Panasonic NV-GS500 Review

jos_k 3 juli 2008, laatste update op 8 december 2008, 1.724 views

Panasonic NV-GS500

Pluspunten

• Beeldkwaliteit zeer goed (3CCD) - Veel instelmogelijkheden via handige bediening - Externe microfoon mogelijk - Goedkope DV-tapes voor hoge beeldkwaliteit en tevens archivering (geen harddisk die je moet laten leegmaken).

Minpunten

• Fotokwaliteit redelijk. Geen externe koptelefoon mogelijkheid.
  • Ondanks dat mini-DV-tape camera's minder worden t.o.v. HD cams zie ik de prijs op internet stijgen (voorjaar 2007: EUR-765; geen EU model - EN/JAP)

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 5
Voor buitenlandse vakantiereizen op zoek naar een camcorder. In de consumentengids had deze cam de beste beeldkwaliteit (3CCD) dus daarom op de shortlist gezet. Tevens gekeken naar kleiner formaat cams en naar huidige harddisk-cams. (HighDef wacht ik nog even mee; is me te vroeg en te duur.)

Ondanks dat hij niet de kleinste is valt het gebruik in de praktijk zeer goed uit. Beeldkwaliteit is zeer goed. Ook bij minder licht; nachtinstelling is leuk maar geeft schokkerig beeld.
Het gebruik van DV-tapes bevalt ook goed. Deze zijn goedkoop, opnamekwaliteit is beter dan bij harddisk-compressie en je hoeft niet op zoek naar shops die je volle harddisk op dvd kunnen branden (niet altijd aanwezig en kost tijd).
Opnames later binnenhalen op je PC kost dan wel gewoon 1:1 tijd maar dat went.

Monitorscherm is niet bijzonder groot maar wel totaal verstelbaar en instelbaar. Viewfinder ook ok.
Geluid is goed; microfoon zit aan de voorkant (bij sommige cams n.l. bovenop = minder goed). Instelbare 'mic-zoom' voor minder omgevingsgeluid.
Externe microfoon aansluiten is ook mogelijk, voor mij een belangrijke optie. Echter geen hoofdtelefoon aansluiting. Jammer, maar valt mee te leven.
Bij afspelen in cam is wel geluid te horen via speaker en volume is in te stellen.

Veel instelmogelijkheden (auto / handmatig). Wel eerst met gebruiksaanwijzing erbij maar dan kun je ook wat :-) Bediening daarvan is goed.

Foto's: kwaliteit (4 Mpix) vind ik matig tot redelijk; teveel chrom. abberatie en ruis vergeleken met mijn Olympus C7070 compactcamera. Flitser is wel goed.

Met twee goedkope extra accu's via internet is er ruim te filmen.

- - - - - -
Aanvulling (na een jaar gebruik):
1) Reeds voor aankoop reeds gelezen bij andere reviews maar nu ook zelf gemerkt: bij opnames waar stilte heerst hoor je soms het loopwerk van de camera terug. Dus misschien koop ik een losse opzet-mic (maar die zijn niet goedkoop) en zo vaak komt het niet voor.
2) Groothoekvoorzetlens er bij gekocht. Bevalt prima!
Bij montage op PC zie je zwarte hoeken, maar op tv blijven die buiten beeld.
- - - - - -

Heb jij ook een Panasonic NV-GS500?