M-Audio Studiophile AV 40 Review
M-Audio AV40 Active Monitor Speakers Betreft actief versterkte monitor speakers, de output is 40 Wat (rms) Mijn PC wordt binnenkort verhuist van de woonkamer naar een andere kamer. Ik had 2 low end logitech speakers aangesloten op deze pc. Muziek speel ik in de woonkamer altijd via de stereo installatie (pioneer receiver i.c.m. jamo S606 ). In mijn werkkamer wil ik ook muziek afspelen en mijn oude boxen waren echt niet goed genoeg (voor 15 euro nieuw gekocht destijds). Mijn voorkeur ging uit naar 2.0 speakers dus stereo zonder aparte woofer. De M-Audio AV40 speakers werden mij aangeraden door een vriend van mij die ze als monitor speakers gebruikt bij zijn DJ setup. Dit zijn actieve speakers met een output van 20 watt RMS. Dit...
Pluspunten
Geluidskwaliteit Bouwkwaliteit
Minpunten
Uiterlijk kan beter Aan/uit schakelaar zit aan de achterkant
Eindoordeel
Betreft actief versterkte monitor speakers, de output is 40 Wat (rms)
Mijn PC wordt binnenkort verhuist van de woonkamer naar een andere kamer. Ik had 2 low end logitech speakers aangesloten op deze pc. Muziek speel ik in de woonkamer altijd via de stereo installatie (pioneer receiver i.c.m. jamo S606 ).
In mijn werkkamer wil ik ook muziek afspelen en mijn oude boxen waren echt niet goed genoeg (voor 15 euro nieuw gekocht destijds). Mijn voorkeur ging uit naar 2.0 speakers dus stereo zonder aparte woofer.
De M-Audio AV40 speakers werden mij aangeraden door een vriend van mij die ze als monitor speakers gebruikt bij zijn DJ setup. Dit zijn actieve speakers met een output van 20 watt RMS.
Dit is duidelijk een klasse beter dan het spul van Logitech, geen plastic als behuizing maar MDF. Bij het uitpakken viel mij direct het gewicht van de speakers al op (6,3 kilogram!). Deze speakers zijn magnetisch afgeschermd dus kunnen zonder problemen vlak naast een CRT Monitor geplaatst worden. Al zullen de meesten van ons allang op een LCD Monitor werken en die zijn veel minder gevoelig voor magnetische straling.
De 2de speaker wordt aangesloten met een speaker kabel, ik heb de standaard kabel nooit gebruikt want ik had nog een betere en iets langere kabel liggen.
De plaatsing van de speakers is belangrijk en wordt in de handleiding met plaatjes duidelijk beschreven. In een eerder geschreven review werd dit als een nadeel gezien, echter dit is m.i. altijd het geval bij monitor speakers.
De kwaliteit van het geluid zit duidelijk een klasse hoger dan de meeste andere speakers. Ik heb hiervoor van zowel logitech als creative 2.0 speakers in bezit gehad. Deze zaten in dezelfde prijs categorie als deze M-Audio speakers. Kan mij voorstellen dat de MDF behuizing beter geluid geeft dan een plastic behuizing. In de muziek die ik afspeelde waren ineens details hoorbaar die voorheen alleen met een koptelefoon hoorbaar waren. Let wel op de kwaliteit van de bron natuurlijk want de kwaliteit van low bitrate mp3 bestanden is nu ook hoorbaar. Ik heb zelf meestal mp3 met 192 of hoger, flac bestanden heb ik niet beluisterd.
Studio speakers hebben doorgaans een uitgebalanceerd geluid dat geld hier ook en er moet wat aandacht besteed worden aan de positie van de speakers om ervoor te zorgen dat je in de geluid sweetspot zit. Alles wordt duidelijk verteld in het instructieboekje dat is voorzien van diverse tekeningen voor de mensen die niet van lezen houden.
Ik heb geen microfoon en ga dus geen uitgebreide grafieken in deze review opnemen, persoonlijk zegt mij dit niet zoveel. Google is your friend als je deze info zoekt.
Check anders eens de mening van anderen in de onderstaande links:
http://www.speakersdjequi...udio-studiophile-speakers
http://www.recordingequip...tudiophileav40review.html
In de comments stond deze link (al weet ik niet of ze objectief zijn gezien de naam)
http://www.m-audioshop.nl...iophileav40monitorset.php
Het uiterlijk van deze speakers mag je zelf beoordelen (zie foto's). De blauwe gloed rond de volume knop past mooi bij de blauwe gloed op de power knop van mijn pc kast (fractal design R2).
Hieronder nog de specificaties voor de liefhebbers
AV 40 Product Specs
Type: Two-way desktop reference monitor
Low-frequency Driver: 4″ diameter, magnetically shielded and curved cone with high-temperature voice coil
High-frequency Driver: 1″ diameter, magnetically shielded silk dome tweeter
Frequency Response: 85Hz – 20kHz
Crossover Frequency: 2.7kHz
RMS SPL: 101.5dB @ 1 meter
Signal-to-Noise Ratio: > 90dB (typical, A-weighted)
Input Connectors: Left and right RCA line input, left and right 1/4″ TRS input and 1/8″ aux input
Polarity: Positive signal at “+” input produces outward low-frequency cone displacement
Dynamic Power: 20 watts continuous, per channel into 4 Ω
Input Impedance: 10 k Ω unbalanced, 20 k Ω balanced
Input Sensitivity: 100 mV pink noise input produces 90dBA output SPL at 1 meter with volume control at maximum
Protection: RF interference, output current limiting, over temperature, turn on/off transient, subsonic filter
Indicator: Blue power LED ring around volume knob on front panel
Power Requirements: 100-120V/~50/60Hz, 220-240V/~50/60Hz; powered via detachable 2-conductor line cord
Cabinet: Vinyl-laminated MDF
Dimensions: 8.75″ (H) x 6″ (W) x 7.25″ (D)
Weight: 14 lbs./6.34 kg
What’s in the Box
Pair of AV 40 Monitors, Two Power Cables, 1/8-Inch Mini-to-RCA cable, 1/8-Inch Auxiliary Cable, Bare Wire Cable for Speaker Connection, Two Traction Pads, User’s Manual.
Heb jij ook een M-Audio Studiophile AV 40?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (17)
Veel luistergenot, groeten
Zit ook nog een knopje specificaties. De aangewezen plek om de specificaties te kijken. Daarnaast leest een review ook beter als je de productpagina in een ander tabblad hebt staan.
http://www.m-audioshop.nl...iophileav40monitorset.php
Groeten
Nu is dit geen hi end studio monitor maar voor deze prijs heb je een betere speaker in huis dan de gemiddelde hifi speaker van die prijs.
Zo te zien zijn het actieve, bespaart je dus ook nog even een versterker.
Eerlijk gezegd kan ik iedereen wel aanraden om de PC speakers de prullenbak in te gooien en te gaan voor een degelijke set stereospeakers. We zijn niet in de 21e eeuw beland om nog slechter geluid te hebben dan in de jaren 80.
Geluid blijft objectief.
[Reactie gewijzigd door n0elite op 27 juli 2024 05:50]
Je vergeet overigens bijv. B&W nog, erg fijn geluid
Er is sinds enige tijd een nieuwere versie in omloop. Dit zie je niet terug bij M-audio zelf en ook niet in de T.net pricewatch, maar veel shops geven het wel aan met "MKII". Het is als het goed is ook te zien aan het SKU-nummer.
Zichtbare verschillen zijn de verdwenen bass boost schakelaar, voltage selector en extern toegankelijke zekering. Of er intern verschillen zijn is (mij) niet duidelijk, maar het valt wel op dat het vermogen van 20 naar 15W is gegaan.
Ik zal mijn specs thuis nakijken en zonodig aanpassen als blijkt dat het geen 20W is maar 15W. De opgegeven output is overigens in RMS en niet in piek belasting. Voor de huiskamer is dit meer dan genoeg maar daar kunnen de meningen natuurlijk over verschillen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_exif()/u/5050/klaaz.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/262645/Waldorf.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/294823/0161.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/165526/Android%2520trabajando.jpg?f=community)