Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE55D8000YS Review

2TheMaks 28 december 2011, laatste update op 28 december 2011, 3.358 views

Samsung UE55D8000YS

Pluspunten

• Ongeëvenaard en retestrak designVoldoende aansluitmogelijkhedenWLAN/WiFi Geïntegreerd (wireless B+G+N)Smart-Hub maakt een los media-center vrijwel overbodig (UPnP/DLNA, PVR)Ondanks alle backlight-problemen toch geen slechte TV (kwaliteit is alleen niet in lijn met de prijs)

Minpunten

• Backlight bleeding en banding meer aanwezig dan bij andere edge-lit LED-TV'sPrijs, zeker gezien het gebrek aan uniformiteit van de backlight.Effectief een zeer kleine kijkhoek (20 tot 30 graden)Beperkt aantal ondersteunde audio/video formaten (kan opgelost worden door een UPnP DMS met ondersteuning voor format-conversion)

Voor deze TV geldt op het eerste gezicht: zien is kopen! Toch heb ik voor de aanschaf eerst even wat reviews doorgelezen. Uit die reviews bleek dat deze TV wel last had van de gebruikelijke tekortkomingen die aan edge-lit LED-TV's kleven (bleeding, banding), maar verder niets bijzonders. De consumentenbond beoordeelde de D8000 zelfs als beste koop. De knoop doorgehakt, en een UE55D8000 aangeschaft.

Het exemplaar dat ik ontving had extreem veel backlight bleeding. Dit exemplaar heb ik dan ook om laten ruilen. Het volgende exemplaar had minder last van backlight-bleeding, maar daarentegen weer extreem veel banding. Een voetbalwedstrijd was niet om aan te zien vanwege de donkere verticale banden over het scherm, welke duidelijk zichtbaar zijn wanneer de camera beweegt.

Dus ook het tweede exemplaar weer om laten ruilen voor een derde. Dit derde exemplaar heeft nog het minste last van backlight-bleeding en banding. Binnen een kijkhoek van 20 graden is het beeld vrijwel perfect. Word de kijkhoek groter dan 20 graden dan is de backlight-bleeding merkbaar aanwezig.

Bij de UE55D8000 ben je vooral bezig om middels de beeldinstellingen nadelige effecten (bleeding, banding) te minimaliseren, in plaats van dat je de instellingen gebruikt om het beeld aan je voorkeur aan te passen. Daarbij komt ook nog eens: de instellingen die bleeding verminderen maken banding juist weer erger. De uiteindelijke beeldinstelling blijft dus een compromis. Dat vind ik niet in lijn met de sticker-prijs van ¤2.999 (november 2011).

Zeker niet wanneer je ziet dat zelfs Samsung televisies uit de C67xx serie het beter doen qua uniformiteit van de edge-lit backlight. De onwaarschijnlijk dunne rand rond het scherm heeft dus wel degelijk een negatieve invloed op de beeldkwaliteit.

Qua design en gebruiksmogelijkheden is het een schitterend apparaat. Op de tekortkomingen van de uniformiteit van de backlight na is het beeld vrijwel perfect. het probleem is alleen: zodra de tekortkomingen eenmaal zijn opgevallen blijf je je eraan storen.

De prijs/kwaliteit verhouding is niet wat ik ervan verwachtte. Ik twijfel of ik dit derde exemplaar weer om ga ruilen. Voor het zelfde geld krijg ik er een minder exemplaar voor terug. Het lijkt immers een beetje een roulette bij Samsung: krijg ik voor de meer dan tweeduizend Euro die ik uitgeef een goed product, of een product met de nodige (productie)fouten. Ik heb de indruk dat Samsung de D7000 en D8000 producten op de markt heeft gegooid zonder dat een constante productie-kwaliteit gegarandeerd kon worden. Met een D8000 zit je dus letterlijk op de bleeding edge van wat productie-technisch mogelijk is.

Ik ga nog contact opnemen met Samsung om te zien of het mogelijk is dat mijn TV word voorzien van een panel dat vrij is van productie-fouten. Als daar wat uitkomt laat ik het hier weten.

Heb jij ook een Samsung UE55D8000YS?

Reviews door de redactie

Ik zou voorstellen dat Samsung voor callibratie kosten opdraait en kijken hoe het dan is.
Succes met je D8000
Ik ben ook in gevecht met samsung ivm een defect panel na 3 jaar.
Normaal houd ik er niet van als een review een klaagzang is van exemplarische problemen. Echter, het gaat hier om jouw ervaringen met 3 verschillende exemplaren van dezelfde tv. Daarbij is een kijkhoek van 30 graden absoluut onacceptabel voor een tv, dus mijn advies: ga je geld terughalen!

Ik ben blij dat ik deze review gelezen heb!
Goede review, ik heb er eerder ook aangedacht om deze tv aan te schaffen. Omdat ik door een domme fout minder te besteden had aan de tv heb ik de UE40D5700 gehaald.
natuurlijk een heel verschil met de D8000 maar toch blij dat ik die heb gehaald.

Backlight bleeding is heel minimaal, alleen bij zwart beeld te zien. de instellingen zijn allemaal op 50/55% afgesteld voor het perfecte beeld.

Geen ghosting effecten tijdens het gamen op de playstation. het enige wat ik echt irritant vind is de afstandbedienning. de pijltjes toetsen zijn veels te plat waardoor ik de randjes bijna niet voel. de source knop is helemaal bovenaan de AB en de pijltjes toetsen bijna helemaal beneden. schakelen tussen kanalen vereist dus dat je de AB omhoog en omlaag moet bewegen door je hand wat lastig overkomt. voor de rest is het een perfecte tv. smart hub is inderdaad een toegevoegde waarde. gewoon een ext hdd aan de tv hangen. inkijk hoek is ook perfect onder 30 graden of meer.
ff serieus, waarom heb je die tv dan gekocht als je er zoveel over te zeiken hebt?!?! Gooi er dan meteen goed geld tegenaan en ga een product kopen waarvan je zeker weet dat die aan je verwachtingen zal voldoen!! Bij sommige mensen is het nooit goed genoeg.... je zegt zelf dat je de tekortkomingen van tevoren eigenlijk al wist?!..... Waarom koop je hem dan???.... En ga je dat uitgebreid uit zitten melken?? Een product afzeiken is niet moeilijk, maar jij doet het wel op een erg makkelijke manier... zeker de hele dag nix te doen? Zeker goede review.. ouwe zeurpiet!
Ik ben al heel lang op zoek naar de Samsung LCD LED TV type ue55d8000.

Mocht u of iemand die u kent deze tv hebben en interesse hebben om hem aan mij te verkopen zodat u of uw kennis bijvoorbeeld een nieuwe tv kan kopen, dan hoor ik het heel erg graag.

Alvast bedankt.

Groeten Paul Hoosemans