Areca ARC-1210ML Review

WhiteDog 24 augustus 2007, laatste update op 25 augustus 2007, 2.821 views

Areca ARC-1210ML

Pluspunten

• Uitmuntende prestaties
  • Meegelverde heatsink
  • Mogelijkheid om een Battery Backup Unit te plaatsen

Minpunten

• Geen goede software om de kaart te beheren
  • Duur

Beheerbaarheid Score: 3
Drivers en ondersteuning Score: 4
Ik was op zoek naar een RAID-controller om 4 WD raptors op aan te sluiten. Dit om de performance van mijn desktop wat op te krikken 8-). De on-board controller van mijn Asus Striker Extreme presteerde naar mijn mening ondermaats.

Featureset
De Areca bevat werkelijk een ton aan features. Hij ondersteunt Raid 0,1,1+0,3,5 en 6. Verder ondersteunt hij ook pass-trough. Er is ook een optionele Battery Backup Module die je cache bechermt bij data-uitval.

Verder in de doos vinden we de nodige SATA-kabels, een low-profile bracket Ún een heuse heatsink. Indien je dus voldoende airflow hebt in je case kun je de fan op de controller door een heatsink vervangen. Toch wel een pluspunt dat het er gewoon bijzit.

Prestaties
Voor mijn configuratie heb gekozen voor RAID 5. Vergeleken met de on-board RAID controller op mijn Asus Striker Extreme is hij ongeveer 3x sneller in RAID 5 en 2x sneller in RAID 0.

Met 256 MB cache steekt deze kaart toch echt wel boven de concurrentie uit.

Beheersbaarheid
De Areca-kaarten met 12 poorten of meer hebben een ingebouwde netwerkkaart waardoor je ze gewoon via het netwerk kan managen. De goedkopere kaartjes hebben dit helaas niet. Je bent dan aangewezen op een Proxy-tooltje van Areca om de webinterface te bereiken. Deze heeft soms zijn kuren en dan reageert hij een minuutje niet meer.

Ik zou liever echte software zien waarmee je gewoon de kaart kan beheren. Je hebt nu ook geen tray-icoontje die de status van je array toont. Als mijn array dus een probleem heeft ga ik dit niet meteen merken.

Persoonlijk vind ik de prijs aan de hoge kant. Je krijgt wel waar voor je geld (vergeleken met de concurrentie) maar of een RAID-controller nou echt zoveel kost om te produceren?

Heb jij ook een Areca ARC-1210ML?

Reviews door de redactie

Ik ben niet zo mee met de kostprijzen en de indeling van de series van Areca. Maar ik vind het een beetje raar om de (blijkbaar) goedkoopste Areca controller af te rekenen op het ontbreken van de LAN interface/goede software. Als je dat wel wilt, moet je er maar voor betalen, denk ik dan. :)

Ik denk verder dat de prijs van areca controllers wel gerechtvaardigd is, omdat het duidelijk is dat van alle kanten positieve beoordelingen naar voren komen. Niet vergeten dat deze goedkoopste al met 256MB cache komt, ze die Intel chip moeten betalen en de featureset (heatsinkje, raid 6, ..) zoals je zelf zegt uitgebreid is.

Verder goede review. Al had een fotootje of een benchmarkje niet misstaan. :)
Ik zit nu op het werk, foto's en benchmarks voeg ik deze avond nog wel toe :)

Ik had graag iets meer betaald voor een LAN-interface, alleen heb je die pas vanaf de 12-poorts versies. De PCB's zijn quasi hetzelfde dus het had wel gekunnen.

Goede software had ik wel bij mijn 2 jaar oude cheapass Revo64 controller. Volgens mij bestaat monitor-software wel (SNMP oid) alleen zit het er niet bij. Misschien knutsel ik zelf wel nog wat in elkaar :P
Volgens mij heeft de ARC1210 geen RAID6, want deze is gebaseerd op de Intel XScale IOP332, zonder RAID6 engine, de ARC1220, waar ik een review van aan het schrijven ben, is net als de ARC1230 en de ARC1280 gebaseerd op de IOP333 die wel over een RAID6 engine beschikt. Zie ook deze link.

Verder ben ik het ook niet met je eens dat de Areca geen goede software heeft om de kaart te beheren. Areca biedt 3 mogelijkheden, namelijk het McBIOS om de kaart meteen na POST te beheren, de ArcHTTP Proxy Server, waarmee je de kaart netjes via een webinterface kunt beheren, zowel lokaal als remote, met alle mogelijke opties die je maar kunt denken. Als derde is er ook nog een CLI (Command Line Interface), waarmee je vooral onder linux/bsd, maar ook onder windows, de kaart met commando's kunt beheren. Ik kan me niet voorstellen welke software je nog meer wilt hebben.
- De BIOS kun je niet in vanuit je OS.
- De HTTP Proxy Server hangt soms
- CLI... ok :)

Maar het gaat me niet echt om het beheren maar wel om het monitoren. Als mijn array degraded is krijg ik geen popup, geen tray icoon dat begint te flikkeren, ... Lijkt me nu niet zo moeilijk om daar even een tooltje voor te maken :)

RAID 6 kon ik kiezen in het BIOS, staat ook in elke datasheet, dus lijkt me wel dat het mogelijk is op deze controller.
"HTTP Proxy Server hangt soms"

Dat heb ik ook. Vanuit Firefox gaat het vaak niet goed, IE is een stuk beter. Heb jij dat ook?
Mijn ARC1210 heeft wel RAID6 support, maar bij System Information staat dan ook dat hij een IOP333 processor heeft... Maar Raid 6 met 4 schijven is complete onzin natuurlijk, dan kan je beter raid 10 draaien. Net zoveel zekerheid maar veel betere performance..
ja, zo'n melding mbt degraded arrays zou ik ook wel willen hebben. ik verwacht dat het via een beepertje is geregeld, of via de optionele ledbar die je kunt kopen, maar toch.

ik ben trouwens ook een tevreden gebruiker van de 1210, onder linux dan. ik ben alelen te lui om een review te schrijven :)
Ik heb zelf na wat wikken en wegen een ARC-1230 aangeschaft. Het wikken en wegen alleen maar vanwege de prijs. Ik vind ze ongelofelijk duur. Een volledig moederbord inclusief een snelle CPU kost nog minder. Zelf snap ik ook niet waarom het zo duur moet zijn. Waarschijnlijk zijn de marges vrij fors.

Zelf vind ik de software ook maar magertjes, het staat niet in verhouding tot de algehele kwaliteit van de controller. Beetje jammer meneer Areca. Nog een minpuntje, de firmware kan je niet vanuit de BIOS updaten.

Ik heb de kaart nog maar net aangeschaft en doe allerlei testen. Als je een SATA kabeltje lostrekt krijg je direct harde bleepjes te horen. Via de webinterface kan je het wel zien maar dan moet je specifiek kijken. Beetje een tekortkoming vind ik zelf. Het herstellen op de achtergrond verloopt goed

De battery unit lijkt me wel leuk maar relatief erg duur. Wel vreemd dat de controller standaard op 'disk write cache' staat. Beetje gevaarlijk lijkt me dat.

Vraagje: zal het uitmaken als je een RAID5 set vanaf scratch met 4 schijven doet of eerst vanuit 3 schijven expand naar 4. Gevoelsmatig ga ik voor de eerst optie. Maar ik ga wat kleine testjes doen, nu kan het nog!
blijkbaar zijn de reacties van gerbuikers die de Areca nog maar kort gebruiken, want van bijna alle genoemde "tekort komingen" zijn te configureren met een Areca.

Monitoren en dus de Meldingen kunnen gemaild worden door de Areca controller, gewoon email configureren. zelfs alle logfiles kunnen zodra die vol is worden verzonden per email, zodat je tbv troubleshooting alle events aansluitend ter beschikking hebt.

Als er een event is (is in te stellen) gaat de controller piepen en kan je kijken wat er aan de hand is en mijn inziens duidelijker is dan een tray-icoontje dat knippert, maar dat is persoonlijk.

Het hangen van de Proxy is meestal op te lossen van de juiste combinatie van firmware en Archttpci versie, dus gewoon even upgraden.

Firmware upgrade via DOS had inderdaad handiger geweest in sommige situaties, maar is mogelijk indien je die via Areca aanvraagt, dan krijg je een daarvoor geschikte firmware versie.

Voor de rest goede review, duidelijk toppie.!!

[Reactie gewijzigd door John2B op 28 augustus 2007 23:50]