Linksys SE2500 Gigabit Ethernet-switch met 5 poorten Review

robertwebbe 13 januari 2013, 5.037 views

Linksys SE2500 Gigabit Ethernet-switch met 5 poorten

Pluspunten

• Zuinig met energie
  • Gigabit poorten
  • Snelle verbindingen
  • Compact apparaat
  • Goedkoop!

Minpunten

• Geen installatie ogen op onderzijde

Features Score: 4
Eigenlijk valt er weinig te reviewen aan deze unmanaged switch maar er zijn wel een paar puntjes te noemen:

Kleine, compacte vormgeving
Op de afbeelding lijkt die net zo groot als de router serie maar hij is slechts de helft zo groot. Qua design ziet die er hetzelfde uit als de huidige E router serie.

Geluid en warmteproductie
Er is geen enkel geluid waar te nemen, er zit geen ventilator in. Dat is ook niet nodig want hij wordt niet warm.

Zuinig met energie
De SE2500 schakelt de poorten uit die niet in gebruik zijn. Je ziet dit doordat de LED's uit zijn.
Ook wordt het powerlevel (per poort) beperkt als de kabelafstanden kort zijn.

Snelle verbindingen
De SE2500 is een gigabit switch. Alle poorten kunnen 10/100/1000 Mbit/s aan welke automatisch gedecteerd worden. Als ik een speedtest doe achter de switch dan heb ik geen enkele vertraging ten opzicht van achter de EA6500 router. Ik heb een UPC 120/10 aansluiting.

Quality of Service (QoS) voor verkeersprioritering
De SE2500 heeft QoS standaard aan staan. Er is geen menu of mogelijkheid om het uit te zetten.

Stabiliteit
Ik hem de SE2500 nu een kleine week draaien en er heeft ze geen enkel probleem voorgedaan, precies zoals je van een goede switch verwacht.

Eenvoudige installatie
Een kind kan de was doen. Adapter in het stopcontact, internet WAN in een van de poorten en klaar. De overige 4 aansluitingen kun je gebruiken voor LAN aansluitingen. De switch is bij mij verbonden met een Linksys EA6500.

Fysiek bevestiging
Opmerkelijk genoeg zitten er aan de onderzijde geen bevestigingsgleuven voor schroeven (net als de E4200). Dit lijkt me toch echt een designfout want ik denk dat de meeste gebruikers hun switch ophangen. Ik heb het opgelost door twee dunne spijkertjes te gebruiken en via zijdelingse druk blijft die hangen.

Inhoud van de verpakking
- SE2500 switch
- voeding
- quick start guide (Engels)
- papiertje met telefoonnummers telefonische support
- CD met handleidingen in andere talen

Ik heb de Linksys SE2500 bij de MediaMarkt in Arnhem gekocht voor slechts 31 euro.
Naar mijn idee een uitstekende prijs voor zo'n product.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Heb jij ook een Linksys SE2500 Gigabit Ethernet-switch met 5 poorten?

Ik heb hem op 27 sept 2013 gekocht bij de MAKRO in Duiven voor §21,16 (§17,49 ex btw). Toch fors goedkoper.
Werkt perfect. Ik heb er 3 pc's op staan die op de bovenverdieping staan en die via een kabel op mijn UPC modem/router staan.
Speedtest van UPC geeft op alle pc's 121 of 122 Mbit
Onderling kopieŽren van grote bestanden via 2 PC's die beiden op de switch zijn aangesloten gaat met snelheden die liggen rond de 70Mb/s terwijl de snelheid via het UPC routerdeel tot 106MB kunnen oplopen. Niet helemaal maximaal gigabit dus. Maar voldoende voor snel internet op meerdere ps's.
Inderdaad niet helemaal gigabit maar voor dat geld blijft het een topprestatie!
Mooie review, ik heb em inmiddels ook, echter de bijgeleverde stroom adapter piept. (slecht gewikkelde spoelen)
Vreselijk irritant zo'n hoge pieptoon, dus bij mij gaat ie weer de deur uit. :(
Hoe heb je uiteindelijk de switch aan de plank gemonteerd? Gezien het gebrek aan gaten...
Ik had van 2 dunne spijkertjes in het hout getikt, de kopjes afgeknepen en daarna ze iets verwijd. De SE2500 bleef hangen maar er hoefde maar iets te gebeuren en dan viel hij er weer af. Uiteindelijk heb ik hem vervangen voor een Linksys LGS108, deze is sneller, heeft 8 poorten en heeft wel ophang oogjes.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 11 juni 2014 11:17]

Thx. Ik ga toch voor deze. Meer poorten heb ik nu niet nodig.
Dat wordt een middagje open slopen en kijken waar ik het beste oogjes op de achterzijde kan maken.
Er bestaat ook een 5 poorts versie van:

Slechts 2 euro duurder dan de SE2500.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 11 juni 2014 12:36]

Ik heb nu al de se2500 binnen. Ik zal wel een paar 3d printed hoekjes uitprinten om de switch op te hangen. Komt helemaal goed.
Als die mooi hangt, wil je dan even een foto maken en hier delen?

En kun je ook files delen van elementen voor 3D printers? Of heeft ieder merk weer zijn eigen format? Ik zag in het centrum van Arnhem een winkel waar je 3D kon laten printen.
Ik zal er een review over maken en een linkje hier plaatsen.