Specificaties 12,1" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1215B-SIV128M Review

Gekke Ur 2 januari 2012, 4.074 views

Asus Eee PC 1215B-SIV128M

Pluspunten

• AMD E-450 APU
  • AMD 6320 Graphics - Goede Graphische prestaties
  • 500gb Harddrive
  • Mooi scherm
  • Fijn toetsenbord
  • Lange tijd werken op Accu

Minpunten

• Asus Bloatware!
  • Glimmendscherm
  • Driver ondersteuning

Product & Rede tot aankoop

Het betreft hier de Asus 1215B (in vervolg 'Laptop' ) zilver met de AMD E-450 APU, een kleine lichte laptop, die niet te duur is, genoeg RAM, genoeg hardeschijf ruimte en goede videomogelijkheden. Ik ben al langere tijd aan het zoeken naar iets waarmee ik mijn muziek, series en films op kan afspelen. Dit apparaat moet wel mobiel zijn, en makkelijk aangesloten kunnen worden op een monitor of HD-tv en flink wat uren aan werktijd op een accu hebben. Ik heb gekeken voor een tablet, maar deze komt niet in de buurt bij wat ik nodig heb.
Ik ben voor de AMD E-450 gegaan vanwege zijn lage stroomverbruik, goede GPU en de dual CPU Cores. Ik wist dat deze laptop niet zoveel te bieden had qua CPU performance, maar het GPU gedeelte is sterk genoeg voor HD video afspelen op 1080P.
Ik heb besloten om de Asus 1215b te kopen, ik vind Asus een betrouwbaar merk en de verdere specificaties van de laptop: Dual Core CPU, 4GB DDR3 RAM, 500GB HDD, 6 uur werken op een Accu, Cardreader, en een gewicht van 1,5KG, trokken mij over de streep.

Bestelling, Levering & Verpakking:

Ik heb de laptop op donderdagmiddag om 16.30 besteld bij de online shop van 4Launch. De site gaf aan dat ze er op dat moment 7 op voorraad hadden, ik heb mijn bestelling geplaatst en direct betaald met IDEAL.
Na mijn betaling was er op de site te zien dat er nog maar 6 laptops op voorraad waren. Ik kreeg vervolgens meerdere e-mails van 4Launch, de eerste was een bevestiging van mijn bestelling en gedurende de dag volgden er meerdere e-mails met status updates, aan het einde van de avond een
track and trace nummer. Op vrijdag ochtend om 12.00 stond de postbode voor mijn deur met een verrassend licht aan voelende doos. De doos was gevuld met n paar 100 schuimbolletjes en daarin de laptop doos. De laptop doos zelf was vrij karig, bruin recycle karton, wel zeer milieubewust van Asus.
In de doos bevonden zich alle benodigdheden: de laptop zelf, boekjes en een stroomkabel.

Behuizing, Toetsenbord en Mousepad:

De behuizing van de laptop is gemaakt van plastic, het plastic is mooi afgewrkt en heeft (nog) geen krassen, deuken of scherpe randen. Bovenop de laptop bevind zich et Asus logo, aan de zijkanten de USB, VGA, HDMI en audio aansluiting en de uitlaat van de systeemfan.

Onderop bevind zich een klepje om het geheugen mee te benaderen zodat deze vervangen kunnen worden. Onderop zit ook de Accu die zich makkelijk laat plaatsen en verwijderen. Deze steekt uit naar onder uit op de laptop waardoor er een soort bult ontstaat. Dit is esthetisch niet heel mooi, maar het zorgt er wel voor dat de laptop een bureau of tafel iets gekanteld staat, wat het type gemak en comfort ten goede komt! Ook onderop zit de intake voor de systeemfan die de chips koelt.

Dichtgeklapt ziet de laptop er mooi uit, ik heb de zilveren versie, en het zilver oogt goed. Wat mij opvalt is dat als de laptop dichtgeklapt is, dat er dan aan de zijkanten openingen ontstaan, dit om ervoor te zorgen dat het scherm niet in contact komt de toetsen bij het dichtklappen. Het nadeel hieraan is dat de laptop vanaf de zijkanten vrij makkelijk in contact kan komen met vuil en stof, dit kan dan weer onder de toetsen terecht komen.

Het toetsenbord typt prettig, de toetsen heb een wat instabiele, maar wel prettige aanslag. Helaas sluiten de toetsen niet helemaal goed aan op de basis van het toetsenbord waardoor er makkelijk vuil of stof onder de toetsen kan komen.
Het mousepad vind ik fijn werken, de locatie is duidelijk aangegeven door twee zilverenstrips die over de behuizing lopen. Het mousepad werkt prettig, de vingers glijden makkelijk over de mousepad en klikken door op het mousepad te tappen met de vinger word ook goed geregistreerd. De knoppen onder de mousepad, zijn naar mijn idee iets lastiger te gebruiken. Er moet vrij hard gedrukt worden voordat er een luide klik te horen is en de muis op het scherm reageert. De knoppen voor aan/uit en wifi/bluetooth zijn duidelijk in het zicht geplaatst ieder met een klein blauw lampje naast.
Het toetsenbord typt fijn en snel, de toetsen zijn makkelijk te vinden in bijna iedere positie waarvan uit ik typ:zittend, liggend, laptop op tafel, bank, schoot, etc. De muis doet het goed, werkt prettig De mousepad reageert soms te traag als het pad ook gebruikt word om te klikken door met een vinger op de mousepad te tikken.

Het Scherm

Het 12.1inch scherm van de laptop brengt bij mij gemengde gevoelens op. Het scherm reflecteerd ontzettend, iets dat zeer storend is tijdens het kijken. Het scherm heeft een beperkte sweet spot qua kijkhoek, Als er vanuit een hoek word gekeken dan is er veel backlight bleeding aanwezig en worden kleuren niet goed weergegeven. De resolutie van het scherm bedraagd 1366x768, deze resolutie werkt uitstekend op het 12.1inch scherm. Windows is goed te navigeren en alle text is duidelijk te lezen.
Bij het kijken van .mkv bestanden, vanuit een goede kijkhoek, komt het scherm goed tot zijn recht! De beelden zijn scherp en worden door het scherm helder weergegeven Dit is hoe ik het scherm ervaren heb de afgelopen week, feit blijft wel dat het een ontzettend prettig kijkend 12,1inch scherm is waarop series en films goed tot hun recht komen als het aankomt op de beeldkwaliteit die het scherm bied.

Aansluitmogelijkheden

Een van de grote voordelen voor mij om deze laptop te kopen was de mogelijkheid om zowel een VGA monitor en een HDMI scherm aan te sluiten zijn. Bij HDMI komt er audio mee via de kabel, bij VGA niet. Dit werkt voor mij goed samen met mijn Onkyo SR309, plasma tv en HDReady Philips tv in mijn slaapkamer en de VGA monitoren op mijn werk. Ik kan met dit apparaat bijna alles wat ik in mijn omgeving heb aansturen en voorzien van mijn eigen content :9

Installatie

De eerste keer dat ik mijn laptop inschakelde duurde het ongeveer 30min voordat ik voor de eerste keer in Windows 7 zat. Toen de laptop eenmaal draaide kwam ik echter dat er zeer veel bloatware op de laptop stond. Ik ben als eerste bijna alle extra Asus programma's gaan verwijderen. Een aantal handige, zoals de Hybrid Engine, webcam software en live update mochten blijven. Na het verwijderen van die programma's ben ik mijn eigen basis programma's gaan downloaden en installeren. Dit alles duurde ongeveer 3 uur.

Later in de week kwam ik erachter dat de laptop niet in staat was om beeld te tonen wanneer er .mkv bestanden worden afgespeeld met 1 of twee monitoren aangesloten. GPU onderstuening in VLC bleek niet meer goed te werken. Ik heb de drivers van Asus eraf gegooid en de AMD Catalyst 11.12 geinstallerd, dit duurt ook ongeveer een uur. DIt loste mijn probleem echter wel op: ik had weer GPU versnelling bij het afspelen van video's.

Sindsdien heb ik de laptop gebruikt om mee te downloaden, internetten, films en series kijken, gamen (Unreal Tournament, Quake 3, die oude toppers draaien soepel!). De laptop is na de installatie iedere dag mee gewoon in de rugzak, met nog andere spullen ernaast, heeft op batterij en netstroom gewerkt. Verbinding gemaakt met zowel bedraadde als draadloze netwerken, zonder problemen. Zelfs het verbinding maken met het internet via een smartphone was mogelijk.

Warmte en Koeling

De laptop word bij gebruik op schoot, op bed, op de bank, wel redelijk warm, de CPU temperatuur kan dan oplopen tot ongeveer 59graden. De laptop is echter nooit te heet om aan te pakken. Als de CPU hard aan het werk is, dan begint er een kleine Fan te draaien om voor extra cooling te zorgen. Het geluid van deze fan komt echter nauwelijks boven het geluid van de hardschijf uit.

Voor een prijs van 369,- is dit in mijn ogen een prima laptop. Veel functionaliteit, mogelijkheden en een erg fijne AMD E-450 APU aan boord die precies snel genoeg is. Ideale laptop voor mij: iemand die veel onderweg is, op veel verschillende plaatsen makkelijk zijn eigen content wil kunnen aansluiten, en niet te veel wil betalen voor een laptop omdat ze thuis een goede desktop hebben staan. De hardeschijf is groot genoeg om een aardige collectie op te kunnen plaatsen. En 4GB ram is ook meer dan voldoende. Ik heb de laptop nu ongeveer twee weken in gebruik. Heb hem in mn rugtas meegenomen naar mn werk, er films mee gekeken op mijn slaapkamer, deze review erop geschreven op de bank. De laptop typt lekker snel en het mousepad werkt prima, hoewel het geen vervanging is voor een echte muis.
De laptop is snel genoeg om de meeste taken goed uit te voeren, voor het spelen van klassieke games en ht afspelen van films is de laptop UITSTEKEND!
Ik ben zeer tevreden over deze laptop, over het design, het gewicht, de prestaties, de grootte van de harde schijf, het scherm, het enige nadeel of minpunt qua hardware is het ontbreken van gigabit Lan en de overdrachtssnelheid van de draadloze netwerkadapter. 3 mb/s terwijl deze naast de Linksys wireless N router staat.
Al met al voor de prijs van 370 euro is dit een geweldige koop! Ik kan iedereen een laptop op basis van de AMD e-450 APU aanraden. De specificaties van deze modellen komen vrijwel overeen, mijn voorkeur ging echter uit naar Asus omdat ik dat een betrouwbaar merk vind.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1215B-SIV128M?

Ik heb de review aangepast n.a.v. jullie comments, thnx voor de feedback! :D
Je geeft aan zeer tevreden te zijn over alle aspecten van de laptop, afgezien van het ontbreken van gigabit LAN. Waarom dan toch maar drie sterren voor de Bouwkwaliteit, Warmte & geluid en Beeldkwaliteit?

Een erg goeie en uitgebreide review overigens... ;)

[Reactie gewijzigd door Schweizer op 2 januari 2012 15:29]

Je hebt het in je review op de 1225B, terwijl de review onder de 1215B staat. Ik neem aan dat de 1225B een foutje is? Ik kan namelijk geen ASUS 1225B vinden ;)

En het klepje op de onderkant is volgens mij om het geheugen te vervangen, maar ik meen dat je niet bij de harddisk kan komen via het klepje.
reviews zijn altijd subjectief. Dus gooi svp de eerste paragraaf eruit. ;) Dan de titeltjes even dikgedrukt, en zover mogelijk paragraaf justifyen (maakt het prettiger om te lezen).

3uur voor verwijderen van bloatware? Holy crap. Next time that happens? googlen op decrapifier, en daarna naar ninite.com

Voor de rest ... zeer prettige review om te lezen :)
Harddisk verwisselen is lastig, SSD maakt hem wel een stuk sneller. :)

Ook voor het verwijderen van stof uit de ventilator moet hij bijna helemaal uit elkaar.
CPU is energiezuinig, maar wel traag. GPU is super voor dit geld.
Beeldscherm is niet top.

Grootste gemis vind ik de netwerkkaart; geen gigabit voor bv backups en grote bestanden via het netwerk.
Als iemand weet of dit te verwisselen is ....
Hoe reageert de laptop als je hem op een Full HD scherm aansluit ? Speelt alles vloeiend en goed af ?