Logitech Squeezebox Radio Zwart Review

CUnknown 31 december 2011, laatste update op 31 december 2011, 2.066 views

Logitech Squeezebox Radio Zwart

Pluspunten

• Mooi design.
  • Prima geluid.
  • Handzaam.

Minpunten

• Plastic krast snel.
  • Apparaat schuift nog wel eens weg tijdens navigatie acties.

Geluidskwaliteit Score: 4
Algemeen
Ik heb nu al een tijdje een Squeezebox Radio en ik ben eigenlijk zo over het squeezebox systeem te spreken dat ik besloten heb mijn ervaringen met de spelers te delen. Het apparaat is klein, handzaam, stijlvol en produceert prachtig geluid voor zijn afmetingen.

Featureset
De featureset van de Squeezebox Radio is erg groot. Het systeem wordt door vrijwel alle plugins die er voor de squeezebox spelers beschikbaar zijn wel ondersteund aangezien dit een van de meest vooraanstaande spelers is op dit moment. Naast zo'n beetje alle mogelijke internet radio zenders kun je er ook plugins van bijvoorbeeld last.fm radio of spotify op installeren zodat je music on demand via dit apparaat kunt streamen. Dit gaat gewoon via de interface van de squeezebox server of via de interface van de Squeezebox Radio zelf. Maar ook plugins voor scrobbelen naar last.fm en recommends met MusicIP zijn bijvoorbeeld allemaal te combineren met het systeem.
Wanneer je een beetje overweg kunt met computers, kun je een squeezebox server opzetten. Dit is een server applicatie die je kunt installeeren op je homeserver (of gewoon op je desktop computer). Deze server scant (met heel veel geluk, want de scanner is in menig versies van de applicatie kapot, maar dit is een andere kwestie) je muziek en deze muziek is vervolgens op elke Squeezebox speler beschikbaar.

Mocht je dit alles nog niet genoeg zijn, geen nood. Dit ding heeft zelfs SSH toegang die geactiveerd kan worden. Dat is tof. Niet alleen kun je je wektijden via een ossum teminal venster instellen, nee, alles kun je veranderen. Geen zin meer in het bijeffect dat de Squeezebox Radio reageert op de afstandsbediening van de Squeezebox Classic? Rename de IR mapping file! enz enz. Het allermooiste is dan nog wel dat wanneer je rm -rf of iets anders minder handig doet, je gewoon naar een nieuwe installatie van het OS op het apparaat kunt door een factory reset te doen met de home + ON knoppencombinatie.

Geluidskwaliteit
Het geluid is mono. Dat klinkt meestal als een breekpunt, maar dit apparaat produceert met een speaker echt prachtig geluid. Ook bas geluiden komen prima over en ik heb nog geen distortion meegemaakt. Meestal gebruik ik het apparaat als wekkerradio, maar het apparaat is ook prima geschikt voor 's zomers in de tuin tijdens het lezen van een goed boek of een bescheiden feestje. Heb je genoeg van het mono geluid, dan kun je hem altijd nog aansluiten op een versterker, waardoor hij wel stereo geluid kan weergeven.

Gebruiksgemak
Voor het kleine beeldscherm en het beperkte aantal knoppen dat het apparaat heeft, is er prima mee te navigeren door de lijsten artiesten, radiozenders of albums. Wanneer je in een blijvende beweging de grote navigatieknop blijft draaien wordt de scrollsnelheid ook opgevoerd zodat je ook door grote lijsten snel kunt bladeren. Wanneer je even gewend bent geraakt aan de manier waarop je door de menu's kunt navigeren (met de play, back, navigatiewiel indrukken en navigatiewiel draaien) gaan alle acties je gemakkelijk af.

Design
Het design is voor als wekkerradio erg goed. Het apparaat is niet indrukwekkend groot, dus als basis geluidsinstallatie is hij misschien iets te sumier. Maar als wekkerradio of als muziekbron in de keuken / badkamer / kantoor is hij uitermate geschikt. Een nadeel is wel dat de zwarte pianolak achtige finish snel krast. Na de eerste keer afstoffen zijn je vegen al onuitwisbaar. Toch is dit in de meeste gevallen niet hinderlijk.

Overigens kun je het apparaat ook uitrusten met een accu. Hierdoor kun je er dus zelfs geheel draadloos mee door het huis lopen en muziek luisteren. Dit maakt het apparaat geweldig mobiel.

Bouwkwaliteit en afwerking
De Squeezebox Radio voelt voor zijn afmetingen erg zwaar en degelijk aan. Hierdoor blijft het apparaat goed op zijn plaats staan hoewel het op een gladde ondergrond toch nog wel eens wat naar achter wil schuiven tijdens het indrukken van het grote navigatiewiel. De afwerking is prima in orde, zoals we van Logitech gewend zijn.

De prijs valt, als je het vergelijkt met andere internet radio spelers, een beetje tegen. Toch, als je weet wat je met het apparaat kunt in combinatie met een Squeezebox server is het het geld dubbel en dwars waard. Het gehele systeem heeft ongeveer een even uitgebreide featureset (of zelfs uitgebreider) dan een Sonos systeem terwijl Sonos apparaten toch snel het dubbele kosten. Ik denk dat de prijs dus voldoende goed is, mits je weet wat je er allemaal mee kunt en dit ook van plan bent te gaan benutten.

• ReadyNAS Ultra 2

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Radio Zwart?

Kan je review alleen maar onderschrijven. Geluid is beter dan je zou verwachten voor de omvang van het ding. Vind wel de bediening met die knoppen een beetje achterhaald maar in de praktijk gebruik ik meestal mijn smartphone voor de bediening (android).
CUnknown; nette review.
Ik heb hem ook sinds kort, en ben het tot op heden volledig met je eens.
Verder kun je het apparaat bedienen en instellen via www.mysqueezebox.com