Specificaties Socket AM3 met Nvidia GeForce 7025 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock N68-S3 UCC Review

Xaphod 29 december 2011, 634 views

ASRock N68-S3 UCC

Pluspunten

• Goedkoop!!
  • Veel instelmogelijkheden in de bios. (zoals crash recovery, profielen)
  • Kan een hogere TDP aan als vermeld.

Minpunten

• Maar een case fan aansluiting.
  • Geen AHCI
  • geheugen werd te langzaam ingesteld.
  • Echt zware processorkoelers zijn niet te gebruiken.

Layout Score: 4
Hallo.

Ik had besloten een nieuw test systeem te bouwen (naast m'n game/allround systeem).
Ik had al een paar oudere systemen staan (socket 754, athlon 64-3000, een gigabyte geheugen) maar dat ging niet meer zo best met moderne besturingssystemen. Daarom maar een nieuw systeem gebouwd op basis van dit moederbord. Motivatie was vooral de lage prijs en de mogelijkheid om core's te unlocken.
Dat heb ik eerst geprobeerd met een Sempron 140, hij startte wel als dualcore op naar windows of linux, maar bij testprogramma's kreeg ik toch foutmeldingen.
Ik heb niet alles geprobeerd om hem met de sempron stabiel te krijgen (er zijn nogal wat opties in de bios), maar heb een Phenom II X2 555 black edition aangeschaft.
Deze unlockte wel stabiel naar 4 cores, ik heb hem ook nog overgeklokt naar 3.4 GHz. Het is nu dus effectief een X4 965. (volgens de bios een X4 B55)
Als grafische kaart had ik eerst een geforce 9500 gt, deze is inmiddels vervangen door een Ati 4770.
De harde schijf is een Samsung spinpoint HD 503HI.
Het moederbord ondersteund officieel processoren met een TDP tot 95 watt, de overgeklokte Phenom zal daar nu zo'n 30 watt boven zitten, maar hij doet het zonder mankeren. Ik heb wel de northbridge koeler vervangen door een Zalman ZM-NB47J, omdat de Northbridge voor mijn gevoel wel erg warm werd.
Verder heb ik de standaard koeler vervangen door een Cooler master Hyper TX3.
Het resultaat is nu een fluisterstil en snel systeem

Enkele mindere punten:
Er is maar een aansluiting voor een case fan en die heeft geen snelheidsregeling.
Ik heb de voorste casefan dus voorzien van een weerstandje zodat hij wat langzamer draait.
De achterste casefan heb ik aangesloten op de 5 volt lijn van een Molex aansluiting.

Het geheugen (Corsair valueselect, 4 GB 1333 CL9) werd niet goed herkend en veel te langzaam ingesteld, ik heb het handmatig op de goede snelheid ingesteld in de bios.

De houder voor de processorkoeler heeft maar 2 lipjes, dus erg zware koelers kun je niet gebruiken, of je moet de hele kunststof houder vervangen (maar de Hyper TX3 doet het prima).

De harde schijf heeft geen AHCI instelling, alleen IDE en Raid.

PS; er is inmiddels een nieuwe bios (1.60), ik heb 1.50 er op staan

Heb jij ook een ASRock N68-S3 UCC?

Vraagje, in RAID mode, loopt de sata controller dan wel in AHCI ? ( normaal is raid altijd ahci and niet ide)

[Reactie gewijzigd door SnoVVdog op 18 september 2015 16:03]

Heb ik nog niet getest, ik zal het eens proberen, als ik twee gelijke harde schijven heb.