Gigabyte GA-965P-DS3P Review

TERW_DAN 25 augustus 2007, 401 views

Gigabyte GA-965P-DS3P

Pluspunten

• stabiliteit
  • overclockbaarheid
  • featureset

Minpunten

• prijs
  • geen wake-on-keyboard

Layout Score: 5
Omdat de MSI die ik eerst had niet goed beviel en ik wat meer features nodig had dan mijn DS3 kon leveren heb ik een DS3P moederbordje gekocht.

Gigabyte is in mijn ogen sowieso een van de betere, zo niet het beste merk op het gebied van consumenten bordjes. Zo is ook de 965P-DS3P een prima bord.
Ik heb dit bord gekozen vanwege de ICH8R RAIDcontroller, de 6 S-ATA poorten die daaraan zitten en de firewire die dit bordje heeft.

Zoals alle nieuwe GB moederbordjes is de manual prima en de layout van het bord ook duidelijk (kleurcodering voor de verschillende connectoren etc). De bijgeleverde spullen zijn ook prima, al zitten er geen USB dongles meer bij die we vroeger nog wel hadden. Het bord beschikt over voldoende connectoren voor alles.
Verder zitten de S-ATA connectoren zo dat een 2e videokaart in het PCI-E x16 slot er precies tussen kan. Mogelijk dat dit wat problemen geeft bij een lange kaart die een flinke heatsink heeft, maar in de meeste gevallen gaat het prima.

Omdat ik een E4300 had wilde ik die uiteraard lekker gaan overclocken. Nu gebruik ik nog een oude Zalman voeding zonder 24 pins connector of 8 pins connector, dus ik werk nog met een 20 pins ATX en 4 pins P4stekker. Maar daarmee draait het ding heerlijk stabiel. mijn cpu loopt zonder problemen op de 3GHz, zelfs met een undervolt van 0.025V (niet echt noemenswaardig, maar toch, hoeft niet te gaan overvolten).

Kwa geheugencompatibility is dit ook een fijn bordje, het lijkt erop dat alles wat rechthoekig en groen is gebruikt kan worden als mem. Er is wel een QVL, maar mijn ervaring met dit ding is dat je er vanalles op kan prikken en het werkt (ik heb meerdere dimmetjes zitten testen).

De prijs van het bordje is redelijk. Er zijn goedkopere bordjes te vinden alleen vind ik niet dat die deze kwaliteit kan benaderen. De prijs is iets wat me even aan het twijfelen heeft gebracht, maar heb toch gekozen voor dit bord en heb er tot nu toe geen spijt van gehad.

Een nadeeltje is dat ik in de bios niet de mogelijkheid heb om wake on keyboard aan te zetten. Misschien dat het in een nieuwere bios er wel bij zit, maar ben het nog niet tegengekomen. Op zich geen ramp, al vind ik het handig te gebruiken.

Heb jij ook een Gigabyte GA-965P-DS3P?

Ik heb hier een DS3, welke op de 2e PCIe, en wat extra RAID/SATA dingen na gelijk is, en volgens mij staat het er wel ergens tussen.

Waar precies weet ik niet meer, maar volgens mij was het 'boot options' of 'advanced options'. Echter, hiervoor heb je een PS2 keyboard nodig, zoals bij naar mijn weten alle borden.
iIk heb hiervoor de DS3 gehad ipv de DS3P (ook gweldig bord, maar miste de RAID). En die had die optie niet, er is destijds wel een bios door Gigabyte gereleased nadat ik er om had gevraagd, waar dit is volgens mij nooit de final versie geworden. En voor de DS3P heb ik hem nog niet kunnen vinden.