Asus P5NT WS Review

Robin4 23 augustus 2007, 686 views

Asus P5NT WS

Pluspunten

• Feature set is goed.
  • Goede onboard geluid.
  • 2x Lan`s, (voor een normale gebruiker zou het niet nodig zijn).
  • PCI-X slot.
  • Harstikke stabiel, met begin bios even niet.
  • 1333Mhz Support, dus toekomstige cpus kunnen er ook op.
  • E-sata (vind ik zelf wel belangrijk)
  • Genoeg Sata poorten

Minpunten

• heat pipe laat niet veel ruimte over voor grotere koelers.
  • slecht driver ondersteuning, nog steeds de oude drivers op de site.
  • Je kan het bord alleen gebruiken met x8, x8, x16 anders zit je met x16, x1, x16.
  • Overclocken is lastig op dit bord.
  • De clockgenerator word niet ondersteunt door bijv. SetFSB.
  • Geen Dualnet support (combineren van 2 adapters)
  • Geen Packed first techoligie
  • Slechte overclock software.

Layout Score: 3
Ik heb al een paar maanden dit bord. Wilde in het begin een SLI bord. Toen waren er nog maar weinig redelijk geprijsde borden te vinden.
De Asus striker extreme was op dat moment erg prijzig. Toen kwam dit bord op de markt. Het bord bied een goede feature set. Genoeg Sata poorten 2x lan poorten, esata wat ik wel belangrijk vind, fireware, usb interne aansluitingen.
Ik maak zelf gebruik van een sythe Mugen cooler en deze past echt net op dit bord. Wat ik jammer vind is dat de heatpipe cooling nogal heet word en dat het weinig ruimte bied voor grotere cpu coolers. Daarnaast is het wel een voordeel dat het bord dichte capicatoren heeft. Daarnaast is het handig dat het bord een pci-x slot heeft, maar een normale gebruiker zal eerder voor een sata raid controller gaan zodat je die makkelijker mee kan nemen naar een ander moederbord. Daarnaast is het moederbord hartstikke stabiel. Nadeel was in het begin dat het bord met 1 geheugen reepje ook dual channel zag.
Overclocken op dit bord zou ik persoonlijk niet doen. Ik vind het bord moeilijk begrijpbaar voor een beginner overclocker, want de FSB word een beetje anders weer gegeven, ook werken de 1:1 geheugen instellingen niet helemaal lekker, want in CPU-Z geeft ie dan andere waardes aan.
Voor een doorsnee gebruiker raad ik toch aan om voor een ander bord te kijken en dit bord links te laten liggen. Ondanks het slechte overclocken zou ik het bord wel een 7,5 kunnen geven als cijfer.

Heb jij ook een Asus P5NT WS?

Wellicht dat je de punten van positieve en negatieve eigenschappen meer in de review zelf kan verwerken?