Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB , 160GB Review

FLYhard 21 januari 2006, 685 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB , 160GB

Pluspunten

• Goede Prestaties

Minpunten

• de Compatibiliteit. maar, dit is gewoon weg een SATA-schijf probleem dat elke sata schijf heeft die je onder windows XP installeert, namelijk de dat je de drivers apart moet laden van floppy.
  • slechte betrouwbaarheid.

Ik heb deze schijf nu al een tijdje. Ik heb hem op de HCC gekocht, en was er erg tevreden over. hij deet wat ik er van verwacht had. de gegevens die maxtor aangeeft kloppen

De nadelen zijn dit:

Ik heb hem in maart 2004 gekocht in februari 2005 ging hij stuk, dus ik terug naar de winkel en daar is i opgestuurd naar maxtor en gemaakt. nu (januari 2006) is hij weer stuk gegaan.

Compatibiliteit heb ik wat minder gegeven, maar dat is eigenlijk niet de schuld van de hardeschijf, maar van windows. omdat deze gewoonweg geen SATA ondersteund. daarmee bedoel ik dat je eerst de drivers apart moet laden.

Maar ik neem aan dat in de volgende versie van windows (longhorn) dit verholpen zal wezen.

de Geluidsproductie is vergeleken andere schijfen wat aan de hoge kant, nou is er wel een tooltje voor om de schijf stiller te maken, maar dat maakt hem ook langzamer.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij produceerd deze schijf best wel wat warmte, al is het niet zo erg zoals de schijfen van vroeger. Dit is de enigste schijf die ik heb, die ik rond maart 2004 heb aangeschaft, dus ik kan het niet echt vergelijken, daarom heb ik ook geen beoordeling van de warmteproductie ingevuld.

Kortom: ik zou geen maxtor meer kopen daar ze elke keer stuk gaan (of in ieder geval die van mij)

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB , 160GB?

Harde schijven gaan bijna altijd stuk door een slechte of overbelaste voeding of aan te weinig koeling. Ik denk dat je schijven door 1 of beide hierboven aagegeven redenen stuk zijn gegaan.

Kun je de temperatuur van je schijf meten met speedfan? Dan is daar zinnige info uit te halen. Je kunt daarmee ook de voltage uitlezen. Voor harde schijvern zijn vooral de 5v en de 12v lijn van belang.

De compatibiliteit binnen Winodws hangt af van de SATA controller, niet van de schijf. Daar kun je de schijf dus ook niet op beoordelen. Uit mijn ervaringen kan ik zeggen dat je DM9+ serie best okee was en overal in wilde draaien waar ik die disk in stopte.
Dat hoor ik regelmatig dat maxtors er rond een jaar mee ophouden en vaak maar een jaar garantie.
Al mijn Maxtors draaien prima, gewoon koel houden en die Q-tec en Sweex voedingen vervangen door goede, dan blijven ze het lang doen. (ze staan allemaal 24/7 aan, niet de bedoeling, maar ze werken allemaal nog :) )