Gelid Solutions WING 14 UV Blue, 140mm Review

renderman 6 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 650 views

Gelid Solutions WING 14 UV Blue, 140mm

Pluspunten

• Stille, rustige ventilatoren
  • Lange levensduur en 5 jaar garantie
  • Compleet geleverd
  • Nette afwerking en sleeved kabels

Minpunten

• Wat hogere prijs, maar dit zijn ze zeker waard

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Ik zocht stille 140mm ventilatoren om in mijn Corsair Obsidian 650D te plaatsen, ter vervanging van de 200mm fan aan de bovenkant en de 120mm fan aan de achterkant. Ook wilde ik graag ventilatoren die lange tijd mee zouden gaan. Dan zou je als eerste aan kogel gelagerde ventilatoren maar die maken over het algemeen weer wat meer geluid.

Na wat zoeken kwam ik de Gelid Wing 14 UV Blue tegen, een ventilator geoptimaliseerd om stil te zijn bij lagere snelheden gebruikmakend van nanoflux lagers. Geen idee wat het was maar het blijken magnetische lagers te zijn. De voordelen zijn stillere werking en langere levensduur, precies wat ik zocht!

De ventilatoren zijn ook nog eens waterbestendig (wat voor waterkoelers wel een prettig idee is) en hebben 5 jaar garantie.

Heb de gok genomen en 3 van deze fans aangeschaft bij highflow. Deze ingebouwd in de 650D kast. Wat me meteen op viel is dat de ventilatoren erg rustig zijn. Het enige dat er te horen is, is de luchtverplaatsing. De motoren/lagers maken zelf geen geluid, wat zeker bij kogel gelagerde ventilatoren vaak wel anders is. Op volle snelheid (1200 rpm) zijn ze uiteraard wel hoorbaar maar tot 900 rpm klinken ze erg rustig.

De ventilatoren worden verder erg compleet geleverd met 4 schroeven, 4 rubberen mounts en een reductiekabel (1200 > 900 rpm). Alle kabels zijn netjes zwart gesleeved wat een strakke afwerking geeft. De kabels hebben ook voldoende lengte met iets meer dan 45cm.

Ik wist niet zeker of ik het uiterlijk van de fans zo mooi vond, maar ik moet zeggen dat het met wat UV licht erop een erg mooi effect geeft. Persoonlijk vind ik dit veel mooier dan fans waarin een paar leds zijn verwerkt omdat hier het licht veel beter verdeelt is.

Het enige nadeel dat ik tot nu toe kan ontdekken is de prijs, de ventilatoren zijn wel wat duurder maar zijn dat mijns inziens zeker waard. Ik ben zeer tevreden over deze ventilatoren.

Heb jij ook een Gelid Solutions WING 14 UV Blue, 140mm?

Nooit gedacht dat je over een ventilator nog zo'n een review kon schrijven, echt mooi, leest lekker weg, recht-toe-recht-aan.

Een fotootje van het geheel (in de kast) zou nog wel een leuke toevoeging zijn, misschien ook nog een fotootje van de fan zelf, met bijgeleverde toebehoren.

Prima review
Bedankt koekepeer :) Heb mijn best gedaan, je bent er snel bij. De fotos zijn onderweg :)
Hoelang heb je ze al in gebruik?
Misschien ook leuk voor in de toekomst om er over een maand bij te zetten of je er nog steeds zo over denkt als aan het begin.

Inderdaad een mooie review van een product waar je het niet zo snel mee verwacht. Helemaal TOP.

[Reactie gewijzigd door len-art op 6 januari 2012 13:02]

Ik heb wat fotos toegevoegd en zal er nog één maken van een losse ventilator met toebehoren.

lennard-96: Ik zal over een maand ofzo deze ventilatoren nog eens beoordelen. Heb ze nu pas 2 dagen maar ben tot nu toe zeer tevreden.
Foto van de ventilator zelf inclusief toebehoren is ook toegevoegd.