Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

Batsu 29 december 2011, laatste update op 29 december 2011, 2.158 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Scherm is geweldig
  • Snel
  • Werkt intuitief
  • Doet wat het moet doen
  • Design

Minpunten

• Batterij mag beter maar is niet onvoldoende

Een eerste review van mijn kant dus tips en op- en aanmerkingen zijn welkom
Ik zal mij vooral richten op mijn geschiedenis met gsm's, daarna hoe ik tot de Lumia 800 ben gekomen en ook welke zaken ik juist mis. Uiteraard zal een eindoordeel niet ontbreken.

Mijn voor-geschiedenis met gsm's
Ik was een absolute early adopter. Ik ben begonnen met een Motorola d520, zo'n 12 jaar geleden. Sindsdien is het hek van de dam. Ik heb alle grote merken wel gehad, LG, Motorola, Nokia, HTC.

Halverwege de jaren 2000 waren de Nokia's uiterst populair maar ik wilde er niet aan omdat deze toen allemaal op elkaar leken. Ik wilde echter wel altijd de laatste nieuwste features hebben. Mijn afkeer van Nokia draaide om toen ik in een opwelling de Nokia E50 kocht, mijn eerste smartphone. De E50 was een droom om te gebruiken. Het had Symbian, toen nog een goed OS. Ook de bouwkwaliteit, het scherm en de batterij waren voor mij een verademing. Ook nu nog zijn dat kwaliteiten die ik zoek in een gsm, goed scherm, goede bouwkwaliteit, goede batterij (helaas is dat vaak met de moderne smartphones niet van toepassing) en relatief compact.

In januari van 2011 mocht ik na 2.5 jaar in Belgie te hebben gewoond een gsm bij een abonnement kiezen. Ik heb toen getwijfeld tussen de Nokia N8 en de HTC Legend. Het is de Legend geworden vanwege het OS. Toen al was de Legend niet de snelste en zeker nu was hij aan vervanging toe.

Keuze voor de Lumia 800
Ook nu was het een lastige keuze. Omdat ik mijn gsm toch redelijk compact wil hebben vielen alle 4+ inch toestellen af. Tevens wilde ik een goed scherm dus liever geen super LCD. Bouwkwaliteit is ook belangrijk dus het liefst wilde ik een uni-body.
Ik heb lang getwijfeld tussen de Samsung Omnia W (opstaande randje bij het scherm niet top, geen unibody), de HTC Desire S (unibody, Super LCD scherm) en de Nokia Lumia 800.

Het is deze laatste geworden vanwege een goede aanbieding bij The Phone House. Toegegeven, anders zou het waarschijnlijk niet de Lumia zijn geworden ivm de prijs.

Om alvast een voorproefje te geven voor het eindoordeel, ik ben zeer tevreden met de Nokia Lumia 800.

De Nokia Lumia 800

Ik ga niet opsommen wat er in de doos zit en ik ga geen fotos toevoegen. Ik begrijp dat dit de review wel zou helpen maar ik denk dat de meesten inmiddels wel weten hoe het toestel er uit ziet en wat er in de verpakking zit.

Na de aflevering van het toestel de verpakking opengemaakt. Mijn eerste blik op het toestel kon mij wel bekoren. Een mooi zwart toestel, met een goede feel. Er zit ook een hoesje bij dat ik een aantal dagen gebruikt heb. Echter ik vind het afbreuk doen aan het toestel (ben nooit een hoesjesman geweest) dus toch maar eraf. Dat de metalen strip van de camera nu al gekrast is is jammer maar doet niets af aan de werking van de telefoon.

Ik was in eerste instantie bang om het toestel goed in te stellen en toegegeven, ik ben er flink mee bezig geweest. Het ging niet zo simpel als ik verwachtte, maar het staat nu allemaal goed. Mijn eerste indruk is gelijk aaan die van de meest; het toestel is snel! Niet alles is even intuitief maar soms kom je juist erachter dat bepaalde instellingen toch nog ergens verborgen zitten. Maar de meeste instellingen en settings zijn gemakkelijk te vinden.

Ik heb er nu redelijk wat apps op staan en ik moet zeggen, ik vind ze mooier dan op Android. Ook het feit dat alles geintegreerd is vind ik fraai. Geen aparte app opstarten voor mijn mail, facebook en LinkedIn. Ik was bang dat het grafisch ondergeschikt zou zijn aan Android, en dat is soms wel een beetje zo.
Custom signalen voor bel en wekker is in te stellen, voor agenda en sms (nog) niet.

Verder is de batterij niet overdreven goed. Hij is ook niet slecht, want hij gaat bij een dag mee. Mijn gebruik is; 15min bellen, 5 mails versturen, 5 sms versturen, 30 min internet, RSS reader aantal keren gebruiken en 15 minuten spelletje spelen. Hierbij is wifi meestal beschikbaar.

Ik heb de MP3 speler ook gebruikt en dat klinkt voor mij voldoende goed. Heb deze ook aangesloten op mijn AUX-ingang van de auto en dat werkt prima. Het is niet altijd handig dat de mp3 speler in je lock screen komt maar deze gaat geloof ik na bepaalde tijd weer weg (als deze gepauzeerd is). Door dan in het lockscreen op de volume toetsen te drukken komt deze weer naar voren en kan je weer verder gaan met de muziek waar je was, best handig!

Verbinden met een Bluetooth headset ging zonder problemen.

Ten opzichte van Android
De live-tiles staan mooi op een zwarte ondergrond maar ik zou toch een mooi plaatje als achtergrond wel willen. Dar kan nu nog niet.
Tevens zou ik graag themas erin willen voor bv je tiles. Ik weet dat men er al mee bezig is, maar ik wacht het even af!
Een notificatie LED die gaat blinken bij gemiste oproepen en dergelijke zou handig zijn. Bv het laten oplichten van de start-toets bij een gemiste oproep, sms of mail.

In mijn opinie is de Nokia Lumia 800 een prima toestel met uitstekende eigenschappen die ik waardeer in een GSM;
- geweldig scherm
- snel
- batterij is ok
- relatief compact
- Bouwkwaliteit is erg goed.

Oh ja, ik lees regelmatig dat het klepje voor de USB-kabel niet goed aanvoelt, ik heb daar niet zo'n last van. Gewoon beetje voorzichtig mee zijn. Ook heb ik geen last van rammelende knopjes en heb ik geen crashes gehad. Wel wordt bij mij niet de volle capaciteit van de batterij gebruikt (bekend probleem, komt een update voor in Januari), slecht 1300mAh van de 1500 wordt benut.

Al met al ben ik heel tevreden met de fraaie, snelle toestel. Het doet wat het moet doen. De software werkt goed en het zit in een fraai pakketje!

Ook vind ik Zune wel ok werken. Natuurlijk is het benaderen als USB schijf gemakkelijker maar Zune doet verder wel wat het moet. Is redelijk snel ook.

• Jabra S200

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Ben het helemaal eens met bovenstaande reactie. Wilde eerst gaan voor de Samsung Galaxy 2. Geen spijt dat ik voor de Lumia 800 heb gekozen.Kan hem iedereen aanraden.