Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 800D Review

Nessuno 30 december 2011, laatste update op 30 december 2011, 2.642 views

Corsair Obsidian 800D

Pluspunten

• Met stip op 1 de uitmuntende service van Corsair!
  • Degelijke kast.
  • 3x 140mm stille fan mee geleverd.
  • Over het ontwerp is zeker goed na gedacht en zelfs voor de meest veel eisende gebruiker.
  • Strak design en ondanks dat de 5 ¼ sloten gevuld zijn met plastic brackets zit hier ook een.
  • stukje brushed alu in verwerkt waardoor het er gewoon goed uit ziet.
  • Het kabel management ideaal.
  • Is de kast voor zien van genoeg opties mbt waterkoeling.
  • Passen de meeste lange video kaarten zonder problemen.
  • Al met al een dikke 10.

Minpunten

• Toch wel de prijs met 230 is hij niet goedkoop te noemen.
  • Het gewicht de kast weegt ruim in de 20kg wat ik zelf erg zwaar vind voor een behuizing.
  • Het stoffilter zit erg onlogisch geplaatst, en kan enkel via de achterkant er uit gehaald worden, wat het
  • schoonmaken erg moeilijk maakt.
  • Mn veloci raptor paste niet in de hotswap.
  • (aansluiting kwam niet overeen)(al is dit meer een wd probleem)
  • Sata 6gb backplain lijkt issues te hebben.(hier word aan gewerkt)

Review Corsair Obsidian 800D

Voorwoord.
Na div cases te hebben gehad die het net allemaal niet waren,
Antec 900,Coolermaster Stacker830,Coolermaster Haf 932.
Uit gekomen bij de Corsair Obsidian 800D.
Vond het een mooie kast qua design maar zat met een aantal vragen.
Oa hoe het zat met de airflow? hoe is de kwaliteit enz.
Na heel veel wikken en wegen en voor al veel reviews lezen toch de knoop door gehakt.
Dat de prijs in middels gezakt was naar 230 en geen verzend kosten Bij Komplett.nl op dat moment,
hielpen uiteraard ook erg mee (in mijn beslissing :)

Ontvangst.
De kast kwam netjes met de post.
Goed en degelijk verpakt.
Kast is vrij zwaar en groot.
Wat er al in menig review hier gemeld werd.
Zelfs in een Opel Corsa mag je nog de achterbank plat leggen want anders past hij niet.
(Was bij mijn ouders bezorgd)

De verpakking.
Zo op het eerste oog ziet het er allemaal netjes uit
Vrij grote doos met wat plaatjes en tekst van de kast er op.
Er zit genoeg bescherming binnen in zo dat de kast,
Tijdens het transport niet kan bewegen of kan beschadigen.
De verpakking had wat gaatjes en deukjes hier en daar maar,
Het piepschuim had zijn werk goed gedaan.
En na een grondige inspectie na het uitpakken was er geen schade te zien.
Over de verpakking is dus wel goed na gedacht.

Uitpakken.
Na de kast ontdaan te hebben van alle verpakkings materialen CQ plastic beschermingen en plakbandjes kon de start mbt tot de bouw beginnen.

Panelen en het front.
De zij panelen zijn van staal en voellen stevig aan, het front is van alluminium
De zij panelen laten zich net als het front redelijk makkelijk te verwijderen.
De zijpanelen worden door 1 klik ontgrendeld.
Het front zit met 8 plugjes vast en vraagt ook om iets meer geweld om los te krijgen.
Het deurtje van de hotswap bays gaat makkelijk open en dicht dmv een klik systeem.
Tevens is het gemakkelijk om te wisselen (rechts of links openend)
Het rechter zijpaneel is voor zien van een groot window wat aan alle twee de kanten voorzien is van een dikke laag folie tegen evt beschadigingen.
Eenmaal de 2 panelen en het front verwijderd te hebben,Heb je goed toegang tot alle zijde van de behuizing.
En kom je tevens een klein doosje tegen met het bekende oranje papiertje wat je bij problemen door verwijst naar Corsair schroefjes wat tie-wraps en een kleine manual.
Even rond gekeken en een plan de campagne gemaakt voor het installeren van mijn hardware.

Het inbouwen.
Dit verliep zonder noemens waardige problemen alles past goed.
De kaarten zitten vast met thumbscrews wat het monteren erg makkelijk maakt.
Tevens kan je er ook goed bij met een schroevendraaier, en passen alle kaarten zonder problemen.
Dit was wel anders bij mijn Coolermaster Haf, waar elke standaard schroevendraaier net te kort leek.
Sommige kaarten niet goed aansloten aan het einde (achter het mobo)
Tevens is de installatie van een after-market cooler in mijn geval een Corsair hydro een eitje mede door het grote gat in het mobo tray.
Deze is zo gemaakt dat alle huidige sockets worden ondersteund mbt backplates via het desbetreffende gat.
Na het plaatsen kan je het gat afsluiten met een stevig stuk plastic.
Alle randen zijn netjes afgewerkt dus geen bloedende vingers :D
Tevens is er goed nagedacht over de airflow in de kast.
Alle kabels zijn zeer goed weg te werken, zodat deze niet de airflow belemmeren.
Dit komt omdat Corsair hier overduidelijk rekening mee gehouden heeft.
En wat extra ruimte heeft overgelaten tussen de mobo tray en het paneel.
Hier door past bv de 24pins atx kabel er makkelijk tussen zonder dat het paneel bol gaats taan.
Alle kabels die je niet nodig hebt en niet los kunt koppelen kun je dus laten verdwijnen achter het rechter zijpaneel.

(ik miste zelf wel de opties om de kabels vast te zetten desnoods dmv die plak vierkantjes waar een tie-wrap door heen kan)

Er zijn genoeg gaten in het tray gemaakt zo dat elk kabeltje wel ergens netjes door heen past zonder dat het een rommeltje wordt.
Tevens zijn de gaten voor zien van rubber grommets zo dat de kabels niet beschadigen.
Kennelijk heb ik de laatste revisie van de 800D gekregen
En deze is voorzien van usb3 in het front,en de sata 6gb hotswap backplane.
Een goede oplossing van Corsair is dat ze de usb3 aansluitingen voorzien hebben van usb3 Astekkers,
Deze zijn lang genoeg om door de kast heen te leiden en dan door 1 van de ronde gaten naar buiten te krijgen zo dat je ze achter op het bord aan de buiten kant kunt aansluiten.
Zo word er toch nog gebruik gemaakt van de 2 achterste usb3 poorten waar je anders maar erg lastig bij kan komen.

Conclusie:
De Corsair Obsidian 800D is een geweldige kast.
Het inbouwen van hardware is makkelijk en je hebt de ruimte om overal goed bij te komen.
De cooling dmv een Corsair Hydro geeft in mijn ogen de zelfde prestaties als bv in mijn Haf 932
Terwijl de Cooler Master Haf voorzien was van 3x200mm en ook 3x 120mm.
De enkele 140mm fan lijkt dus geen invloed te hebben op de overal koel prestaties.
Dit zal ook komen omdat bv de harddisks in een min of meer appart compartiment zitten en ook gecooled worden.
Temps idle tussen de 29c en 32c (2600K @ 4.4ghz)
Temps Stressed tussen de 49c en 52c (2600K @ 4.4ghz)
So far so good!
Kwa geluid productie lijkt het ook allemaal op orden de kast maakt beduidend mindergeluid dan oa de Haf
Al dit positiefs wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering.
Zo ondervond ik zelf problemen met de sata backplane en het front.
De sata backplane laat at random schijven verdwijnen (dit is bekend bij Corsair en word aan gewerkt)
En er zaten 4 witte vlekken op het front die er niet af gingen maar daar later meer over.
Zo zijn er mensen die de intake van lucht te weinig vinden
Andere vinden het window te groot.
En zo zijn er nog wel tig redenen van andere op te noemen.
Zelf had ik graag gezien dat de kast compleet opgetrokken zou zijn uit aluminium.
En had het window inderdaad iets kleiner gemogen met bv een optie voor een extra 120mm fan.
Verder ben ik zeer tevreden over deze kast en de service van Corsair.

Problemen en Service.
Net als bij mijn vorige review kwam ik tijdens het uitpakken hier ook zo’n mooi rood papiertje tegen.
Waar heel groot op staat STOP!
En waar Corsair je verzoekt bij problemen contact met hun op te nemen ipv de leverancier
(in mijn geval Komplett)
Helaas heb ik hier al gebruik van moeten maken dit ivm wat cosmetische schade aan het front.
Kennelijk heeft er tijdens het anodiseren iemand met vette handen het front vast gehad.
Hierdoor had ik een 4tal witte vlekken op mn front zitten die er niet af te poetsen waren.
Ik heb toen de instructies gevolgd en Corsair een nette mail gestuurd.
Nog geen uur later kreeg ik een mail terug waar in stond

•Dat als ik het kon op lossen met mijn reseller ik dat kon proberen.
•Ik het kon proberen schoon te maken met een sopje
• of dat een spuitbus ook wonderen zou doen.

Nog voor het wtf moment in mijn hoofd voorbij was
Een 2e email met instructies hoe ik kosteloos een nieuw front kon krijgen.
Dit gedaan en twee dagen later lag er een splik splinternieuw front bij de buren :D
Ala 45$ Dit is nog eens service een geeft me vertrouwen in de producten van Corsair.
Al met al zeer netjes opgelost.

Vragen?
Stel ze

Heb jij ook een Corsair Obsidian 800D?

Goeie review, duidelijk.

ik heb zelf deze kast ook, en ik had ook last van het probleem dat mijn schijven in de hotswap bay random wegvielen.
echter bij mij lag het eraan dat ik sata 3 schijven had en mijn backplane sata 2 was.
zette ik de computer aan dan kon ik ze zien, maar ging ik dan iets installeren dan vielen ze stuk voor stuk weg.

weet je zeker dat je de sata3 backplane hebt? dit is te herkennen doordat de sata 2 backplane uit 4 losse delen bestaat en de sata 3 een geheel is.

ik heb nu namelijk met de sata 3 backplane helemaal geen problemen, ik draai 2x WD caviar black 640GB sata 3 in raid 0.

zorg er ook voor dat je sata 3 kabels gebruikt, nou zou hier niet veel verschil in mogen zitten, maar men beweerd bij Corsair dat het verschil kan maken.
Yupz mijn backplane bestaat uit 1 deel en is sata 3-6gb.
Ik gebruik uiteraard sata 3-6gb kabels.
En als ik het zo lees lijkt het te maken te hebben met de enkele sata stroom aansluiting.
kennelijk gaat er niet genoeg stroom door heen ofzo (ga me hier nog in verdiepen)
tot 2 schijven had ik geen problemen met 3 of 4 wel ...
dan zijn er soms spontaan schijven weg.

zal even wat linkjes opzoeken.

[Reactie gewijzigd door Nessuno op 30 december 2011 09:36]

Ik heb ook deze kast maar met de H100 koeler waardoor het derde bovenste rooster net niet gebruikt kan worden voor een extra fan helaas. Geen groot probleem maar goed.

Deze week terug geweest naar CD-Romland (ik heb daar gekocht en niet bij Corsair, whatever ze zeggen in de documenten) En daar kreeg ik direct een nieuw front. Reden was dat mijn aan/uit knop lam was op het frontje. Het veerplaatje erachter is van plastic en liep niet goed terug waardoor mijn systeem bleef rebooten. Er irritant maar perfect opgelost. Ze trokken bij CDROM land gewoon het front eraf en kreeg zo een nieuwe mee terwijl ik niet eens de bon bij had.

Verder is het plaatstalen deel van de kast erg gevoelig voor beschadigingen waar je echt wel rekening mee moet houden als je erg gesteld bent op een strakke look maar toch eens af en toe wil verplaatsen. (kansloos met dit gewicht maar goed :') )

Kast bouwt heerlijk, topkwaliteit en heeft sublieme airflow. De plastic plaatjes heb ik zelf gehaald om inderdaad geen losse berg kabels te hebben achter de grondplaat. Als je deze niet netjes opknoopt dan bolt ook de zijplaat van de kast op en dat ziet er ook niet uit.

Dank voor je review al vind ik je tekstopbouw wat chaotisch met al die enters aan het eind van elke regel.

[Reactie gewijzigd door Jpjedi op 30 december 2011 09:48]

Daar kunnen we altijd wat aan doen :)
En daarbij ben ik de nederlandse taal niet uber machtig.
2epuntje je moet je review ook niet om 3uur snachts schrijven :o

[Reactie gewijzigd door Nessuno op 30 december 2011 10:00]

Wat ik gedaan heb is de 140mm fan achteraan omgedraaid als intake met een stoffilter ervoor. Dan heb je 2*140mm intake en 3x120mm outlet. Dit zorgt voor een veel betere airflow. De standaard fans laten ook maar weinig lucht door, die vervang je best.
De combinatie van de zwarte corsair case met de oranje led Xigmatek XLF1253 is dan ook erg mooi :)

Heb 1SSD en 2 harde schijven erin steken, nooit probleem mee gehad.
Weer een herkenning van iemand die ook tevreden is met de kast, heb hem nu haast 2 jaar en een beetje jalours dat ik geen USB 3.0 en Sata6 er in heb zitten maar dat blijft je altijd houden zelfs de Intel 7 920 Processor die ik heb is niet meer tekoop.

Het enige probleem wat ik heb met deze kast is dat de HDD's in de swapbay mij teveel herrie maken, heb geprobeerd om het op te lossen met rubbertjes maar dan past de slee er niet meer in, nu heb ik ze naast de kast gelegd met de eSATA aansluiting en omdat de kast aan het eind van de tafel staat zie ik ook de HDD's niet liggen en nu hoor ik alleen mijn koelers rustig zoefen.

Ben ik de enige die last heb van het geluid van de harddisken dus het resoneren in de kast? 2 x Samsung 1Tb. als opstartschijf een SSD 80Gb. maar die laatste horen we niet :+
heb dus zelf 2x Samsung 1Tb's F1 spinpoints er in zitten en ik hoor ze dus totaal niet.
Deze zitten in de hotswap
Verder heb ik een 4x 2.5"in 1x 5,1/4 met 3 ssd's en 1 Wd verloci raptor.
En heel soms resoneerd het zijpaneel.
Maar das een keer los halen en vast zetten en het is weg.

De Usb3 en Sata 6gb Backplane zijn via de corsair webshop voor een habbekrats te bestellen :D
Even een vraagje, zou je eens een foto van de bovenkant willen maken met een liniaal er op? Ik wil deze kast gaan gebruiken voor een casemod, maar ik weet niet zeker of een 3x120mm fangrill van 140mm breed de standaard verdiepte grill ook afdekt en of het gaat passen. Alvast bedankt!
Helaas heb de kast vorige week verkocht.
ik heb de case , ben er beetje teleurgesteld over , cable management is moeilijk want je kan je kabeltjes niet ophangen met tyraps beetje jammer verder top