Arctic Accelero S1 Review

Dirtbiter 24 augustus 2007, 450 views

Arctic Accelero S1

Pluspunten

• Koelprestaties
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Installatie
  • Grootte
  • Slecht plakkende RAM sinks

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik heb de Accelero geīnstalleerd op een Asus GeForce 7800GT, met een Asus A8N-SLI Deluxe, in een Antec P180 kast.

Installatie
De oude koeler was zo los, en ik heb alle RAM chips even goed schoongemaakt met brandspiritus. De GPU alleen met een schone doek ontdaan van de oude koelpasta, geen spiritus gebruikt.

Het pakket was overcompleet, omdat ik de koelers voor de Ati kaarten natuurlijk niet nodig had.

De 8 RAM koelers zijn voorzien van 3M thermal tape. Deze plakt, zoals eerder gemeld, niet zo goed. Als je je chips goed schoon en vetvrij maakt, dan blijven ze wel redelijk zitten. De heatsinks kunnen nog wel een beetje schuiven, maar de vertikale kracht is best ok.
Mocht je in de gelegenheid zijn er wat thermal adhesive, of andere thermal tape tussen te doen, zou ik dat zeker doen. Ik kon daar alleen niet 123 aankomen, en ik ben nogal ongeduldig...

Het installeren van de koeler zelf is zo gedaan. 2 schroeven erop, die clipjes vastdrukken en vastschroeven.
Die clipjes zijn even lastig, ik kon er niet echt een goede plek voor vinden, gezien de componenten op de print en de heatpipes in de koeler, maar het paste allemaal net. Je moet wel even een schroevendraaier onder die clip zetten om genoeg kracht te kunnen zetten, maar het is allemaal goed te doen.

Ik moest wel de metalen strip aan de bovenzijde van mijn 7800GT afhalen om de clips te kunnen plaatsen, maar ik vraag me nog steeds af waarom die er ooit opgezeten heeft...

Het fanduct dat standaard in mijn P180 aanwezig is, kon helaas niet meer teruggeplaatst worden door de hoogte van de koeler, maar de rest van de bekabeling paste nog heel aardig in de toch al compacte kast.

Geluid
Lijkt me duidelijk, wat een verschil. Van een stock koeler ā heel veel dB naar 0dB (van de videokaart dan).

Temperatuur
Ik heb geen metingen met de originele koeler (wederom die ongeduldigheid), maar met de Accelero draait mijn standaard 7800GT idle op 38 graden.
Na een half uurtje gamen met een licht spel (Trackmania Nations) was de temperatuur slechts 46 graden. Echte zware belasting heb ik nog niet getest, maar ik verwacht geen problemen.
Hierbij moet ik wel zeggen dat mijn Antec P180 standaard voorzien is van 2 120mm outtake fans op 5V. Er dus wel wat airflow in de kast.

Ik ben erg tevreden over deze koeler. Hij presteerd buitengewoon goed, zeker voor zijn prijs van ¤20,-
De installatie is niet zo moeilijk als dat het lijkt, als je op internet leest, maar je moet rustig aan doen, en goed schoonmaken.
Nog een tip: als je koeler er al opzit, en er raakt toch een ramblokje los, leg het dan met 2 dunne schroevendraaiers terug op zijn plek. Pak dan een PCI bracket, en leg het uiteinde op de RAM sink. Dat past net tussen de RAM sink en het grote koelblok. Als je dan met een dunne schroevendraaier tussen de vinnen door op de bracket drukt, kun je de RAM sink aandrukken zonder de koeler los te moeten halen. Door de bracket verdeel je de kracht, en schuift je blokje niet weg.

Heb jij ook een Arctic Accelero S1?

Het is toch eigenlijk een beetje jammer dat je geen temperatuurmetingen met de originele koeler hebt gedaan ter vergelijking. Nu weten we nog steeds niet of deze koeler zijn 20 euro waard is.
Verder een prima inzichtelijke gebruikservaring.
Het doel van deze koeler is niet om je PC koeler te krijgen dan voorheen, maar om je PC stiller te krijgen dan voorheen.

Dat doet met groot succes! Als je je PC echt wil overklokken en hard wil koelen, dan zul je toch een actief koelingsysteem moeten gebruiken denk ik.

De temperatuur zal ongeveer op deze waardes gelegen hebben, alleen heb ik geen harde cijfers daarvan. De geluidsproductie is naar 0dB gegaan.

Ik denk dus dat de koeler zijn 20 euro ruim waard is. De temperatuur is goed, de orignele temperatuur is niet meer echt belangrijk vind ik.