Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE46C5100 Zwart Review

ikt 28 december 2011, 960 views

Samsung UE46C5100 Zwart

Pluspunten

• veel aansluitmogelijkheden
  • usb-hub bruikbaar
  • DLNA
  • 50Hz werkt verrassend goed
  • kleur en contrast
  • mediaspeler
  • bouwkwaliteit en vormgeving

Minpunten

• light bleeding
  • het is en blijft 50Hz
  • audiomogelijkheden beperkt
  • matige speakers
  • analoge tv

Aankoop
We waren al een tijdje op zoek naar vervanging van onze 4:3 beeldbuistelevisie en we waren van plan een Samsung 7-series te kopen, omdat we weg waren van de mediaspelermogelijkheden en 3D wel een interessante gimmick vonden. Een paar weken later zagen we af van een ¤1700 dure 7-series te kopen omdat de geadverteerde Samsung ue46c5100 ook over mediaspelermogelijkheden beschikt en er goed uit zag op papier, voor maar ¤799

Specificaties (van Tweakers)
Scherm:
Diagonaal: 46 inch
Resolutie: Full HD (1920x1080)
Verversingssnelheid: 50Hz

Breedte 1,107m
Diepte 275mm
Gewicht 19,7kg

Vormgeving en bouwkwaliteit
De televisie heeft rond het scherm een bezel van ongeveer 5cm, waarvan het merendeel zwart is en de rand doorzichtig is. De bezel heeft een gladde afwerking, wat goed is voor het schoonmaken. Idem met de voet, die vierkant is. Erg minimaal, maar het past bij vele soorten huisinrichtingen. Ons huis heeft veel houten meubels maar de televisie springt er niet uit, wat een goed ding is.

Het scherm en zijn standaard voelen goed en degelijk aan. Er zijn geen scherpe randen te vinden, tillen wordt dus geen probleem. De televisie geeft een solide indruk en waarschijnlijk is de televisie dat ook.

Beeldscherm en kleuren
Bij het voor de eerste keer aanzetten schrokken we van de echt witte kleur van het scherm. De computermonitor gaf een nogal gelig wit weer, maar dit scherm van de c5100 geeft wit weer als echt helder wit.

Dit was ook meteen een klein minpunt van het scherm, op volle helderheid is het wit echt te helder terwijl andere kleuren wat donkerder zijn, maar op een helderheid van 16 van de 20 is het geen probleem meer. De kleurweergave is prima, alle kleuren komen prima naar voren, zelfs met de standaard instellingen. ik herrinner me niet dat ik mij ooit enigszins heb geirriteerd aan het beeld. Felle rode kleuren in foto's van bloemen kunnen goed onderscheiden worden, in plaats van een rode vlek te worden waar sommige televisies en monitoren mee kampen.

Contrast
Het contrast is erg goed. Er bestaat een functie om zwartwaarden zwarter te maken en om het dynamisch contrast te gebruiken. Als die functie op zijn laagst staat, of zelfs uit, is het beeld nog steeds niet plat en contrastloos, maar met de instellingen aan ziet het er een stukje indrukwekkender uit. Voor computergebruik en vooral gamen is het aan te raden deze functie uit te zetten, omdat het toch sommige details in het donker te donker maakt om te kunnen herkennen. Dit is geen probleem met films en normale TV-uitzendingen.

De instellingen staan standaard op
Contrast: 100%
Helderheid: 50%
Dit is jammer, want bij een lagere contrastinstelling wordt het beeld al snel flets. De bovenstaande instellingen die het contrast vergroten komen dus extra van pas als je de contrast verlaagt, maar ik laat het contrast op vol staan.

De zwartweergave is wel wat minder goed, het scherm is onregelmatig zwart en vertoont op sommige plekken lichte vlekken. Op kleine afstand en met een niet-haakse kijkhoek is het echt goed merkbaar. De achtergrondverlichting wat lager zetten helpt een beetje, maar het probleem blijft bestaan.

Kijkhoek
Dit is meteen ook een probleem bij de kijkhoek. Alleen wanneer je er min of meer pal voor zit, heb je weinig problemen met de onregelmatige achtergrondsverlichting en de lightbleeding. Bij grotere kijkhoeken wordt het probleem snel merkbaar, vooral bij verticale kijkhoeken. Deze televisie is natuurlijk voor een grote kamer gemaakt, dus op een afstandje van 3 meter of meer doet het probleem zich minder voor. Het valt de eerste keren op als je dichtbij gaat kijken, maar bij normaal gebruik merk ik er in ieder geval erg weinig van.

Beeldverversing en beweging
Ondanks dat het scherm maar 50Hz is, is dat geen probleem.Het beeld is totaal niet schokkerig, maar het is ook niet spectaculair vloeiend. Het is een beetje gemiddeld zeg maar. Persoonlijk merk ik geen verschil tussen LED Motionplus op aan of op uit, bewegende beelden lijken niet vloeiender te gaan. Deze optie op andere televisies zorgt voor een gigantische inputlag, maar zelfs bij het gamen met die optie aan merk ik geen inputlag. Waarschijnlijk werkt het gewoon niet, of ik merk niets van 50Hz en de inputlag is klein omdat de functie weinig werk moet verrichten. De televisie is dus prima te gebruiken voor gamen.

Dode pixels
Een groot nadeel was wel dat er dode pixels waren een paar weken na de aankoop. Het LCD-scherm is vervangen en de televisie heeft geen enkele dode pixel meer sinds de reparatie. Waarschijnlijk hebben we gewoon een slechte versie gehaald en wat pech gehad.

Audio
Natuurlijk moet bij zo'n televisie van zo'n formaat ook een bijpassend geluid komen. Dit zit er niet bij. De standaardspeakers klinken plat en hebben totaal geen lage tonen. In het OSD zit nog een grafische equaliser, maar daarvan wordt het geluid niet veel beter.

Het aansluiten van extern audioapparatuur kan via de hoofdtelefoonuitgang en de S/PDIF-uitgang. Wanneer een versterker op de S/PDIF wordt aangesloten kan de volume alleen via de versterker worden geregeld. Ook moet de versterker S/PDIF ondersteunen. Bij ons was dat een probleem en na heel wat aankloten met onder andere een converter hebben we simpelweg de oude versterker op de hoofdtelefoonuitgang aangesloten. Via deze uitgang is het geluid wél via de televisie te bedienen.

De grafische equaliser is jammer genoeg uitgeschakeld op de S/PDIF en de hoofdtelefoonuitgang. De televisie heeft ook nog vooraf ingestelde opties voor duidelijkere spraak of voor muziek, maar deze opties zijn ook uitgeschakeld op de uitgangen. Als je deze televisie koopt kun je maar beter een audiosysteempje hebben.

De audiokwaliteit voldoet. Via de S/PDIF waren harde geluiden ruis, maar dat kan komen door de converter. Via de hoofdtelefoonuitgang is het geluid prima. Ik ben geen audiofiel, dus ik weet niet of het geluid goed is. Ik hoor in ieder geval geen vervormingen en films of muziek luisteren gaat prima via de versterker.

Mediaspeler en DLNA
Een grote factor die heeft gespeeld bij het kopen van deze televisie is de mogelijkheid om met alleen de televisie media af te kunnen spelen. Voorheen gebruikten we een WDTV maar een geďntegreerde speler is veel beter. De speler op deze televisie ondersteunt bijna alles wat je er tegenaan gooit:
Videocodering: H264, MPEG4 XviD, DivX, WMV9 en nog wat andere gebruikelijke formaten.
Audio: MP3, AC3, DTS en nog wat andere gebruikelijke formaten.
Extenties: .mkv, .mp4, .avi, .mpg, .wmv, .vob, .mp3, .wma
Ik weet niet of FLAC en RMVB werken, dat moet ik nog eens proberen. In ieder geval slikt hij alles wat ik er tot nu toe tegenaan heb gegooid. DVD-images ondersteunt de mediaspeler jammer genoeg niet, in tegenstelling tot de mediaspelers in nieuwere modellen. Wanneer de image wordt uitgepakt speelt de DVD, zonder menus, wel goed af.

De mediaspeler heeft geen goto-functie, maar hij onthoudt wel tot wanneer een film is afgespeeld. Wanneer de film opnieuw wordt afgespeeld kan meteen naar het stuk worden geskipt waar je bent gestopt, dit is een zeer handige functie. Het doorspoelen werkt normaal, maar wanneer de doorspoelknop wordt ingehouden springt de film een aantal seconden verder, afhankelijk van hoelang de knop wordt ingehouden. De grootste stap is 5 minuten.

In de DLNA modus kan media over het netwerk worden benaderd. Op die computers wordem met Samsung software mappen gedeeld over het netwerk. De mediaspeler werkt precies hetzelfde als in de USB-modus, alleen het doorspoelen is vervangen door een skip van 10 seconden.

Televisie koeken
Televisie kijken kan analoog of digitaal. Met analoge kant werkt de televisie gewoon normaal. Wie een oude TV gewend is zal even moeten wennen aan het zappen, dat gaat langzaam. De gids werkt niet, maar wel is via een lijst de beschikbare tv-zenders door te scrollen. De beeldkwaliteit is... analoog. Het is niet scherper dan analoog, vooral omdat het beeld gewoon opgerekt wordt naar het native formaat. Zelfs als alle beeldverbeteringsfuncties aan staan wordt het er niet veel beter op. Omdat de Nederlandse SD-zenders nogal vaag zijn met formaten kan de televisie de beelden ook niet correct croppen of oprekken. Kortom: als je hardcore analoog gaat kijken kun je beter aan een ouwe televisie.

Digitaal is een heel ander verhaal. Het zappen gaat nog steeds langzaam, maar via de ingebouwde gids kun je kijken welke programma's er nu op televisie zijn en welke er straks op komen. Er kan een timer ingesteld worden voor programma's die gaan komen, de televisie laat dan een waarschuwing zien als het tijdstip is bereikt. De beeldkwaliteit is prima, HD zenders zien er prima uit, het beeld is scherp. Ook materiaal dat niet in HD wordt uitgezonden ziet er veel beter uit dan analoog. De televisie cropt beeldmateriaal ook goed, 4:3 wordt 4:3 met zwarte randen en 16:9 komt gewoon goed op het scherm. Dit kan altijd worden aangepast, maar zonder aan de afstandsbediening te komen klopt het beeld. Ook kan worden ingesteld dat ondertiteling automatisch aan gaat als het beschikbaar is.

Teletekst is hetzelfde op analoog of digitaal. De fonts zijn duidelijk en van goede kwaliteit. Jammer genoeg onthoudt de televisie niet op welke pagina je bent gebleven als je heen en weer schakelt van teletekst naar beeld. Ook is het schakelen niet logisch: na 1 druk ben je in het teletekst. Na nog een druk heb je een doorzichtige achtergrond en pas na de derde druk heb je weer de televisie voor je. Dit is niet echt handig.

De televisie kostte op het moment van kopen (rond April 2011) zo'n ¤799 bij de Mediamarkt. Voor het aantal functies dat de televisie heeft is het een goede prijs, zij het niet dat een paar weken later de D-versie van de 5-series, ook met een 46" beelddiagonaal voor precies dezelfde prijs werd aangeboden. Een beetje jammer, maar gelukkig is deze televisie goed genoeg.

Wie dus naar deze televisie gaat zoeken, die zal even verder kunnen zoeken. Ik ben er zeker van dat in deze prijsklasse een betere televisie is te vinden, misschien zelfs van Samsung. Dit is echter meer hoe Mediamarkt adverteerd dan dat het aan de televisie ligt.

Heb jij ook een Samsung UE46C5100 Zwart?