HP Pavilion dm4-2000ed (LS722EA) Review

Sokratesz 3 januari 2012, laatste update op 7 januari 2012, 1.390 views

HP Pavilion dm4-2000ed (LS722EA)

Pluspunten

• Switchbare Graphics bespaart veel accu en werkt uitstekend
  • Zeer goede accuduur
  • Draagbaar maar toch behoorlijk wat rekenkracht
  • Goede aansluitmogelijkheden
  • Behoorlijk stil ook onder belasting
  • Gigabit netwerk en vingerafdrukscanner zijn goede extra's

Minpunten

• Optical is eigenlijk overbodig

Ik heb deze laptop nu bijna twee weken en ik ben er bijzonder tevreden over. Ik was op zoek naar een nieuwe laptop die draagbaarder was dan de doorsnee 15.6" machines maar toch nog redelijk wat onder de motorkap zou hebben. Na veel getwijfel deze uiteindelijk gaan bekijken bij een Dynabyte winkel in de buurt, waar meteen opviel dat hij redelijk licht is maar nog steeds heel degelijk aanvoelt.

Omdat ze hem bij de Mycom voor hetzelfde geld hadden liggen (¤720) en die bij de dynabyte al uit de verpakking (maar nog niet aangeweest!) was, kon er 20 euro af, en kreeg ik er een draadloze muis bij twv. 30 euro. Heel redelijk, al zeg ik het zelf.

Thuisgekomen direct de bloatware eraf gegooid en aan de instellingen zitten morrelen en de accuduur getest:

Volledig belast, prime 95 blend test: 2u 15 minuten
Volledig onbelast, in uiterste bespaar modus zodat je qua helderheid nog net lekker kon typen en lezen: 7u 30 minuten

Qua prestaties valt het niet tegen, de laagste Windows 7 prestatiescore is een 5.3 voor de graphics, de harddisk is met 7200 toeren relatief snel maar maakt toch minder herrie dan de 5400 toeren schijf in mijn vorige laptop. Wat oudere spellen als 'Left 4 Dead 2', 'Fallout 3' en 'World in Conflict' draaien prima met gemiddelde details en dat valt me niets tegen. Ik had heel even wat moeite met het werkend krijgen van de schakelbare graphics kaarten, maar de HP support werkte goed en snel.

Ik heb online twee accu's besteld van 10800 mAh, met deze gegevens zou je daar met gemiddelde prestaties bijna 10u op moeten kunnen werken, zo gauw ze binnen zijn zal ik het testen.

nav. reactie hieronder:

Beeldscherm - de resolutie is vrij standaard, maar het ziet er allemaal goed uit en ook bij lage helderheid in accu bespaar modus kun je nog prima werken. (hoewel mijn ogen daar ook niet echt kieskeurig in zijn) Films en spellen zien er goed uit, dus hierover weinig bijzonders te melden. De irritante spiegeling die veel andere laptops tegenwoordig hebben is bij dit scherm veel minder en dat was voor mij een groot pluspunt.

Bouwkwaliteit - Ik had hem in de winkel al vergeleken met wat huidige modellen van Acer en Asus en hij voelt zeer degelijk aan, er zijn geen 'deukbare' oppervlakken en de randen zijn goed stevig. Ik heb vorig jaar een tijd als verkoopmedewerker gewerkt bij een grote computerzaak in de buurt, en als ik hem vergelijk met de ervaringen daar behoort hij toch zeker tot de stevigere modellen. Ook de USB poorten en de audio aansluitingen geven niet mee als je met de stekkers wiebelt.

Het geluid van de speakers is goed genoeg voor skype en gewone muziek, meer wil ik ze ook echt niet aandoen. Het klinkt helder mits je ze niet te hard zet (getest met Pink Floyd <3). Ik zal hem zelf voornamelijk gebruiken met headset of aangesloten aan de stereo thuis, dus ik heb hier niet speciaal op gelet bij aankoop.

En tussen de USB poorten (1 links, 2 rechts) zit genoeg afstand zodat je geen last hebt als je ze tegelijk gebruikt. Als je online zoekt zul je oa. vinden dat er bij de eerste serie software problemen waren met het touchpad, dit chassis is volgens HP gebouwd in oktober en met de meest recente software ik heb nergens last van.

De vingerafdrukscanner is voor mij helemaal nieuw, ik heb hem gekoppeld aan mijn windows login en hij werkt uitstekend hoewel het soms meerdere pogingen kost als je net gedoucht hebt ;)

Laatste puntje, de HP support software. Ik heb daar normaliter heel weinig mee, maar tot nu toe bevalt het goed. Je kunt met enkele klikjes een relevant telefoonnummer of chatsessie tevoorschijn toveren, ik heb het nu eenmaal gebruikt omdat ik de graphics-schakeloptie niet kon vinden en het werkte prima. Dit kan dus een voorzichtig pluspuntje genoemd worden.

Heb jij ook een HP Pavilion dm4-2000ed (LS722EA)?

Ik zal later vandaag nog wat toevoegen!
Bedankt voor de aanvullingen.
Ze bevestigen wat ik reeds vermoedde.

Jammer dat er geen USB 3.0 op zit.
Als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel!

Ik heb zelf weken gezocht naar de juiste laptop en daarna op één avond een 5-tal winkels bezocht (in Arnhem) en uiteindelijk deze gekocht, niet over één nacht ijs gegaan dus :)

[Reactie gewijzigd door Sokratesz op 3 januari 2012 16:58]

Dit is een toestel dat ook bovenaan mijn verlanglijstje staat (moest mijn HP DV6547EA het begeven).
Je review is vrij beperkt. Over een paar zaken had ik graag meer info gekregen:
- de bouwkwaliteit van het toestel
- de kwaliteit van het scherm
- de kwaliteit van de speakers.

Nog veel plezier ermee!
Hoi,

Wat bedoel je met:
"Ik had heel even wat moeite met het werkend krijgen van de schakelbare graphics kaarten, maar de HP support werkte goed en snel."
, en hoe heb je het opgelost?

Alvast bedankt!
Verder een goede review!

Martijn
Ik kon de optie nergens vinden, ook in de handleiding en online niet. Met HP gechat, bleek dat ik de nieuwste drivers nodig had, en toen werkte het direct. Het GFX switchen gebeurd vanuit de CCC driver (twee keer klikken vanuit startmenu), duurt 2-3 seconden, je kunt geen 3d apps aan hebben staan als jet het doet dan weigert hij.

- Tim
Hoe bevalt de laptop na een jaar? Hij valt binnen mijn budget en de combinatie CPU, Geheugen en harddisk is het meteen de snelste binnen mijn budget.