Specificaties Tower, 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P182 Review

BoBoSick 24 augustus 2007, laatste update op 24 augustus 2007, 1.612 views

Antec Performance One P182

Pluspunten

• ruimte
  • uiterlijk
  • afwerking
  • standaard fan's hebben drie standen (low, medium, high)

Minpunten

• ruimte rond de onderste casefan

Bouwkwaliteit en afwerking

Een degelijk kast. Ik heb nog maar weinig zwakke plekken kunnen vinden. Eventueel zou je de pennetjes van de deurtje, die van plastic zijn vervelend kunnen noemen. Toch ogen de pennetjes zeer solide. De eerste test bij mij hebben ze overleeft. Ik had per ongeluk een verkeerd schroefje op de onderste harddisk kooi geplaatst waardoor het zijpanel klem kwam te zitten en er grof geweld aan te pas moest komen om het zijpanel weer te verwijderen.
Een tweede puntje is misschien het deurtje. Het is stevig en gaat soepel op en dicht, alleen zit er bij mij een tik in bij het open doen. De kast is zowel van binnen als van buiten prachtig afgewerkt.

Inbouw- mogelijkheden

Op zich is dit zeer goed te noemen, 4* een e5,25' bay en 1* een e3,5' bay. Mijns inziens is het grootste probleem de bovenste harddisk kooi. Hier moet je een keuze maken voor 1) een windtunnel (2x 12mm casefan) 2) 2 extra harddisk's met 1 12mm case fan aan de voorkant van de kast. 3) een high-end videokaart (lees extreem lange videokaart) met 1 12mm casefan aan de voorkant van de kast. In praktijk zal dit niet veel problemen opleveren. De onderste kooi bied ruimte aan 4 harddisk's (wat voor de meeste genoeg zal zijn) en wanneer je een dergelijke videokaart hebt zal je het ook niet zoveel meer uitmaken dat er voor in de kast een 12mm casefan zit die op volle toeren moet werken.

De voeding kan een probleem zijn. Ik heb zelf een Zalman ZM600-HP, 600 Watt en die past perfect. Ook heb ik alle kabels achterom kunnen leggen. Een modulaire voeding is aan te raden (en een met lange kabels). Op mijn moederbord (een gigabyte p35-ds3p) zit de 4-pin +12 volt connector helemaal links boven in de kast, precies in het hoekje tussen de behuizing en mijn cpu-cooler (Scythe Mine). Ik heb de voeding weer eruit moeten halen op het stekkertje te kunnen aansluiten. Maar zoals gezegd kon ik hem wel achterlangs leggen en bij het terugplaatsen van de voeding staat de bedrading (net) niet te strak.

Koelings- mogelijkheden

Ik heb hier niet zoveel ervaring mee en al helemaal geen verstand van. Mijn indruk is dat het allemaal in orde is. De harddisk's (onsterste kooi) en de voeding hebben hun eigen airflow-schema.
Voor de kast zelf heb ik nog niet de juiste balance gevonden. Antec zelf raad aan om geen enkele intake casefan te monteren. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de airflow idd in orde lijkt met de meegeleverde Tri-Cool fans allemaal om low. In Idle is de temeratuur van mijn cpu 31 graden en van het systeem 33 graden. Na wat gegamed te hebben is dat 35-39 graden (xt 1950 xt en E6850).
Na de installatie van een nexusfan in het middel (draait nu op 1030 toeren, moet nog een fancontroller aanschaffen) is dat in idle hetzelfde en na wat gamen iets minder, maar niet echt significant.

Vormgeving

Ja ik vind dit gewoon een mooie kast, stylvol, geen poeha, tijdloos ect. Als de kast op het bureau staat is ie wel erg robuust.

Installatie- gemak

Makkelijk te noemen, echter kost het wel even tijd. Er zijn kleine dingetjes waar beter over nagedacht had kunnen worden (of waarvan ik de reden niet begrijp/ken) Als eerste de beperkte ruimte achter het moederbord langs. Het past allemaal net, je moet even de tijdnemen om alle kabels op de juiste wijzegoed vast te zetten. Doe je dit niet dan kom je in de problemen met het zijpaneel aan deze kant terug te plaatsen. Ik had graag gezien dat de ruimte achter het moederbord 2-3mm breeder was geweest waardoor er meteen een zee van ruimte hier ontstaat. Een tweede puntje is de casefan tussen de onderste harddisk kooi en de voeding. Als je niet uitkijkt zitten er erg snel kabels in de fan. Vandaar ook mijn advies voor een modulaire voeding, heb je hier in iedergeval geen last van overbodige kabels. Een laatste dingetje is dat ik het jammer vind dat je de voedingskabel voor de onderste harddisk's eerst naar bovenste gedeelte moet brengen om vervolgens weer naar beneden te gaan. Ik had liever gezien dat er een mogelijkheid was om deze kabel langs de onderste casefan te leggen.

Modbaarheid

Doe ik niet aan, vandaar geen mening. Als ik kijk naar de effecten van de toevallig aanwezige extra blauwe ledjes in mijn voeding, moet ik wel erkennen dat ik stiekem toch wel aardig vind. Kan mij ook voorstellen dat wanneer je van een side window houd en deze zelf kan maken dit toch ook een aantrekkelijk kast is om te modderen. Immers zijn alle kabels uit zicht.

In verhouding tot de rest van mijn computer is de prijs van de kast aan de hoge kant. Toch vind ik de kast goedkoop voor wat je krijgt. Ik ga er vanuit dat de kast de rest van mijn computer zal overleven en dat ik zonder problemen over een jaartje een nieuwe high-end videokaart er in kan zetten (of zelfs twee).

Algemene beoordeling

Klinkt misschien overdreven maar ik ben gewoon trots dat ik deze kast in mijn bezit heb. Van de buitenkant ziet hij er weliswaar robuust (en volgens sommige saai) uit, het vernuft zit het met name aan de binnenkant (en dat verwacht je ook wel weer als je de buitenkant ziet). Tevens vind ik de kast zeer still te noemen.

Heb jij ook een Antec Performance One P182?

Tnx voor de review!

Wat ik mij afvroeg, schakelen die Tri-cool fans met een variabele weerstand, of met de 5 / 7 / 12 volt die je uit een molex kan krijgen? Die eerste optie zou namelijk zelf ook weer voor meer warmte in de kast zorgen.
Om eerlijk te zijn ik zou het niet weten, gelet op het kleine kastje zal het wel de 5/7/12 volt uit de molex zijn. Overigens maakt het voor de warmte in de kast niet uit. De schakelaar zit achterop aan de bovenkant tussen de twee uitlaat casefans. De fan in het onderste gedeelte zou het wat kunnen uitmaken, de schakelaar zit in de kast nog voor je voeding (of heb ik had ik hem nu onder de voeding gelegd?, de schakelaar hangt los aan een draadje). Maar ik verwacht niet dat de voeding veel last zal hebben van deze eventuele warmte van de schakelaar.
troost u ik heb die tik ook ;), voor de rest een prima kast waar je hardware vrij koel blijft, zelfs mijn P5K Deluxe wat een vrij warm mobo is, blijft er zo'n 38C in ;)

edit: die kabels naar je onderste HD kooit kun je wel leggen hoor zonder naar boven te gaan ;), je heb achterin zo vanonder een beetje ruimte, daar steekje je satavoedingskabel door en geen kabels van ondernaar boven en weer naar onder ;), zelf heb ik 1 schijf bovenaan en 1 schijf onderaan.

ik zou je wel anders kunnen aanraden om aan de bovenste HDkooi toch een 120mm fan te plaatsten, dat zorgt voor doorstroom van de lucht ;)

bij mij staan alle fans op medium, dus hoorbaar, maar khoor het toch niet want de muziek staat altijd hard (de case staat nu wel tijdelijk op de grond tot een nieuw bureau dan komt ie er weer op :)

[Reactie gewijzigd door Lemmy18 op 24 augustus 2007 19:31]

Ty ik zal eens kijken naar die ruimte achterin, zal wel inhouden dat die platic plaatjes overbodig worden (heb alleen de sata voedingskabel van de hd's er doorheen lopen.

Wat betreft die 120mm fan op de bovenste HD kooi, die zit er nu op (nexus) en laat ik vooralsnog gewoon lekker zitten. Maar zoals ik in de review aangaf kan ik geen noemens waardige verschillen in temperatuur contateren (ik doe niet aan overclocken). Je moet voor de gein eens de luchtstroom voelen bij de inlaat wanneer je alleen de uitlaat fans hebt draaien.
ik heb hem ook en ik moet zeggen met alle fans die ik erin heb zitten is hij machtig stil ( 5 12 cm casefans waarvan 2 aerocool turbines op de bovenste hd tray, eentje op de big typhoon, en een 12cm in de seasonic voeding, maar hij kan als ik wil een tornado worden :P.
Als alle fans op high zet dan hoor ik hem wel aangezien hij nu tijdelijk naast me op een tafeltje staat, maar dat is echt niet nodig, ook al heb ik me e6750 naar 3,44ghz heb overgeclocked en een 1950xt (nu nog met stockkoeler die het meeste lawaai maakt nu, komt een thermalright HR3 op :P )erin heb hangen. Ook de raptor hoor ik echt niet hoewel deze niet bekend staat als een stille hd.
Al met al een echt mooie strak afgewerkte kast die overal mooi staat en ook nog eens superstil is.
Net zoals de reviewer zegt, deze blijft nog wel even.

minpuntje is voor mij bij de voeding en de onderste hd tray, de sata kabels en stroomkabels kunnen de fan gaan blokkeren als je niet oppast.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 24 augustus 2007 22:01]

Denk dat je dan ook echt een "tornado" in je case krijgt :P
Al die airflow :D
Lijkt mij echt een owned kast, alleen beetje aan de dure kant :(
Wat je zegt met de kabel die over de onderste fan (in het midden) moet heb ik opgelost omdat juist achter het mobo langs te routen. De kabels blijven dan zoveel mogelijk uit zicht. Maakt het er alleen qua kabel ellende niet beter op, dus beetje proppen is het wel. Ik had dan ook geen modulaire voeding en dat is toch zeker wel aan te raden zoals je terecht zegt.

Erg mooie case, met leuke ideeen, maar mijnsinziends nog niet optimaal uitgewerkt m.b.t inbouw gemak. Verder echt een geweldige kast.