Samsung ML-2010 Review

Venxir 23 augustus 2007, 1.372 views

Samsung ML-2010

Pluspunten

• Snellere printer in zijn prijsegment
  • Vista support uit de doos zonder internet
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Installatiegemak
  • Compactheid en lichtgewicht
  • Vrij uitgebreide functionaliteit voor zijn prijs

Minpunten

• Geen meegeleverde uitgebreide handleiding
  • Geen usb kabel
  • Deels gevulde toner ( 1000 pagina's ipv 4000 pagina's )

Snelheid tekst Score: 4
Kwaliteit tekst Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
De Doos:
De doos, al gelijk mijn eerste verbazing was toen ik hem toegeschoven kreeg in de winkel. Hij was veel lichter dan ik had verwacht van een laserprinter. De verkoper leek er moeite mee te hebben toen ik hem zag aanlopen maar dat was schijn.
Blij ging ik naar huis met dit koopje, maar is dat ook echt zo?

Toen ik de doos uitpakte werd ik gelijk verwelkomd door een vista installatie handleiding met bijbehorende cd. Dit zie je niet vaak nog bij printers en vind ik een zeer goede stap van Samsung. Natuurlijk zaten de drivers voor andere OS ( Linux en MAC ook ) er ook bij.
Helaas werd deze blijdschap toch weer lichtelijk de grond ingedrukt toen ik geen duidelijke handleiding kon vinden in analoog pdf formaat. Een kleine zoektocht op het internet toverde een ongelofelijke, 118 pagina's tellende, handleiding tevoorschijn. Blijkbaar is er toch veel over te vertellen wat potentiŽle kopers dus niet gelijk zullen ontdekken. Jammer puntje dus.

Zoals ik onderhand gewend ben geraakt zijn er ook geen usb kabels meegeleverd, heel veel merken doen dit helaas niet en dat blijf ik stom vinden.

Het installeren:
De installatie was zeer gemakkelijk, nadat ik de toner-cartridge uit zijn verpakking haalde was hij er eenvoudig in te schuiven door middel van een handgreep.
Ook het aansluiten van de kabels was kinderspel, er zijn namelijk maar 2 aansluitingen op de printer en dat zijn stroom en usb.
Toen ik de printer aansloot en opstartte, kwam er een flink geluid vanaf om aan te geven dat hij in werking was.
De pc zag helaas geen nieuw apparaat (Win 2k3), alhoewel hij wel in het apparaatbeheer stond dus dit probleem wijd ik meer aan de server waar de laserprinter opzit.

De drivers had ik van internet gehaald om zo de meest up-to-date drivers te hebben, deze installeerde zich zonder problemen. :)

Het gebruik:
De interface van de printer is heel simpel, je hebt 2 LED's die aangeven of hij goed werkt en of "toner save" aanstaat. Toner save is bedoeld om je tonerpoeder te besparen door minder op papier te laten komen. Hierdoor zijn je uiteindelijke prints wel lichter dan normaal.
Een knop onder de 2 LED's heeft eigenlijk 3 functies, namelijk:
  • Annuleren van een huidige printtaak
  • Huidige instellingen uitprinten op A4
  • En Toner save aanzetten
De laatste van bovengenoemde functies kostte mij wat moeite omdat de knop geen 2 seconden moet worden ingedrukt maar tussen de 1 en 2 seconden. Anders print je namelijk de huidige instellingen van de printer uit.

Ik had de printer binnen no-time aan de praat op mijn netwerk en de printresultaten die ik had versloeg mijn Lexmark Optra Rt+ laserprinter en dat bakbeest was 4x zo groot als deze Samsung. Ook de snelheid deed mij verbazen, pagina na pagina rolde achter elkaar uit die printer. Dit maakte op mij al een zeer tevreden eerste indruk.

Ook de leuke extra's van de printer zoals dubbelzijdig printen werken perfect en zijn handig gemaakt. Natuurlijk kan je ook meer soorten dan A4 erin doen, zoals stickervellen welke zeer handig kunnen zijn voor uitnodigingen.

Conclusie:
Voor de prijs heeft Samsung een hele goede personal laserprinter op de markt gezet, zeker niet slecht voor hun eerste printer. Alleen is hij op sommige punten zoals een handleiding, niet helemaal compleet maar hier is makkelijk een oplossing voor te vinden.
Wat wel mooi is, is de meegeleverde vista drivers cd’s en handleiding voor die installatie.
De printer is ook snel in zijn printen en overtreft hierbij ook de meeste printers in zijn prijssegment. En daarom heb ik ook met blijdschap achteraf, gekozen voor deze printer.

Heb jij ook een Samsung ML-2010?

Kan je deze ook gebruiken via een printerserver? Of werkt het alleen direct aan een pc?