Ambiance Technology AT-Tablet Win7 Zwart Review

densoN 4 januari 2012, laatste update op 11 januari 2012, 4.663 views

Ambiance Technology AT-Tablet Win7 Zwart

Pluspunten

• Groot aanbod aansluitingen
  • Besturingssysteem

Minpunten

• Behuizing
  • Afwerking
  • Display (kijkhoek)
  • Gewicht
  • Dikte
  • 2.5" 5400RPM HDD
  • 1GB geheugen (als er dan toch een universeel type geheugen wordt gebruikt)
  • Power aansluiting (dunne power connector die bij ongelukkig gebruik zo afbreekt)

Inleiding:
Voor mijn werkgever moesten we een Windows 7 tablet gaan testen. Hoewel we al iPads in gebruik hebben wilden we toch kijken of de Windows 7 tablet een waardige vervanger van de iPad zou zijn in zowel functionaliteit (domein) als in gebruikersgemak.

De keuze was simpel, er is namelijk geen gelijkwaardige keuze (wanneer je 3G eist).

Eerste indruk:
Baksteen! Dit was het eerste wat in me opkwam bij het vasthouden van het apparaat.
Het aparaat weegt maarliefst bijna 1KG en heeft een diepte van 18mm, ter vergelijking: een iPad 2 weegt 600 gram en is 8.8mm diep (minder dan de helft!). Genoeg gehuil over gewicht en dikte. Over de vormgeving valt weinig te klagen. De achterkant is mat zwart en de zijkant is voorzien van werkelijk iedere denkbare aansluiting, zelfs een makkelijk te bereiken simkaart slot voor de 3G module.

A closer look:
Als ik van dichtbij schuin op de glasplaat kijk zie ik om de 3mm stipjes op het beelscherm met diamant geruiten patronen ertussen. Daarnaast zit er tussen de bezel en het beeldscherm een dunne spleet die bij een Apple product zonder twijfel was gevuld met van dat strakke zwarte rubber (het is toch rubber), deze fabrikant had er echter voor gekozen om het gewoon leeg te laten. Persoonlijk vind ik dat altijd maar nadelig omdat je weet dat er in notime vuil tussen gaat zitten.

Onder de motorkap:
Bij het openen van het apparaat was ik werkelijk bang dat ik het hele plaatwerk kapot zou trekken (erg stroef en buigbaar plastic). Toen het eerste deel eraf was zag ik al snel dat ik maar twee schroefjes los hoefde te draaien. De schroefjes zijn allemaal kort en draaien soepel los (+punt voor de geeks). Maar wat is dit? Een normale 2.5" HDD?! Dat kan toch nooit goed zijn in een tablet (regelmatig diagonale bewegingen bij gebruik). Ahfijn, op naar de 2e en laatste kap. Nadat het 2e deel was verwijderd zag ik al snel waarom het ding zo groot was, man wat een accu! Eenmaal verwijdert valt me op dat er een stevige metalen behuizing omheen zit (geen idee of dit tegenwoordig verplicht is in mobiele apparaten). Het voelt in ieder geval safe :9 . Maar dat is dan weer wel leuk, het welbekende SO-DIMM slot. Even omdraaien leert me dat er 1GB (LAGG) DDR2 in zit (Ik heb geen hardware specificaties gezien, de doos met de tablet lag ineens op mijn bureau klaar voor een full monty). Menig game fanaat heeft geen nadere uitleg meer nodig na de subtiele opmerking (LAGG) van eerder. Maar voor de rest hierbij toch een korte toelichting: 1GB geheugen is gewoon echt het minimale voor ieder Windows 7 machine waarbij ik mezelf meteen afvraag wat ik mag gaan verwachten van de laad-tijden in office applicaties.

Power on:
Tijd om de vragen om te zetten in antwoorden. Eerst maar eens beginnen met de cold boot tijd meting. Na mijn collega's maar te hebben voorzien van een rondje koffie was het apparaat nog bezig waarna ik de timer even later kon stoppen op bijna 2 minuten. Nadat het systeem volledig was opgestart kwam direct het Windows update icoon in beeld. Eerst even alle updates installeren en dan kijken hoelang een cold boot duurt. Na dit te hebben gedaan blijkt dat het apparaat vanuit een cold boot in 80/90 seconden opstart wat voor een W7 machine met deze specs acceptabel is.

Usability:
Dat Windows 7 niet is gemaakt voor tablets wordt al snel pijnlijk duidelijk. Waar op andere tablets bij het selecteren van een invoerveld of openen van een document al snel een toetsenbord naar boven schuift krijg je binnen W7 enkel het toetsenbord icoon te zien waarop je mag klikken om vervolgens het toetsenbord pas op je scherm te krijgen. Dit toetsenbord moet je overigens regelmatig verplaatsen bij het typen van teksten omdat het toetsenbord 'altijd op voorgrond' staat. Omdat een tablet door veel mensen nauwelijks wordt gebruikt als 'invoerapparaat' hoeft dit geen issue te zijn, het hangt sterk af van hoe je het apparaat denkt te gebruiken.

Wel is het heerlijk dat je bijv. een bluetooth stickje aan kan sluiten en vervolgens je wireless muis en toetsenbord kan gebruiken om het apparaat te bedienen (waarbij de installatie volledig automatisch gaat).

Touch:
Hoewel het scherm vrij nauwkeurig reageert en er zelfs gewerkt kan worden met m'n nagel (door bijv. de achterkant van je vinger te gebruiken) moet ik toch zeuren over het feit dat veel icoontjes te klein zijn (zoals minimaliseren, maximaliseren en sluiten op ieder venster). Dit kan wellicht opgelost worden met DPI, maar out-of-the-box is het maar matig.

Kijkhoek:
De kijkhoek is matig. Zowel horizontaal als verticaal gaan de kleuren al snel verloren wanneer je er niet direct op kijkt. Even met je vriendin een youtube filmpje op de bank kijken zal dus niet gaan zoals de meeste zullen verwachten. Wanneer je iemand bent die veel waarde hecht aan de kijkhoek moet je dan ook echt het apparaat een keer in de hand hebben gehad totdat je over gaat tot aanschaf.

Snelheid:
De snelheid is acceptabel maar wanneer je zelf op een snelle W7 machine werkt raak je gemakkelijk ge´rriteerd aan de (langere) laadtijden bij het openen van applicaties. Zo kan typen van een zin in de youtube search-engine zomaar een seconde duren voordat hij daadwerkelijk op je scherm staat. Het afspelen van een 480p film gaat nog net. 720p begint al te haperen waar 1080p het moet doen met 1-2 fps. Tijdens deze test stonden overigens alleen de noodzakelijke applicaties open.

Conclusie:
Heb je om wat voor reden dan ook echt een W7 tablet nodig en kan je leven met de minpunten die ik heb opgesomd kan je absoluut voor deze tablet gaan. Heb je een beperkt budget en kan je even wachten zou ik ten zeerste aanraden om de introductie van de W8 tablet af te wachten. Het blijft een feit dat W7 simpelweg niet is gebouwd om op een tablet gebruikt te worden en dit is aan alle kanten merkbaar.

Foto's
Op verzoek van een aantal van jullie toch nog een aantal extra hoge resolutie foto's geupload:

Heb jij ook een Ambiance Technology AT-Tablet Win7 Zwart?

Ik ben benieuwd naar de rest van je verhaal, deze tablet is inmiddels voor 119 euro te koop bij the Phone House.
Ik zal morgen de rest van het verhaal incl. foto's plaatsen.

\edit: done

[Reactie gewijzigd door densoN op 4 januari 2012 10:38]

is het ddr bankje te vervangen?
Ik zie op de website van AT dat ze in de FAQ spreken over eventueel upgraden van 1GB naar 2GB. Zie jij toevallig of het moederbord/geheugencontroller ook een 4GB module aan zou kunnen?
zal proberen dit morgen na te gaan.

Edit: Geloof het of niet, maar ik krijg de behuizing op geen enkele manier meer geopend, enkel het kleine klepje wil nog los komen :?

Wellicht dat je de fabrikant een mailtje kan sturen?

[Reactie gewijzigd door densoN op 9 januari 2012 17:13]

Volgens de specs op de Intel website zou de integrated memory controller van de processor inderdaad maximaal 2GB aankunnen.

Heb voor de zekerheid nog een mailtje gestuurd naar de fabrikant.
De intel processor + chipset die er in zit kan maar maximaal 2 gb geheugen aan, 4gb zal dus nooit een optie worden.
Waarom 2 sterren voor deze review? Ik vind de review toch wel meer waard! Jammer dat je niet wat foto's van het scherm hebt gemaakt.

Die accu valt kwa grootte erg mee, vergelijk het even met die van de iPad 2

[Reactie gewijzigd door klonic op 7 januari 2012 14:31]

Wow, dat is nog eens een 'battery-pack'! Ik kon maar 4 foto's toevoegen aan het review, Als je extra foto's wilt moet je maar even aangeven wat je wensen zijn in een DM.
Wat minder dat je hem niet meer open kan krijgen. Is dat nog steeds niet gelukt?
Dat geeft degene die wat geheugen bij wil plaatsen minder hoop dat zonder beschadigingen te doen.
N.a.v. een gouden tip van mijn collega is het toch weer gelukt om hem te openen. Morgen ga ik opnieuw op onderzoek uit.
Wat zijn de temperaturen van het apparaat? (Uitlezen met tempmonitor oid?)
Extra foto's toegevoegd (link onder conclusie)