Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

wrvk82 28 december 2011, laatste update op 29 december 2011, 1.557 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Compatibiliteit met SATA300
  • Performance (boot-tijd, applicaties starten etc)
  • Gewicht (erg licht)

Minpunten

• Geen SATA600 kabel bijgeleverd
  • Geen 'mounting-case' bijgeleverd
  • Past niet in standaard Thermaltake 2,5"slots (zie punt 2 van negatieve)

Introductie en reden aanschaf
Zelf ben ik niet een echte 'Tweaker', daarmee dus geen grafieken en andere spannende metingen. Die zijn al gedaan in een aantal andere reviews :)
Omdat mijn PC nu richting de 4 jaar oud gaat, begin ik te merken dat snelheid niet meer is zoals deze is geweest (verhoudingsgewijs). Het opstarten voordat ik de SSD had, duurde 1min37sec (dan was IE opgestart).

Het laden van BF3 duurde ongeveer 3 minuten en ook alt-tabben werd moeilijker en veroorzaakte nog wel eens de nodige applicatie-crashes (not responding).

Tijd voor een SSD dus, die de meeste problemen dan wel zou moeten tackelen!

Unpacking en featureset
Ik wist niet dat een SSD schijf z licht zou zijn! Het weegt echt nauwelijks iets! Kan niet wachten tot de SSD's de prijs van de HDD's gaan overnemen, dat scheelt weer een kilo ofzo =)

De SSD ziet er degelijk uit, met aan de voorzijde een SATA aansluiting en n voor de voeding.

De featureset viel mij tegen, want in de Thermaltake kast die ik heb (rond de 8 jaar oud) past het niet in mijn 2,5" slots (de gaatjes aan de zijkant van de SSD zitten nt 3 mm te dicht op elkaar). Er was ook geen SATA kabel bijgeleverd en dus ook geen 'mount-device" waardoor het wel netjes in je kast pakt. Erg jammer!

Inbouwen in je kast
Gaat erg snel. Je kunt de SSD ook gewoon in je kast (bij de 2,5"ruimte) neerleggen. Het neemt weinig ruimte in dus no problem.

Wel moet je in je Bios een aanpassing doorvoeren zodat deze in AHCI modus loopt. Standaard staat deze in SATAIDE.

Prestaties
GEWELDIG!
Van 1min37sec ging ik naar 0min32sec. Dat is 3 keer zo snel.
Battlefield3 duurde niet 3min maar ging naar 30sec, dus dat is ongeveer zes keer zo snel.

Alle applicaties laden vele malen vlotter en alt-tabben tijdens gamen is geen probleem. Je kunt zelfs een virusscanner laten lopen en nog steeds gamen. Probeer dat maar eens met een HDD!

HD Tune Pro 5.0 uitkomsten
Random seek size 8MB: 64 IOPS Transfer 260.407 MB/s
Sequential outer/middle/inner: 3445 IOPS en Transfer 215.000 MB/s
Burst rate 1985 IOPS Transfer 124.066 MB/s

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Nog geen issues. Net in gebruik.

Compatibiliteit
Mijn Mobo ondersteunt SATA300. Dit is een SATA600 SSD. Deze is compatible met SATA300, dus TOP!

Ondersteuning door fabrikant
Mijn SSD had al firmware 0009, dus deze hoefde niet te worden opgewaardeerd. Echter, de fabrikant heeft nette instructies en software ter beschikking om dit zelf te doen. Vooralsnog dus goede ondersteuning lijkt mij! Bij defect geen ervaring.

Een PC-upgrade voor mij betekent op zijn minst: Mobo, Memory, CPU (ongeveer 500euro in totaal).
Deze SSD koste mij ongeveer 175euro. De prestaties zijn ongelofelijk vooruit gegaan en daarmee veel 'bang-for-your-buck'. Uiteraard gaat je FPS niet omhoog, maar alles waar je HDD(SSD) bij nodig is, biedt winst!

Ik adviseer iedereen om zijn OS+applicaties+games te installeren op je SSD. Het is GEWELDIG!

• ABIT IX QuadGT
  • Intel Core 2 Quad Q6600
  • OCZ Dual Channel 4gig
  • Sapphire HD5850 Toxic 1gig
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Qua review zal je wel wat kritiek krijgen maar de essentie is duidelijk :-)
Een benchmark waarin je laat zien wat zo'n SATA 600 disk in een SATA 300 systeem kan doen is wel welkom!
Heb je een linkje naar wat van die software? Dan zal ik eens kijken...
Heb ik nu toegevoegd. Eat your heart out :)
Kleine opmerking:

Je zegt:

"Wel moet je in je Bios een aanpassing doorvoeren zodat deze in AHCI modus loopt. Standaard staat deze in SATA."

Het moet zijn standaard staat deze in IDE

Verder nette review
Dat er geen brackets bijzitten ligt toch gewoon aan jezelf. Er is namelijk wl een Retail versie te koop waar deze bijzit: pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2BAA met 3,5" bracket 128GB

Een SATA kabel heb ik nog nooit bij een disk bijgekregen. Deze 2 puntjes als negatief operken vind ik dan ook niet terecht.

Verder een nette review hoor :)
Ja misschien mijn beperkte research geweest naar de juiste 'package-deal', maar toch. Imo zou het standaard bijgeleverd moeten worden..

Ik laat het er wel bij staan. Ondanks dat je een punt hebt :)

Thanks.
Een paar weken geleden heb ik deze ssd ook in mijn twee jaar oude systeem geplaatst.
Dit geeft alles inderdaad een enorme boost, bovendien is mijn pc een stuk stiller geworden.
De Raptors die in raid draaiden gaven eigenlijk permanent een behoorlijke geluidsoverlast.