie van de speakers om ervoor te zorgen dat je in de geluid sweetspot zit. Alles wordt duidelijk verteld in het instructieboekje dat is voorzien van diverse tekeningen voor de mensen die niet van lezen houden.

Ik heb geen microfoon en ga dus geen uitgebreide grafieken in deze review opnemen, persoonlijk zegt mij dit niet zoveel. Google is your friend als je deze info zoekt.

Check anders eens de mening van anderen in de onderstaande links:

In de comments stond deze link (al weet ik niet of ze objectief zijn gezien de naam)

Het uiterlijk van deze speakers mag je zelf beoordelen (zie foto's). De blauwe gloed rond de volume knop past mooi bij de blauwe gloed op de power knop van mijn pc kast (fractal design R2).

Hieronder nog de specificaties voor de liefhebbers

AV 40 Product Specs
Type: Two-way desktop reference monitor
Low-frequency Driver: 4″ diameter, magnetically shielded and curved cone with high-temperature voice coil
High-frequency Driver: 1″ diameter, magnetically shielded silk dome tweeter
Frequency Response: 85Hz – 20kHz
Crossover Frequency: 2.7kHz
RMS SPL: 101.5dB @ 1 meter
Signal-to-Noise Ratio: > 90dB (typical, A-weighted)
Input Connectors: Left and right RCA line input, left and right 1/4″ TRS input and 1/8″ aux input
Polarity: Positive signal at “+” input produces outward low-frequency cone displacement
Dynamic Power: 20 watts continuous, per channel into 4 Ω
Input Impedance: 10 k Ω unbalanced, 20 k Ω balanced
Input Sensitivity: 100 mV pink noise input produces 90dBA output SPL at 1 meter with volume control at maximum
Protection: RF interference, output current limiting, over temperature, turn on/off transient, subsonic filter
Indicator: Blue power LED ring around volume knob on front panel
Power Requirements: 100-120V/~50/60Hz, 220-240V/~50/60Hz; powered via detachable 2-conductor line cord
Cabinet: Vinyl-laminated MDF
Dimensions: 8.75″ (H) x 6″ (W) x 7.25″ (D)
Weight: 14 lbs./6.34 kg

What’s in the Box
Pair of AV 40 Monitors, Two Power Cables, 1/8-Inch Mini-to-RCA cable, 1/8-Inch Auxiliary Cable, Bare Wire Cable for Speaker Connection, Two Traction Pads, User’s Manual.

• Realtek ALC888

Heb jij ook een M-Audio Studiophile AV 40?

Dat is het moeilijke > geluid bespreken ! zal wel op de website kijken, daar je totaal niet aangeeft of het actieve of passieve luidsprekers zijn (graag een beetje meer info in het vervolg) daarvoor 2 sterren.
Veel luistergenot, groeten
Ik zie een powerknop en een 220v kabel op de foto's... Lijkt me niet nodig voor alleen een ledje.
Het is een review, product ervaring.

Zit ook nog een knopje specificaties. De aangewezen plek om de specificaties te kijken. Daarnaast leest een review ook beter als je de productpagina in een ander tabblad hebt staan.
Hier informatie, die NIET te vinden is in de "revieuw" = 1/2 *
Groeten
@amorfati. Geluid bespreken moet goed te doen zijn. Of je het mooi vind of niet is natuurlijk smaakgebonden, maar je kan wel metingen doen en te zien hoe de frequency reponse zich gedraagt. Bij reference monitors moet die zo vlak mogelijk zijn.

Nu is dit geen hi end studio monitor maar voor deze prijs heb je een betere speaker in huis dan de gemiddelde hifi speaker van die prijs.

Zo te zien zijn het actieve, bespaart je dus ook nog even een versterker.

Eerlijk gezegd kan ik iedereen wel aanraden om de PC speakers de prullenbak in te gooien en te gaan voor een degelijke set stereospeakers. We zijn niet in de 21e eeuw beland om nog slechter geluid te hebben dan in de jaren 80.
Alsof geluid in de jaren 80 zo slecht was. Philips, Yamaha, Luxman, zegt je dat wat?

Geluid blijft objectief.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 1 februari 2012 19:41]

neem aan dat je subjectief bedoeld?
Je vergeet overigens bijv. B&W nog, erg fijn geluid :)
@ n0elite: juist, geluid blijft objectief en ik heb jaren in het Antwerpse in /voor een een speciaalzaak gewerkt met Hifi (wat is dat nou) en heb daar meegemaakt dat mensen met een installatie van zegge en schrijven 10.000 ¤ en méér hun klankkasten plaatsten, dat je denkt koop een Philipssetje, daar het toch maar dient als "geluidsbehangpapier". Neen, een wet van Meden en Perzen bestaat er niet. Begin in de winkel (dus geen Mediamarkt en konsoorten) naar verscheidene types te luisteren ( met muziek die je zelf zeer goed kent) koop die en beluister ze thuis (iedere andere akoestiek verschilt, zelfs het weer en je gemoedstoestand bepalen al veel)) bevallen ze je ok, experimenteer een beetje "veel" met de plaatsing, bevallen ze je toch niet > bv; te veel hoog, ga dan terug naar de winkel en koop? er dan die iets minder hoog geven, zoals bij Pc's > de zwakste schakel bepaalt alles. En alles telt mee; signaal/luidsprekerkabel, amp, cd/dvd enz...Ben je happy met je sound, prima, geniet.
Op die m-audioshop.nl pagina zie je een "bass boost" schakelaar terug voor "Extended Low End". Die zie ik in de review hierboven niet terug. Ik zie ook nog andere verschillen op de plaatjes van de achterzijde, terwijl beide AV 40 heten. Hoe is te herkennen welke uitvoering je krijgt :?
Zal m'n eigen vraag maar beantwoorden:
Er is sinds enige tijd een nieuwere versie in omloop. Dit zie je niet terug bij M-audio zelf en ook niet in de T.net pricewatch, maar veel shops geven het wel aan met "MKII". Het is als het goed is ook te zien aan het SKU-nummer.
Zichtbare verschillen zijn de verdwenen bass boost schakelaar, voltage selector en extern toegankelijke zekering. Of er intern verschillen zijn is (mij) niet duidelijk, maar het valt wel op dat het vermogen van 20 naar 15W is gegaan.
@nOloGlc

Ik zal mijn specs thuis nakijken en zonodig aanpassen als blijkt dat het geen 20W is maar 15W. De opgegeven output is overigens in RMS en niet in piek belasting. Voor de huiskamer is dit meer dan genoeg maar daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen.
Ik wil ze ook wel kopen, maar ik vroeg me af waar ik ze kon testen.
@Sander300, op hardware info bij de reviews worden 4 andere studio monitor boxen besproken. Misschien heb je daar iets aan.
Ik heb al een paar jaar twee van deze setjes thuis staan (gekoppeld aan squeezebox players). Prima geluid en in combinatie met een mediaspeler zoals een squeezebox, sonos of een mobiele telefoon een fantastische oplossing vanwege de prima versterker.
Ga ze vandaag ook bestellen, ben ERG benieuwed! Hoorde zelfs van iemand die dure monitor speakers heeft voor producen en dat deze zelfs beter zijn! :D