Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ G2420HDBL Zwart Review

TenTimes 2 januari 2012, laatste update op 8 februari 2012, 2.845 views

BenQ G2420HDBL Zwart

Pluspunten

• Goedkoop
  • Zuinig
  • Mooi design
  • Eenvoudig te gebruiken

Minpunten

• Edge-lid "lekt" bij zwart
  • Weinig instelmogelijkheden voor voet

Toen ik dit scherm heb aangeschaft, was ik op zoek naar een scherm waar eventueel op kon worden gegamed, maar vooral een grote diagonaal bood voor een lage prijs. Ook het stroomverbruik moest laag liggen, want ik laat het scherm vaak aan staan bij het wachten op downloads of installaties.

Gebruik

Ik gebruik mijn scherm op mijn PC waar ik meerdere servers mee aanstuur of virtueel draai. Een groot scherm heeft daarom voorkeur voor mij omdat ik dan meerdere desktops tegelijk kan gebruiken zonder dat het klein of onduidelijk wordt. Ook was de maximale resolutie van 1920 x 1080 een pre omdat ik dan ook echt gebruik kon maken van de grootte.

Naast het beheren van meerdere servers gebruik ik mijn pc en daardoor dit scherm veel voor Office applicaties. Iets wat heel fijn is met dit scherm, is dat je door de grootte 2 bladzijden in Word tegelijk kan zien, waardoor het overzicht bij grote documenten beter bewaard blijft.

Ik ben geen hele grote gamer en als ik een game speel is dit vaak op mijn X360 die op mijn TV is aangesloten. Hierdoor heb ik dit scherm pas na een jaar kunnen testen voor games, omdat ik toen pas weer een LAN party had. Het scherm heeft amper last van ghosting en geeft kleuren goed weer. Wel merkte ik dat de niet in hoogte instelbare voet toch een probleem met zich meebracht doordat de zitplaats niet optimaal was en ik daardoor erg onhandig achter het scherm moest zitten. Bij mijn normale werkplek is dit geen probleem aangezien het scherm al verhoogt staat.

Het enige nadeel van het scherm is dat je bij donkere films een klein beetje merkt dat het scherm edge-lid is waardoor de felheid van het scherm niet uniform is. Dit merk je eigenlijk alleen wanneer er geen omgevingslicht is, maar het kan zeker voor puristen als nadeel worden gezien. Gezien de prijs van het scherm vindt ik dit geen probleem want als je een geweldige beeldervaring wil, zul je ook bereid zijn om meer uit te geven.

Installatie van het scherm is een makkie aangezien Windows alles automatisch detecteert, maar voor de zekerheid leveren ze ook nog een CD mee met de drivers. Volgens mijn vriendin die grafisch ontwerper is, zijn de kleuren ook zeer goed, al gaf zij ook aan dat er iets meer licht doorsijpelde aan de randen.

Design

Ik vindt het ontwerp van de monitor geweldig doordat de smalle bezel van het scherm volledig de nadruk legt op het scherm en het hierdoor nog groter lijkt. De uitstulping onderaan voor de knoppen werkt goed en heeft op de voorkant de betekenis van de knoppen staan terwijl de knoppen zelf, onderop zitten. BenQ heeft gekozen voor echte druktoetsen en niet voor tiptoetsen wat het gevoel van kwaliteit zeker benadrukt.

Er zitten voldoende aansluitingen op het scherm; namelijk DVI en VGA. Geen aansluitingen voor het geluid aangezien er geen boxen in het scherm zitten verwerkt, maar dit is geen probleem aangezien ik andere speakers gebruik.

Wat een probleem is, is dat het scherm alleen naar boven of naar beneden kan draaien op de voet. Er zijn geen mogelijkheden voor in hoogte verstellen of naar links of naar rechts draaien.

Toen ik dit scherm heb aangeschaft, was de prijs van ongeveer 200,- niet hoog voor een 24" scherm. Mijn ervaring met vorige BenQ monitoren was goed, dus had ik geen problemen om er weer een van dit merk aan te schaffen. Het verschil tussen de gewone en LED variant was maar 2 tientjes, dus heb ik meteen gekozen voor de LED variant.

Een bijkomend voordeel, en een voorname reden dat ik voor deze monitor heb gekozen, is de LED verlichting. Actief verbruikt dit scherm 42W en in stand-by modus maar 24W. Dit was veel lager dan vergelijkbare conventionele monitoren en zal uiteindelijk ook zorgen voor lagere energiekosten.

Als je op zoek bent naar een goed en groot budget scherm met een laag stroomverbruik, dan is de BenQ G2420HDBL een goede keus. Voor de prijs krijg je een scherm wat 24" groot is, goede kleurweergave heeft, eenvoudig te installeren en erg zuinig is. Zoek je een scherm voor grafisch ontwerp of kijk je al je films op het PC scherm, dan is het misschien interessant om iets meer aan je monitor uit te geven. Al met al een zeer goede keus voor een pc die voornamelijk voor surfen, Office en business doeleinden wordt gebruikt.

Heb jij ook een BenQ G2420HDBL Zwart?

Zou je misschien wat foto's erbij kunnen zetten?
Ik ben nu helaas op mijn werk. Ik zal even kijken of ik er van de week nog wat bij kan zetten.
in de specs staat dat er geen HDMI op zit.. in jou beschrijving wel.. dus de specs kloppen niet?
De specs kloppen, ik had me vergist met een ander scherm

@Vincent: De foto's zijn gemaakt en komen binnenkort hier bij.

[Reactie gewijzigd door TenTimes op 8 februari 2012 14:33]

Ik vroeg me nog af of het scherm erg spiegelend is of juist niet?
Mijn zus zoekt namelijk een scherm dat rond de 23" zit, er fatsoenlijk uit ziet, geen spiegelend scherm heeft (wegens weerkaatsing van het licht in haar kamer) En die full HD aan kan.
Ze houd wel van af en toe een game (vooral sims enzo ;)) en zit ook wel vrij veel te surfen :P

Zijn er dan beter mogelijkheden of is deze daar prima geschikt voor?

Review is goed, al miste ik ook wat plaatjes ja :P
Dit scherm is niet spiegelend. Ik heb dan geen last van licht, alleen als dit licht vanaf de zijkant is.

Dit scherm kan met gemak full HD (native resolution) aan en ik vindt het zelf erg geschikt voor surfen en af en toe gamen.
Bedankt voor de review, dit heeft me over de streep getrokken om er 2 te bestellen.

Aangezien we nu toch al een half jaar verder zijn, ben je nogsteeds tevreden?
Graag gedaan.

Ik ben na een half jaar nog steeds blij met het scherm, maar moet wel zeggen dat nu ik er wat meer op game, ik zie dat als je er dicht op zit, de verticale kijkhoeken, minder dan optimaal zijn. Nu zie ik zelf slecht, dus daar zullen de meesten geen last van hebben.
Bij mij komen de schermen aan steunen op de muur te hangen dus dan hangen ze eigenlijk recht voor me, dat kijkhoek 'probleem' zal ik waarschijnlijk niets van merken.

Het is voor mij een vervanging van mijn 24" Iolair 16:10 - 1920x1200 (met 2 x 22" 1080p schermen er naast) scherm. Mijn huidige scherm geeft na verloop van tijd een donker wordende vlek rechts boven en een vorm van 'inbranding' welke weer verdwijnt als het scherm een tijdje uitstaat maar het lijkt steeds erger te worden.

Als het mee zit zijn ze voor het weekend binnen :).
Wellicht heb ik er over heen gelezen, maar is het scherm te kantelen (en dan met name voorover en achterover).

Zeer nette review overigens, bedankt!
Het scherm is naar voor en achter te kantelen, maar dat is het enige wat het scherm kan bewegen ten opzichte van de voet. Er is geen mogelijkheid om het scherm te roteren of omhoog/omlaag te zetten. Ik heb zelf tegenwoordig een aparte verhoging gemaakt om mijn scherm op neer te zetten met m'n toetsenbord er onder.

(Dit staat overigens in het kopje Design ;) )

[Reactie gewijzigd door TenTimes op 19 juli 2012 16:46]