Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 510/360MB/s - Bekijk alle specificaties

Plextor PX 256M3 256GB Review

YKaliber 4 april 2012, 6.669 views

Plextor PX 256M3 256GB

Pluspunten

• True Speed-technologie
  • Zuiniger dan de M2P-serie
  • 24nm Toggle NAND flash
  • 5 jaar garantie
  • 0,5% AFR

Minpunten

• Lagere schrijfsnelheid t.o.v. de PX-256M2P
  • Belabberde meegeleverde cloning software

De Plextor PX-256M3. Opvolger van de M2P-serie. 24nm MLC NAND. Mijn toekomstige SSD.

Per toeval kwam ik erachter dat Plextor deze M3-serie had geïntroduceerd. Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe SSD wist ik al dat het óf een Samsung 830 zou worden óf een Crucial M4. Alle SSD's met Sandforce controller liet ik links liggen, dus het was slechts een kwestie van tijd (lees: prijsdaling) voordat ik één van deze twee SSD's zou kopen. Maar waarom heb ik toch in godsnaam inene bakken met geld neergeteld voor de Plextor PX-256M3? Die keuze en nog veel meer komen ter sprake in deze review.

Het volgende komt aan bod:

1. Reden van aanschaf
2. Vergelijking met de M2P
3. Vergelijking met de Kingston SSDNow V+100 (mijn "oude" SSD)
4. Unpacking
5. Installatie
6. Ervaring
7. Conclusie
8. Logboek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Reden van aanschaf

Zoals ik al zei, het was per toeval. Er was al een review van de M2P waarbij tweakers.net met de titel "Plextor pakt de kroon" http://tweakers.net/revie...t-de-kroon-conclusie.html vol lof sprak over deze SSD. Een blik op de website van Plextor liet zien dat ze naast de M2P-serie ook een M3-serie te hebben. Het stemmetje in mijzelf zei al meteen "hebben, hebben, hebben", mijn portemonnee zei "het kan!" en de keuze was gemaakt. Bij een speurtocht naar leveranciers kwam ik uit op salland.eu http://www.salland.eu/pro...-s-2-5-inch-px-256m3.html. Zij hadden 'm daar staan voor ¤343. Duurder dan de 256GB variant van de Samsung 830 of de Crucial M4, maar goedkoper dan een PX-256M2P. Een paar eigenschappen waarvan een paar speciaal bij 256GB variant van de M3, maakten voor mij de keuze heel simpel:

- 5 jaar garantie (eerste 3 jaar pick-up & return/daarna 2 jaar carry in)
- True Speed-technologie - technologie voor constant hoge prestaties in de praktijk.
- De Marvell 88SS9174 controller - ik ben bang voor Sandforce-controllers
- 24nm MLC NAND van Toshiba - het beste Toggle NAND-flashgeheugen in de industrie volgens Plextor
- 70.000 IOPS lees/ 65.000 IOPS schrijf
- De laagste gemiddelde jaarlijkse uitvalsgraad (AFR) onder SSD's in de branche - 0,5%!!!
- Grootte (mijn oude 96GB Kingston SSDNow V+100 werd/is gewoon te klein)
- En last but not least, stroomverbuik! De M3 is zuiniger dan de Samsung 830 en Crucial M4 - ideaal voor in een laptop!

De M3-serie word in de eerste instantie geïntroduceerd in twee versies, de 128GB en de 256GB. De 512GB variant is er wel, maar daarvan is de introductie/verkoop uitgesteld. Dat ik specifiek voor de 256GB variant heb gekozen, ligt naast het budget, ook aan de prijs/kwaliteit verhouden van de 256GB variant. In het onderstaande tabbelletje worden de varianten onderling vergeleken:

Dat de 128GB variant 510 MB/s lees & 210 MB/s schrijf met 70.000 IOPS 4K lees en "slechts" 50.000 IOPS 4K schrijf haalt vond ik apart. Daartegenover heeft de 512GB variant wel een hogere lees/schrijfsnelheid van respectievelijk 525 MB/s & 445 MB/s, maar de 56.000 IOPS 4K schrijf en 30.000 IOPS 4K schrijf is een teleurstelling. Daarnaast is deze variant (nog) niet beschikbaar en ten tweede zou ik alle ruimte toch niet gebruiken. De gulden middenweg voor mij is de 256GB variant. 510 MB/s lees & 360 MB/s schrijf met 70.000 IOPS 4K schrijf en 65.000 IOPS 4K schrijf. Perfect :D

2. Vergelijking met de M2P

De verschillen tussen de M2P en de M3 kunnen simpel samengevat worden tot drie punten. Garantie, flashgeheugen en snelheid. That's it. In plaats van alleen 3 jaar pick-up & return, krijg je bij de M3 daarbovenop nog eens 2 jaar carry in garantie. In plaats van 32mm Toshiba Toggle NAND flashgeheugen, krijg je 24nm Toshiba Toggle NAND flashgeheugen. De overstap naar een kleiner procedé zorgt er dan wel voor dat de energieconsumptie lager is, qua snelheid boet je wel in. Namelijk 510 MB/s lees en 360 MB/s schrijf t.o.v. 500 MB/s lees en 440 MB/s schrijf in de PX-256M2P.

De specs van de Px-256M3

Wat als klein minpunt kan worden gezien is het lager uitvallen van de schrijfsnelheid. Dit is o.a. te verwijten aan het gebruik van 24nm flashchips i.p.v. 32nm. Verwijt het aan de recente overstap van Toshiba op dit procedé, verwijt het aan de pas geschreven firmware voor deze SSD, waarom 't met de schrijf lager is, geen idee (en het rijmt nog eens, olé olé!) Wellicht dat het gebruik van kleinere chips tot gevolg heb dat je meer chips hebt die in contact met elkaar zijn waardoor er onderling meer weerstand is bij het doorvoeren van data... Afijn, het zorgt er wel lekker voor dat de M3 zuiniger is. Dat is vaker het gevolg bij de overstap naar een kleiner procedé, net als bij CPU's en GPU's, kleiner is zuiniger. Een bevestiging hiervan is terug te vinden in een review van StorageReview.com http://www.storagereview.com/plextor_pxm3s_ssd_review
Compared to the Plextor PX-M2P, the new PX-M3S uses much less power across the board. Power needed to write data to the drive dropped from 5.85 watts down to just 3.85. Another huge change was the startup requirements, dropping from 6.06 watts down to just 2.81. Overall power requirements were improved across the board, with others like idle staying roughly the same. For mobile users the Plextor PX-M3S looks like a winner.

3. Vergelijking met Kingston SSDNow V+100

Dat het verbruik over de hele linie lager is komt mooi uit. Want er wacht namelijk een Asus K53SV-SX380V op deze SSD. Op moment van schrijven zit er een 96GB Kingston SSDNow V+100 in deze laptop. Destijds in kit-vorm gekocht voor een desktop, maar na aanschaf in deze laptop gezet. Doet voor de rest goed zijn werk, maar jah, de 89,3GB die na NTFS formatie over blijft is niet om naar huis te schrijven. Daarnaast merk ik dat de de Kingston trager word. Trager? Jah, gewoon trager! Het kan liggen aan het feit dat ik de schijf nu voor ruim 90% vol heb geschreven, maar hieronder is te zien hoe de SSD na bijna 4 maanden trouwe dienstplicht wat is gedegradeerd.

Voor in een desktop was het perfect met een losse HDD erbij voor foto's en video's. Maar in een laptop is het (voor mij) gewoon te klein. 256GB komt dan ook als geroepen. Dat de PX-256M3 ook gewoon sneller zal zijn staat vast. De controller in de Kingston is de Toshiba T6UG1XBG, een controller die als zeer agressief word bestempelt in meerdere reviews waardoor de random accestijden in vergelijking met andere SSD's belabbert is. Iets wat ook naar voren kwam bij een review van de 128GB variant hiervan. http://tweakers.net/revie...low-level-prestaties.html

Waar de controller daarentegen wel heel goed voor is, is het functioneren in besturingssystemen zónder TRIM-support (lees: Windows XP, MacOS). Maar daar heb ik nu eenmaal in mijn Asus met Windows 7 niks meer aan. Als de M3 er eenmaal is, verhuist de Kingston weer naar de desktop waar het weer fijn onder XP mag draaien.

3.1 Restart, Power & Go!

Als Nu de M3 er eenmaal eindelijk is ga ik 'm voornamelijk op drie punten vergelijken met mijn huidige Kingston, namelijk restartsnelheid, accuduur en via benchmarks. Het meten van de restartsnelheid doe ik door middel van een restart-timer http://www.sevenforums.com/tutorials/720-restart-time.html Simpel programma waarmee je meet hoe lang het duurt eer dat alles is afgesloten en is opgestart tot het bureaublad zonder POST mee te tellen.

De restartsnelheid van de Kingston

41 seconde voor het afsluiten én opstarten. Weet wel dat er in dit geval een USB-hub aan de laptop was toegevoegd met daaraan een 500GB externe harde schijf, een Logitech G9 muis en Creative HS-1200 draadloze headset terwijl Steam ook even moest worden opgestart.

De restartsnelheid van de Plextor

Met ruim 80 GB aan data op de SSD restart de Plextor in 35 seconde. Dat is dus een snelheidswinst van ongeveer 16%. Als dit met een verse installatie van Windows werd gedaan, zonder het gebruik van cloningsoftware, zou dit natuurlijk veel sneller zijn gegaan.

Om de accuduur exact te meten heb ik niet de benodigde apparatuur, maar door de laptop van de voeding los te koppelen als hij op 100% is word er al een indicatie weergeven door Windows over de geschatte accuduur. Dit word gedaan terwijl de helderheid van het scherm op minimaal staat, WI-Fi en Bluetooth uit, met de optie High Performance (lees: Hoge prestaties) geselecteerd in het energiebeheer. Waarom deze instellingen? Dit zijn de instellingen waarop ik mijn Asus zet als ik gewoon thuis ben. :P

De modus waarop de Asus staat als ik naar buiten ga, is Battery Saving (lees: Energiebesparing). Eenmaal buiten is er alleen een draadloze ontvanger van de Logitech Performance MX ingeplugd, met de helderheid nogmaals op minimaal maar dan met de draadloze Wi-Fi adapter ingeschakeld.

Tussen de twee instellingen is er bijna een uur verschil. Of dit verschil voornamelijk ligt aan de instellingen in kloksnelheid van de processor, gebruik IGP of GPU of het verbruik van de SSD in idle, geen idee. Maar het is ten minste iets om mee te nemen in de vergelijking.

Zoals het in de lijn der verwachting lag, presteert de Plextor niet alleen goed, het sipt ook mondjesmaat aan de accu. Met de eerder genoemde instellingen op High Performance is het mogelijk om het 4 uur en 42 uit te zingen op mijn laptop. Een verbetering van 16 minuten.

Een groter verschil was te merken in de Battery Saving modus. Zeg maar het gedeelte waar het 24nm NAND flashgeheugen zich bewijst.

Met 6 uur en 20 minuten is het een geweldige verbetering ten opzichte van de Kingston die op op 5 uur en 17 minuten bleef steken. De M3 geeft mij dus ruim een uur extra werktijd bij deze modus. Heerlijk.

3.2 PCMark 7

Een test die kan worden gedaan zonder veel gepruts met instellingen is de PCMark 7 benchmark. Deze benchmark is er een waarbij de harde schijf het zwaarste meeweegt dus ideaal om een SSD of HDD mee te benchen. Tijdens het gebruik van de Kingston heb ik de benchmark tweemaal gedraaid. De eerste op Battery Saving en de tweede op High Performance met de eerder genoemde omstandigheden.

De resultaten uit de eerste bench: 2187

De resultaten uit de tweede bench: 3540

Op moment van schrijven is de hoogste score in PCMark 7 voor benchers met een i7-2630QM en GT 540 graka 3979 http://3dmark.com/search?...odelId=1212&chipsetId=651
Een gebruiker van een 240GB OCZ-VERTEX2 heeft had de hoogste score. De scores die nu zijn behaald met de Plextor zijn als volgt:

De resultaten uit de eerste bench: 2473

De resultaten uit de tweede bench: 3954

De resultaten uit de derde bench: 4003

Bij de eerste twee benchen zijn er standaard kloksnelheden gebruikt voor de grafische kaart. De tweede is niet hoger dan de 3979 van de OCZ, dus dacht ik zo van, what the hell, dan maar een overclock :p
Dat allemaal resulteerde in een mooie score van 4003. Desalniettemin hoger dan de Kingston.

4. Unpacking

Het heeft een tijd geduurd, maar op 3 februari 2012 mocht ik de SSD in ontvangst nemen. Na de doos van Salland aan flarden te hebben gescheurd (de frustratie van bijna 2 maanden wachten moest er echt ff uit :P ) kwam er een klein doosje uit.

De kleine sticker met "256 GB" is het enige aan de verpakking waaraan je kan zien welke variant je hebt.

Op de achterzijde kan je lezen dat je nogmaals te maken hebt met de 2,5" Plextor SATA 6Gb/s mit True Speed-Technologie für fortwährend hohe Leistung uitgelegd in 14 talen. Ik bespaar jullie alle andere talen en ga door met wat er in het kleine doosje zit.

Let hier goed op de sticker. Iets rechts hiervan is er, op zijn zachts gezegd, een spoor van vernieling :P . Er is dus al een keer de sticker er vanaf gehaald. Raar... je zou zeggen dat iemand de doos al een keer open heeft gemaakt maar de nieuwe sticker zat goed en stevig op zijn plek. Vertrouwend dat alles wel goed zat ging ik verder met unpacken. En raad eens wat er uit het zwarte doosje kwam?

Een zwart stuk metaal en een CD met Acronis cloning software met boekjes verpakt in plastic! Plextor toch, stel je SSD ter tentoon als klanten uiteindelijk hun SSD in bezig hebben.

Niet verstopt achter de mounting bracket... De meegeleverde schroefjes (8 stuks) samen met de mounting bracket zijn niet van toepassing (voor mij) dus deze werden gelijk weer in de doos gestopt. Wat overbleef was de SSD zelf...

Het geborsteld aluminium komt mooi naar voren met de juiste lichtinval. Hier heb je helemaal, maar ook echt he-le-maal niks aan als je de SSD eenmaal in je laptop/desktop zit, maar vooralsnog ziet het er an sich mooi uit. Een blik op de achterzijde laat zien waarom de sticker er in de eerste instantie vanaf was gehaald.

Plextor toch, meteen firmware versie 1.01 meegeven... De sticker, waar ik het eerder over had, blijkt dus om die reden al een keer te zijn vernieuwd. Ik weet niet hoeveel SSD ze zo hebben geflasht, maar het moet vast en zeker een hels karwei zijn geweest om alle verpakkingen (honderden, duizenden?) open te maken om alles naar versie 1.01 te updaten. Dan vraag ik mij wel af, was er dan zo veel mis met versie 1.00 waardoor ze bij Plextor alle dozen koortsachtig open hebben gemaakt om ze ASAP naar versie 1.01 te updaten? Ik heb nu versie 1.01, als er (nog) mensen zijn met versie 1.00, wees zo vriendelijk om het te delen. Voor de review betekent het dat ik de twee firmware versies niet met elkaar kan vergelijken.

Een stuk wat ik met foto's wil bekrachtigen is de garantie die Plextor geeft. Bij de reacties van de review werd dit in twijfel getrokken. Zelf had ik het ergens gelezen, maar waar, geen idee. Maar bij de meegeleverde schrijfsels kan duidelijk worden gelezen dat je bij de SSD de eerste drie jaar een "Collect & Return" garantie krijgt, opgevolgd door twee jaar "Carry-in".

5. Installatie/Set-up

Ik wou het stukje installatiegemak toevoegen, maar het stukje gemak kan je beter weglaten uit dat woord. Want even serieus, moest het nou zo omslachtig, zo verwarrend en zo raar gaan? Eén ding kan ik al concluderen in deze review en dat is dat de meegeleverde software, "Acronis True Image HD", de meest nutteloze stukje software is. Ow, het doet zijn ding. Uiteindelijk kon ik al mijn data van mijn Kingston op de Plextor krijgen, maar wat er allemaal aan vooraf ging, damn. Ga er even voor zitten, want ik heb veel gedaan.

Stap 1: Installatie

Next, next, next, akkoord met overeenkomst, akkoord, bla bla, niet meewerken met tevredenheidsonderzoek, ok, even wachten en klaar. Ieder persoon die een CD in een drive kan stoppen en een muis kan bedienen kan hier doorheen komen. Neemt 142 MB in beslag.

Stap 2: Activatie

Nu snap ik het wel, men wilt voorkomen dat software niet in de verkeerde handen valt en beveiligt het. Om je kopie van Acronis te activeren moet je je activatiecode in het onderste veld toevoegen.

Na herhaaldelijk de code achterop het CD hoesje geprobeerd te hebben, met veel frustratie tot gevolg, kwam ik er achter dat de knop "Activate!" maar niet op wou lichten. Neeeee, daarvoor moet je eerst op de knop "Get Key!" drukken. Wat blijkt, de jongen van Acronis hebben een "Stubkey" meegeven. De code die dus achterop het CD-hoesje staat is NIET de activatiecode. |:( De activatiecode krijgt je naderhand toegemaild, en inderdaad, daarvoor moet je weer de nodige gegevens van jezelf uitgeven aan een firma die je niet kent gevestigd in Verweggistan.

In het stukje "Stubkey" moet de code worden ingevoerd die achterop het CD-hoesje staat. De ECHTE activatiecode word naderhand gemail naar je opgegeven e-mailadres. Na het klikken op de "Submit" knop krijg je een scherm voor je neus van Acronis met een bevestiging dat de ECHTE activatiecode is gestuurd naar je e-mailadres. Snel naar mijn hotmail, e-mail openen, op link klikken en tadaaaa

Stukje code kopiëren en plakken in het stukje waar het hoort en klaar. Je versie van Acronis is geactiveerd! Lang leve de simpelheid.

Stap 3: Clonen

Zaken zoals het spelen met partities op je harde schijf of het clonen van data is een delicate klus, vooral als het omje besturingssysteem gaat. De keuzes die je maakt en opties die je selecteert zijn heel belangrijk, want straks is alle data verkeerd gepartitioneerd/gecloond. Nu komen we ook aan bij het gedeelte waar ik de meeste koppijn aan heb overgehouden. Het programma begint met het volgende scherm:

Je krijgt daarna twee opties voorgeschoteld

Omdat ik hier met een delicate handeling bezig was, heb ik de optie "Manual" gekozen om zelf te bepalen wat het programma moet doen. Na de "Source Disk", mijn Kingston, en de "Destination DIsk", de Plextor PX-256M3, gekozen te hebben, vraagt het programma om de manier waarop je wilt clonen. Bij "As is" krijg je de data en de partities die je nu hebt staan op je schijf exact gekopieerd op de nieuwe. In mijn geval zou de 80 GB partitie en de 2e 9 GB partitie één op één worden gecloond naar de Plextor waardoor er een 3e partitie met een hoeveelheid van (238,5 (na NTFS) - 80,1 - 9 =) 149,4 GB over zou blijven.

De keuze die ik heb genomen is "Proportional" waarbij de partities recht evenredig met de beschikbare hoeveelheid ruimte op de destination disk worden gecloond. Dit resulteerde in mijn geval voor een hoofdpartitie van 213,5 GB en een 2e partitie van 25,0 GB. Alle keuzes goed en wel gemaakt, gedubbelcheckt, drukte ik op "Next" en het programma gaf een melding dat het besturingssysteem moest worden afgesloten om het clonen op gang te brengen.

Stap 4: Jezelf verrot ergeren

Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel wat disks gecloond, geherpartinioneerd, gecrashd en weer gerecovered, maar wat er naderhand gebeurde heb ik nog nooit meegemaakt. Bij de versie van Acronis cloning software die bij de Kingston V+100 was meegeleverd moest je via het BIOS de CD-drive selecteren waarmee je op wou starten, om zo het cloonprogramma te starten. Er was daar een balkje met voortgang, indicatie van tijd en een gerust gevoel dat alles goed en wel verliep.

Maar nadat ik het knopje "Finish" had gedrukt werd Windows afgesloten en daar bleef het ook bij. De Asus herstartte, maar het scherm bleef op zwart staan, je zag dus alleen het backlicht. Ik zag dat het indicatorlampje van de harde schijf op de laptop de hele tijd knipperen, hetzelfde gebeurde op de externe behuizing waarin ik de Plextor had gestopt.

Maar voor de rest was het doodstil. Geen balkje met voortgang op het scherm. Geen indicatie van hoe lang het nog zou duren. Ik liet de laptop gewoon aan staan, hopend dat alles gewoon goed zat. Ik kwam anderhalf uur later terug, maar nog steeds, een zwart scherm. Ik begon te twijfelen, of alles wel goed is geselecteerd bij het cloonprogramma, maar nee, ik had alles gedubbelcheckt. Wou de Kingston soms niet booten naar een menu waarop het cloonproces zichtbaar zou worden? Werd er überhaubt wat uitgevoerd? Na nog een uur gewacht te hebben besloot ik om de laptop uit te zetten. Ik start weer op en raad eens? Alleen de tweede, kleine partitie, van 9 GB was gecloond! In twee en een half uur tijd!!! Het was 2:30, khad geen zin meer om te wachten, dus ik liep alle stappen weer door, in de hoop dat het deze keer wel zou lukken. Ik liet de laptop aan staan en ging slapen, hopend dat het in de ochtend wél zou lukken.

Om 8:15, ik ga naar de laptop, NOG STEEDS een zwart scherm. Dit wekt geen vertrouwen in het cloonproces. Ik drukte de F1 tot F12 knoppen in, Esc, de spatie-knop en inene geen zwart scherm meer, de laptop herstartte! Ok, wat is hier aan de hand? WIndows start normaal op, ok dan. Het is raar maar waar, maar het cloonproces was gelukt. Of dit te maken had met dat ik de toetsen indrukte of dat het cloonproces precies klaar was toen ik er vòòr zat, geen idee, maar toen Windows weer was opgestart zag ik dat de data van mijn Kingston, geproportioneerd en wel, was gecloond. Mijn tip voor mensen die de meegeleverde software willen gebruiken: pak een raam, gooi de CD naar buiten en kijk er nooit meer naar om. Vijf uur en drie kwartier voor het clonen van +/- 80 GB is ronduit belachelijk. Norton Ghost, of een oudere versie van Acronis doen het vele malen sneller.

Als er mensen zijn die zoiets soortgelijks hebben meegemaakt, deel het!

Stap 5: Inbouwen

Gebroederlijk had ik nog een foto van de twee SSD's gemaakt, maar het inbouwen verschilt natuurlijk per gebruiker. De een doet het in zijn desktop, de andere in zijn laptop.

Toen de Plextor uiteindelijk, gecloond en wel, in mijn laptop zat was het tijd om 'm direct op de pijnbank te zetten. De resultaten van PCMark7 zijn eerder in de review vermeld. Maar waar ik het meest naar benieuwd was, was de CrystalDiskMark bench. In de eerste instantie wou ik bekijken hoe ver ik kon komen met de (vermoedelijke) SATA-300 poort in de laptop en in de tweede instantie wou ik zien hoe veel het zou verschillen met mijn "oude" Kingston. Ongeveer een paar minuten na het opstarten van de SSD kreeg ik de volgende resultaten:

Hoezo SATA-300? Blijkt er gewoon een SATA-600 poort in de Asus te zitten! :D Kijk dat is nou een goed nieuws. Kan ik er tenminste van uit gaan dat ik (bijna) het maximale uit mijn SSD haal. Op 4 februari, toen ik de SSD voor het eerst in gebruik nam, was het koud in huis. Nu de laptop al een paar uur heeft zitten draaien heb ik de bench nogmaals gedraaid met resultaten die mij nog meer hebben verbaasd.

Of de waarden van de 512k, 4k en 4kQD32 op niveau zijn, geen idee, kan het niet vergelijken met andere mensen die de SSD in gebruik hebben. Maar de seq. read en write zijn de waarden waar ik nu wat aan heb. Bij een koude SSD haalde ik een maximale read van 411,9 MB/s en een write van 357,3 MB/s. Nu, met de SSD eenmaal warmgedraaid is dit uitgekomen op 447,0 MB/s read en 376,0 MB/s write. Let op het laatste getal. Wat Plextor zelf aangeeft als maximale write in MB/s is 360. Dat was zeker getest met firmwareversie 1.00. Nu kom ik hoger uit dan dat de fabrikant opgeeft. Dat is natuurlijk een dikke plus, maar aan de andere kant is de read met 447,0 MB/s niet op niveau. Of dit aan mijn laptop ligt of aan de SSD, nogmaals, ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Dus deel uw ervaringen medetweakers!

6. Ervaring

Nu we het toch over ervaring hebben, is er eigenlijk een merkbaar verschil tussen mijn oude situatie en mijn nieuwe? Vòòr de Plextor PX-256M3 had ik een 96 GB Kingston V+100. Ik had genoeg redenen (lees boven) om een andere SSD te komen, maar is er los van de benchmark een daadwerkelijk merkbaar verschil bij dagelijks gebruik? Ja en nee.

Nu had mijn Kingston de irritante eigenschap om bij normaal gebruik eenzelfde geluid te produceren, doch op gedempt niveau, zoals men vroeger had bij het inbellen om op internet te komen. Dat gekraak was alleen in een stille omgeving te horen, maar nu is het weg. Los van het geluid, bij het laden, opstarten van de laptop applicaties merk ik toch merkbaar verschil. Bijvoorbeeld bij het spelen van CoD:MW3, het laden van levels, of bij het opstarten van Word/Powerpoint of een groot PDF bestand. Het is niet uit te drukken in secondes, maar toch is er een licht verschil.

7.Conclusie

Mijn verwachtingen zijn hoog en die blijven ook hoog voor de Plextor PX-256M3. Dat er 5 jaar garantie word gegeven op het apparaat laat al zien hoe veel vertrouwen Plextor heeft in hun product. Natuurlijk hoop je niet dat je daar ooit gebruik van zal maken, maar het geeft een stuk gemoedsrust. Dezelfde hoge verwachtingen heb ik van de snelheid die word beloofd. Ik zal haal met mijn Asus niet bijna het maximale eruit met de onverwachtte SATA-600 poort en op het vlak van continuïteit hoop ik steeds dezelfde scores te halen maar bovendien geen achteruitgang te zien, net zoals bij de Kingston. Bij Plextor hebben ze het over "True Speed-technologie", iets wat er voor moet zorgen dat ongeacht de hoeveelheid data op de SSD de beloofde snelheden ook daadwerkelijk worden gehaald. Het is een investering in de toekomst. Letterlijk en figuurlijk. Als hardware/software consultant bij ExtraSolid VOF zal deze SSD dienen als demonstratie en is het natuurlijk heerlijk om er dagelijks mee te werken.

Wat ik als consult iedereen met het klem op het hart kan adviseren is om de meegeleverde CD van Acronis weg te gooien, stop het in een shredder, doe 'm in de magnetron en geniet van een lichtshow, maak er een frisbee van voor je hond of geef 'm cadeau aan je ergste vijand. Gebruik een oudere variant er van, gebruik Norton Ghost, alles als het maar niet de meegeleverde versie is bij de Plextor M3-serie.

Los van het feit dat de meegeleverde software ronduit belabberd is, draait de SSD als een zonnetje. Ik heb weer ruimte om op te vullen. De SSD presteert aan de ene zijde bovengemiddeld en aan de andere zijde ondermaats. Alle (?) reviews van de M3 die nu op het web circuleren zijn met firmwareversie 1.00. Of de update naar versie 1.01 er voor heeft gezorgd dat de read zo laag uit valt, ik kan er geen touw aan vastknopen. Maar goed, genoeg gemierenneuk, voor een ieder die een ijzersterke SSD wilt kopen met belofte op een snelheid die word gehandhaafd, ga voor de Plextor. De tijd zal het leren of de True Speed Technologie zichzelf zal bewijzen, dus hou de review in de gaten.

Bedankt voor het lezen van deze review. Het heeft zowat een eigen leven gehad, zeker met het dilemma van de levering die toch nog door is gegaan (zie onder). Als er een firmware-update word dat natuurlijk getest en vermeld in de review. Maar nu, is het genieten geblazen, van de Plextor PX-256M3.

UPDATE: Firmware versie 1.02

Op 21 maart 2012 bracht Plextor voor de M3-serie SSD's de tweede firmware update uit. Het gaat in dit geval om versie 1.02. Mensen met de 64, 128 of 256 GB variant kunnen 'm hier downloaden:

Bij de vorige firmware versie 1.01 waren en problemen met het (correct) flashen. Om het zekere voor het onzekere te nemen vroeg ik op de Facebook pagina van Plextor naar de reden. Op de Facebook pagina heb ik nog steeds geen reactie, maar op de Amerikaanse forums werd bekend dat het om een fix ging waarbij het vastlopen van de drive met lange "command strings" werd verholpen. Een vastloper heb ik tot nu toe nog nooit meegemaakt, maar goed, gedownload, gebrand en in de DVD-drive gezet, geboot, ESC, via CD. Binnen een paar seconde was de flash klaar en kreeg ik de volgende melding:

Windows vroeg hierna om een restart, waarna de schijf klaar was om weer op de pijnbank te zetten.

Om te kijken of er een verschil zit tussen FW 1.01 en 1.02 heb ik vòòr en ná het flashen een paar benchmarks gedraaid. Voor de verandering heb ik AS-SSD erbij gepakt naast CrystalDiskMark.

Met FW 1.01

Met FW 1.02

Op elk front behalve de 4K read, is er een achteruit gang. Niet dramatisch, maar alsnog. Ook een punt van aandacht is het vinden van 26226112K BAD. Eerst had ik er 31K, nu het 846003 maal zo veel? Hmm, raar, door naar de volgende benchmark, CrystalDiskMark.

Met FW 1.01

Met FW 1.02

Hetzelfde verhaal als bij de AS-SSD benchmark, op elk front een lichte achteruitgang en een kleine winst op de 4K read. Tjah, tot zo ver ziet het er niet al te rooskleurig uit. Is er eigenlijk een merkbaar verschil? Benchmarks zijn leuk en aardig, ze vallen iets lager uit, maar het is nog acceptabel. Waar ik daadwerkelijk een verschil in heb gemerkt is de restarttijd van de SSD. Met de tool die ik eerder gebruikte, kon er gemeten worden hoe lang het duurt eer dat de laptop is afgesloten en weer is opgestart. We hadden al 35 seconde in de pocket, maar raad eens?

Met 29 seconde vind ik dit een geweldige prestatie. Zes seconde winst! En dat terwijl ik er in plaats van de ong. 85GB er nu ruim 129GB op staat. Kijk, dat is mooi meegenomen. Ik wou het aantal sterren bij Prestaties verlagen van 5 naar 4 sterren, maar dit maakt een hoop goed. Nu maar hopen dat bij de volgende firmware update alles, naast de restarttijd, net een stukje sneller word.

8. Logboek
- 31-12-'11: Pre-review gepost
- 04-01-'12: Update over levertijd; Logboek & foto's toegevoegd
- 13-01-'12: 2e Update levertijd
- 16-01-'12: 3e Update levertijd; Firmware 1.01 toegevoegd
- 18-19-'12: 4e Update levertijd
- 03-02-'12: Gedeelte "Unpacking" toegevoegd; product in bezit
- 05-02-'12: Vergelijkingsmateriaal toegevoegd; PCMark 7/restart-tijd/ meer foto's
- 06-02-'12: Gedeelte "Installatie" en "Ervaring" toegevoegd; conclusie afgerond
- 03-04-'12: Update gegeven naar Firmware versie 1.02; prestatiewinst/verlies gemeten na 2 maanden.

Heb jij ook een Plextor PX 256M3 256GB?

Reviews door de redactie

Geduld is een schone zaak! Maar in dit geval wordt je geduld behoorlijk op de proef gesteld. Salland heeft mijn bestelling voor de M3 op 10 januari ingezet. De verwachte levertijd hebben ze bij voorbaat al op 25 januari gezet. Ik moet dus ook nog even doorbijten :P . Als je een beetje pech hebt, dan hebben we de M3 tegelijkertijd in huis.

De 1.01 firmware + update procedure staat al in de startblokken op mijn PC. Nu je toch al zo'n uitgebreide preview geschreven hebt, kun je mss ook eventuele verschillen tussen de 1.0 en 1.01 FW benchmarken?
Ik heb net een e-mail ontvangen van J. de Gruiter, Sales Department, Salland Automatisering:
Wij hebben navraag gedaan naar de verwachte levertijd van het product bij onze leverancier.

Onze leverancier verwacht het product 19-1-12 bij ons te leveren, echter is en blijft dit een indicatie en kan dus niet gegarandeerd worden.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Apart dat ze twee verschillende "verwachtte" leverdata hanteren :?
Net een mail ontvangen van Salland:
Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben het een en ander nadrukkelijk nagevraagd bij onze leverancier, gezien de langere verwacht levertijd. Uit een goed gesprek is gebleken dat de leverdatum 19-01-2012 een automatisch bericht was vanuit de leverancier, deze datum kan echter niet behaald worden.

De leverancier heeft echter persoonlijk aan ons doorgegeven dat het op 31-01-2012 wordt geleverd, wij hebben dan ook de leverdatum in ons systeem aangepast naar 01-02-2012. Helaas heeft de levering dus vertraging opgelopen, wij gaan er echter wel vanuit dat het op de 31ste of de 1ste wordt geleverd aan ons.

Onze excuses voor het ongemak.
Chapeu voor de snelle reactie van Salland. Heb je veel meer aan dan die automatische berichten.

Nog over de firmware. Denk niet dat er veel verschil tussen zal zijn. Het zal voornamelijk liggen aan de secure erase probleem die de M3 had/heeft. Bij storagereview hadden ze bij een secure erase de SSD naar filistijnen geholpen. http://forums.storagerevi...w-discussion/page__st__30

Het is ook wel handig om de Facebook pagina van Plextor in de gaten te houden. Was anders niet erachter gekomen dat de update er überhaupt was.

[Reactie gewijzigd door YKaliber op 18 januari 2012 21:29]

Ook bij mij is de verwachte levertijd automatisch aangepast naar 02-02-2012. Ze passen dus de levertijd van alle bestelde M3's aan, ipv eerst de verwachte leverdatum te laten verstrijken. Dat is toch netjes.

Dan hebben we dus toch de M3 tegelijkertijd in huis ;) Ik zal even nadenken of ik ook een review zal plaatsen.
Kweet niet hoe jij 'm gaat gebruiken. In mijn geval word hij gebruikt in een Asus laptop met een SATA-300 poort. Als jij het gaat gebruiken met een SATA-600 poort dan heeft je review wel degelijk een toegevoegde waarde. :P
De M3 gaat in mijn gamebak gebruikt worden. Mijn gamebak wordt steeds in delen ge-upgrade. Ik heb nu nog een oude Q6600 icm een intel 975 chipset ==> Sata 300 dus. Dat gaat naar verwachting in de komende maanden veranderen naar een AMD proc + 990FX chipset. De HD6950 die alles op het scherm tovert is absoluut niet de bottleneck van dit alles.
Mijn sticker was trouwens ook er vanaf geweest en de firmware al 1.01... dus ze hebben het waarschijnlijk bij vele discs gedaan!
De preview was al dik in orde en de nog uitgebreidere review al helemaal! Ik ben nu ook al 1.5 week met de M3 aan het spelen. En hij voldoet helemaal aan mijn verwachtingen. De 1.01 FW stond er idd al op. Ook bij mij leek de verpakking open geweest te zijn. De Acronis software heb ik niet gebruikt, aangezien Win7 er met een bootable USB-stick er binnen 10 minuten op staat. Bovendien ben ik eerder voorstander van een kakelverse installatie.

Ik heb de M3 als secundaire schijf op mijn oude intel systeem getest en nu ook als primaire schijf op mijn nieuwe AMD systeem met SATA3. De sequentiele snelheden zijn hetzelfde of zelfs ietsje lager vergeleken bij jou. Alleen die vind ik niet zo interessant. Met name de random reads zorgen voor een supersnel reagerend systeem. En daar voldoet de M3 prima aan de verwachtingen.

Ik heb nu de CDM benchmark telkens een paar dagen achter elkaar gedraaid met een steeds wat voller rakende SSD. Er is nog totaal geen verschil meetbaar. Voor zover dit iets kan zeggen over perfromancedegradatie: Deze is niet aanwezig.

Conclusie: sit back and enjoy! Geniet van een razendsnel systeem, met in het achterhoofd dat je gebruik maakt van een controller die zijn sporen inmiddels verdient heeft en een uitmuntende garantieregeling zoals alleen Plextor die wil/kan geven.
Ik ook heb deze binnen. Firmware 1.00.

Hier mijn crystaldiskmark benches:

279,1 | 143,3
293,0 | 135,5
23,63 | 32,17
209,1 | 124,7

In combinatie met een Asus Sabretooth x79 mobo en een i7 3930K cpu.

Beduidend slechter dan de resultaten van YKaliber.

Helaas kan ik niet upgraden naar 1.01 (timeout meldingen). Heb al met plextor gemaild hierover.

EDIT:

Ik had schijnbaar de SSD in een verkeerde port gestopt, wel een sata600 port maar die van de marvell controller. Hij zit nu in de intel controller port en kon toen ook succesvol flashen.

Na wissel van poort en flash (dus helaas niet getest met 1.00 in de intel port):

447,1 | 370,8
382,3 | 360,9
28,43 | 59,12
300,2 | 278,6

Kijk now we're talking!

[Reactie gewijzigd door Lapti op 25 februari 2012 21:28]

Wel hele lage resultaten. BIOS op AHCI gezet i.p.v. IDE? Wel een SATA-600 poort gebruikt? Zou het raar vinden als Plextor na hun ruim 20 uur durende burn-in test zo een de deur uit doet.
Mooie review. Nog even over AS SSD: die 31k BAD en 26226112k BAD betekenen dat je partities niet mooi "aligned" zijn.
Dat houd in dat ze niet op een sectorgrens beginnen die door 4k deelbaar is.
(De getallen geven de beginsector van de partities aan).
Bij SSD's is het zo dat als een partitie aligned is, de schrijfprestaties optimaal zullen zijn.

Als je windows de partities laat maken (win7) dan worden ze wel mooi aligned. Waarschijnlijk zullen je schrijfsnelheden dan ook nog wat toenemen.

Veel plezier met je Plextor. Ik heb er nu ook één in mijn bezit. :)

[Reactie gewijzigd door Shai-Hulud op 8 april 2012 09:58]

Maar mensen die niet jouw gehele review lezen maar puur op sterren kijken, worden zo aardig op het verkeerde been gezet, snappie ;)

Is het niet mogelijk nog zonder sterren op die punten te oordelen?
Zal de review straks nog ff aanpassen. De SSD is inmiddels binnen :D
Toppie... ben benieuwd... Verders mooie uitgebreide review... je steekt er iig tijd in om het compleet te maken...
Het zou leuk zijn als er wat meer info over een raid opstelling komt. Ik wil mijn twee intels 80 Gb gaan vervangen. Ik heb wel eens gelezen dat dat niet zo goed is voor je ssd..? 8-)
Als het kon, zou ik het graag willen testen. De ruimte in mijn laptop is echter helaas genoeg voor één SSD/HDD.
Wel opvallend om te zien dat de m2p zo snel is opgevolgd. De eerste prijsvermelding in de pricewatch was 18 oktober!
Na een OCZ Vertex 2 180GB (ja ik weet het.. sandforce 8)7 ) onder RMA terug gestuurd te hebben, staat deze M3 256GB ook voor mij in bestelling. Goede uitgebreide preview, top. Ik hoop dat dat je de Plextor snel aan de tand kan voelen.

Waar heb je trouwens gevonden dat de eerste 3 jaar pick up and return is? Ik kan het op de website van Plextor niet vinden.

[Reactie gewijzigd door Saurus op 13 januari 2012 15:58]

Plextor spreekt er zelf niet open over maar ik had ergens gelezen dat de eerste 3 van de 5 jaar garantie Pick-up & Return is waarna de laatste 2 jaar Carry-in. ben ff de review kwijt waarin dit naar voren kwam, maar het komt erop neer dat ze de 3 jaar Pick-up & Return die al op de M2P-serie zit gewoon met 2 jaar verlengen. That's it :P
Wel mooi meegenomen natuurlijk...
Goeie review duidelijk en soepel te lezen voor iemand die er niet zo veel verstand van heeft.. ;)