Seagate Barracuda 7200.10 ST3750640A, 750GB Review

TERW_DAN 25 augustus 2007, 1.086 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3750640A, 750GB

Pluspunten

• grootte
  • snelheid
  • geluid

Minpunten

• prijs/GB verhouding

Door een beetje geluk bij een ongeluk heb ik 2 750GB Seagates kunnen bemachtigen. Deze zijn ingebouwd in mijn knuffelkubus die als fileserver dient.

De Seagate 750GB schijven zijn lang de grootste schijven geweest tot de 1TB disks er waren, alleen zijn ze erg duur. Op het moment van schrijven kost zo'n disk ~200 euro. Een 500GB disk kost ~90 euro. Het verschil is dus zeer groot te noemen. Echter, als prijs geen probleem is is dit een ideale disk om zo snel mogelijk aan veel ruimte te komen.

De schijf presteert net als alle Seagate 7200.10 disks prima. Ik haal een gemiddelde van zo'n 58.5MB/s met hdTune. Nu is dat zeker geen schokkende score, echter, voor een P3 600je waarbij de hdd op een TX100 controllertje hangt met 3 andere disks (die ook in gebruik waren ten tijde van de bench) vind ik het lang niet zo heel slecht. Ter vergelijking, een benchmark op de 320GB 7200.10 die in hetzelfde systeem op dezelfde controlle zit haal ik gemiddeld 59MB/s. Gerekend dat de PCI-bus redelijk vol zit is dit heel netjes.
Daarbij zijn dit benchmarks die realistisch zijn in een systeem waar ik ze voor gebruik, ik kan de schijven toch nooit op volledige snelheid gebruiken, maar bovenstaande toont aan dat de 750GBers niet onderdoen voor de 320GBers.

De temps zijn redelijk, iets meer dan 40C met een 120mm @ 5V die ertegenaan blaast (met 5 disks naast elkaar).

De schijven zijn ook lekker stil, wat wel fijn is gezien de bak dag en nacht aanstaat op mijn kamer.

Ik zou deze disks niet adviseren aan iemand die zo goedkoop mogelijk flink wat hdd ruimte wil nemen, gezien de prijs/GB verhouding van deze disks nog niet interessant zijn. Een GB op een 500GB disk kost nu ongeveer 18 cent, een GB op deze disk gaat je bijna 27 cent kosten.
Wil je echter zo veel mogelijk ruimte op 1 disk en zit je vast aan P-ATA (bijv in een digitale sat receiver oid) dan is dit echt de ideale disk.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3750640A, 750GB?

Ik heb de HD ook gekocht. koste mij 150. 0.2 per GB. enige nadeel is dat die een pokke herrie maakt. piepjes en kraken. terwil ik eerst een 250GB had die geen geluid maakte (toch belangerijk voor een MediaCenter PC).

Maar hij komt als failed uit de test van de SeaTools. dus ik verloed dat er wat mis is met de hd. iig gaat hij terug naar de winkel. of is dat piepen en kraken normaal bij deze HD?

Is het normaal dat zo een HD's veel sneller kapot gaan dan de HD met minder platters en minder GB's per platter? of is dit puur een fabel. want ik hoor dit meer en meer dat deze HD's veel sneller kapot zouden gaan.
Een pokke herrie maakt die van mij alles behalve. Ik heb er nog steeds 2 in mijn knuffelkubus zitten en dat ding is voor een bak met 6 hdds, behoorlijk stil te noemen.

Ik heb zelf niet gemerkt dat hdds met meer platters sneller stuk gaan. Wat ik merk is dat hdds voornamelijk gevoelig zijn voor fluctuerende voltages (en dat is waar mijn hdds ook aan stuk zijn gegaan).