Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

mafiatounes 23 februari 2012, laatste update op 23 februari 2012, 10.478 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• ICS = is echt een grote verbetering tegenover Gingerbread, en alles lijkt perfect afgestemd op elkaar (het zijn niet de beste specificaties maar het lijkt ook niet nodig)
  • Het Super Amoled HD scherm heeft mooie kleuren en is scherp
  • Het design is mooi en het toestel voelt goed in de hand
  • Het toestel is degelijk afgewerkt
  • De muziekkwaliteit is heel goed

Minpunten

• De speaker is niet luid
  • De standaard batterij is snel leeg +-10 a 18u
  • De camera kwaliteit kon beter s'nacht's
  • Geheugen is niet uitbreidbaar

De Galaxy Nexus (I9250) Review

Bijgewerkt met nieuwe ervaringen en updates op 18/01/2012

(Deze review wordt nog steeds bijgewerkt naarmate ik meer ervaring heb met het toestel, en geef gerust feedback voor verbetering waar nodig!)

Historie:
Ik heb meerdere toestellen gebruikt de laatste 2 jaar zoals bv. de Nokia N8, HTC Desire HD, HTC Sensation (XE), Samsung Galaxy S II, Nokia Lumia 800, iPhone 4/4s enz. enkele van deze toestellen zijn gewaagd aan de Galaxy Nexus en dat zijn de Samsung Galaxy SII en de iPhone 4s deze toestellen ga ik ook vergelijken in deze review. In mijn ervaring heeft de Galaxy Nexus heel gebalanceerde specificaties en zeker niet de beste, maar het OS Ice Cream Sandwich werkt heel goed en de kwaliteit van de hardware zoals het design, Super Amoled HD scherm, GPS en het toestel in zijn geheel zijn allemaal van sublieme kwaliteit! Ik heb de Galaxy Nexus op 16/12/11 gekocht bij Coolblue.

Design en bouwkwaliteit:
Het toestel is bijna volledig uit plastic gebouwd met een magnesium chassis dit voelt heel solide en ligt goed in de hand met een gewicht van 135gram, heb betere ervaringen gehad met plastic telefoontoestellen dus dit is zeker een plus. Ook is er een kleuren notificatie led die je laat weten of je een smsje, gemiste oproep of whatsapp berichtje hebt heel handig.

Tip: Met de app Lightflow kan je de notificatie led een individuele kleur laten weergeven voor verschillende notificatie waaronder email, gmail, facebook, whatsapp, lege batterij enz.

Lightflow

Super Amoled HD scherm:
Het 4.65 inch scherm ziet er echt heel goed uit met Super Amoled HD en een HD resolutie 1280x720 kom je zeker niets tekort, ik had eerst twijfels en wou een RGB scherm maar als je naar dit scherm kijkt (Pentile Matrix) is het echt scherp en kleuren spatten er vanaf! Het scherm is ook licht gebogen dit voelt goed aan als je belt bv.

CPU/GPU:
De Galaxy Nexus beschikt over een TI Omap 4460 soc (1.2 Ghz dual core processor en een opgevoerde PowerVR SGX 540 GPU, ik kan je vertellen dat alles supersnel gaat Ice Cream Sandwich is zo soepel het lijkt haast op een i.... en doet er zeker niet voor onder, maar ook HD films & clipjes, 3d games worden met gemak afsgespeelt.

Geheugen:
Het toestel beschikt over 16gb intern geheugen en dit kan niet uitgebreid worden wat heel spijtig is! Verder heeft de Galaxy Nexus 1gb aan Ram geheugen dit is ruim voldoende om te multitasken en het toestel heeft weinig vertragingen door de goede optimalisatie van OS + CPU/GPU + Snel geheugen.

Camera:
De 5MP camera is een van de snelste en heeft veel instellingen het uiteindelijke resultaat is van redelijk goede kwaliteit (voor een mobiel) overdag en s'nachts gaat de kwaliteit wel achteruit veel korrels in de foto's. De Galaxy SII en iPhone 4s presteert beter bij onderbelichte foto's.

De 1.3mp frontcam is heel goed om te videobellen met Skype/Google Talk, verder heeft deze een andere functie bijgekregen, je kan nu je locksreen instellen op face unlock dit houdt in dat je je toestel ontgrendeld als het toestel je gezicht herkent, hele mooie maar onveilige functie iemand kan je foto gebruiken en zo het toestel ontgrendelen.

De video camera kan tot 1080P opnemen dit bij 30 fps! Ik gebruik zelf de 720P mode voor betere kwaliteit/opslagruimte verhouding.

Tip: Je kan tijdens het filmen een foto nemen dit door simpelweg op het scherm te tikken tijdens een opname.

User interface:
Ice Cream Sandwich is duidelijk veel verbeterd tegenover Gingerbread, ICS werkt echt heel snel en iti. En voelt echt beter geoptimaliseerd aan! Voor diegene die het maar niets vind kan bij Android alles naar wens aanpassen! Van Launcher, Lockscreen, Wallpapers enz.

1 klein minpunt aan ICS is dat er nog wat applicaties niet volledig geoptimaliseerd zijn, dit zou in de toekomst wel verbeteren als er meerdere toestellen ICS hebben.

Browser
De browser is fel verbeterd ten opzichte van Gingerbread, zoomen en scrollen is veel vloeiender dankzij de hardwarematige acceleratie, ik heb enkele zware sites gebruikt zoals Engadget/Tweakers enz en het gaat heel snel. Verder had ik met Gingerbread altijd moeite aangezien ik nooit mijn bladwijzers/bookmarks van Google Chrome kon gebruiken dit is in Ice Cream Sandwich eindelijk opgelost je kan je aanmelden met je account en hij synchroniseert jouw bookmarks uit Chrome gelijk naar het toestel, verder voor de mensen die extra zuinig zijn op het batterijverbruik en veel browsen kunnen nu een zwarte achtergrond kiezen met witte letters dit is zuiniger en is meerdere malen bewezen uit tests. Kortom mijn ervaring met de browser is ronduit goed en hij is beter dan de iPhone 4s/Galaxy SII.

Connectiviteit:
De Galaxy Nexus beschikt over veel verbindings mogelijkheden zoals Bluetooth 3.0 a2dp, NFC, Wifi A/B/G/N, Wifi tethering, USB-OTG, Micro-USB (+MHL via Micro-usb/HDMI geen kabel meegeleverd).

GPS:
De GPS in de Galaxy Nexus werkt heel goed ik heb binnen de 3sec een fix met Google Maps (met a-gps) en ook met Sygic GPS Navigation 11.2.4 (zonder internet) deze laatste werkt heel goed en ziet er grafisch super uit + is heel zuinig in nachtmodus dan is het scherm bijna volledig zwart buiten de wegen dat je moet volgen echt een aanrader dus.

Sygic GPS Navigation

Muziek:
Een klein minpuntje van de Galaxy Nexus is dat het speakertje niet heel luid kan standaard, dit is wel te omzeilen met een applicatie Volume + deze brengt het geluid op een normaal niveau dat bruikbaar is, verder gebruik ik PowerAMP Pro als muziekspeler en deze kan je helemaal finetunen met een hele uitgebreide equalizer! Met de standaard oordopjes van Samsung en in de auto via Bluetooth heb ik echt een heel kwalitatief goed geluid! Dit was bij de Samsung Galaxy SII veel slechter.

PowerAMP

Batterij:
Ik heb het toestel sinds 16/11/12 maar ben een beetje teleurgesteld door de batterij, eerdere android ervaring met de Samsung Galaxy SII was veel beter,Ik kan met heavy use maar 10 uur doen, en met medium use haal ik 18 uur wat weinig is maar begrijpelijk met een 4.65 inch HD scherm, dual core cpu enz.

Ik heb uit Korea een originele extended batterij besteld van Samsung deze heeft 2000 Mah, met deze batterij haal ik nu 30 uur bij normaal gebruik, dit is veel meer dan de standaard batterij van 1750 Mah dit mede door een zwarte wallpaper en wat tweaks in de instellingen bij het syncen van facebook en twitter.

In de doos:
De Galaxy Nexus komt in een redelijk grote doos. In de doos zijn de volgende te vinden:

- Telefoon
- 1750mah accu
- Lader/usb kabel
- in-ear Samsung oordoppen
- garantie en handleiding

Bijkomende accessoires:
-Samsung Extended Batterij van 2000 Mah (in gebruik) Review wordt bijgewerkt na de 4.0.3 update.

-Samsung Autohouder (Nog niet beschikbaar).

-Sennheiser CX300 II Prezision (in gebruik).

Conclusie:
Ik ben heel tevreden met dit toestel na alle ervaringen met gsm toestellen dat ik heb gehad, en zoals hierboven vermeld werkt bijna alles zoals het hoort de review werd geschreven met OS versie 4.0.2 op het toestel er zitten wel nog wat kleine bugs in de software die hopelijk snel van de baan kunnen als Google de ICS 4.0.3 update vrijgeeft. Ik raad dit toestel wel aan iedereen aan die van Games, Muziek, Gps en tweaken houdt en een zo compleet mogelijk toestel wilt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

"heb betere ervaringen gehad met plastic telefoontoestellen dus dit is zeker een plus."

Lijkt me een beetje tegenstrijdig.
Waarom zou dat tegenstrijdig zijn?

Hier ook ervaring met plastic veel beter:

Samsung Note valt van de trap af (open trap tussen de tree) zo'n 3-4 meter naar beneden en alleen het batterij klepje is er af, verder niet één kras te zien.

Iphone 4 valt van +/- 50cm (Gelukkig) is alleen het achterglas stuk.

Eerder gevallen HTC toestellen (metaal) met leuke deuken na vallen.

Dus ja voor veel is plastic een plus.
Helemaal niet tegenstrijdig.. Zoals mono-oXide hierboven aangeeft heb ik hetzelfde als hem slechtere ervaringen gehad met glas (iPhone 4) en metaal (Htc Sensation) beiden waren eens gevallen de iPhone 4 had een barst in het achterste glas, en de Sensation was helemaal geschaafd zoals een aluminium velg die teveel tegen de stoep heeft gereden. ;) Bij plastic toestellen kan er een klein krasje zijn of valt het batterijklepje ervan af ofzo dit zijn mijn ervaringen.

[Reactie gewijzigd door mafiatounes op 23 februari 2012 11:53]

Ik vind qua "feel en touch" metaal zo veel mooier dan elk ander materiaal. Ik heb vroeger een Nokia 8850 gehad en dat is misschien wel de mooiste telefoon(los voor 2000 gulden gekocht) die ik gehad heb. Aan de andere kant viel hij na 3 weken en zaten er butsen in de telefoon, en heb ik hem verkocht (met 800 gulden verlies) omdat die niet meer aan te zien was....
Is een mooi toestel maar heeft in mijn ogen een te hoge prijs.
Gemiddeld 550 euro terwijl over een paar maanden de GS3 met bijna dubbel beter hardware komt. En hoogstwaarschijnlijk voor dezelfde prijs.
De prijs is inderdaad wat aan de hoge kant, maar de iPhone 4s 16gb kost ook 639¤ los!,

ik kan me nog niet uitspreken over de hardware van de GS3 die zal wel beter zijn maar mijn ervaring met Touchwiz 4.0 en Samsung Kies waren zo maar bagger ook al was ik verliefd op de GS2 de totale ervaring vond ik veel minder dan wat de Galaxy Nexus mij biedt en qua hardware kom je echt niet tekort + software updates worden OTA van Google verstuurd.

Veel succes met je zoektocht naar de ultieme smartphone!
Heb jij concrete bronnen over een eventuele release data van de GS3?

Op gsmarena.com staat er nog niets bij coming soon...

Interesseert me op zich wel! Heb nu een iPhone 4 maar zou terug naar Android willen overschakelen (ik had een Incredible S), maar nu nog een GS2 lijkt me niet heel verstandig..?
Inmiddels (2 maanden later) is de prijs al ruim onder de 500 euro wat een zeer nette prijs is.
zit hier met een samsung galaxy apollo :)

dit is mijn eerste smartphone en dus ook eerste ervaring met android.
Ik vind android echt geweldig ook al heb ik nog maar het topje van de ijsberg geproeft omdat de apollo maximum tot 2.1 ondersteunt wordt door Samsung. En met de camera van 2.3 MP kom je ook niet verbijsterend ver ...

Wel ben ik van plan om misschien binnen een half jaar tot jaar een andere gsm aan te schaffen en dit zal zeker een android zijn

prachtige review trouwens zal deze volgen :)
Thanks! Het verschil tussen Android 2.1 en 4.0 is behoorlijk groot en ben er bijna zeker van dat als je 4.0 eenmaal hebt gebruikt het een hele andere en betere ervaring zal zijn!

Veel succes met je volgende aankoop alvast!
Zeker een nette review, wat mij betreft 4 sterren verdiend.
Ik heb wel een vraag hoe je screenshot in android maakt.
Dankjewel, om een screenshot te maken moet je de onderste volumeknop (min dus) en de aan/uit knop enkele seconden inhouden, de foto kan je dan vinden in je gallerij.
Enorm bedankt, hoe kom je trouwens aan de collectie (6 in een half jaar) telefoons?
Denk zelf heel snel een Experia S te bestellen...
Hoe bevalt je extended batterij nu na een tijdje? Ben er zelf erg positief over, doe er nu vaak 2 dagen mee, maar moet zeggen dat sinds de transformer prime op de bank ligt, mijn telefoon wat minder te doen heeft..
Nu weet ik niet of je over de camera kwaliteit mag oordelen, het blijft tenslotte een mini-cameraatje met een klein lensje. Als het donker is, heb je dan al snel last van ruis. Daar heeft iedere non-DSLR (veel) last van.
Correct, enkel is naar mijn ervaring dat als je in een onderbelichte ruimte een foto neemt de kwaliteit toch aanzienlijk lager is dan die van de iPhone 4s en Samsung Galaxy SII. Ik zal dit opnemen en duidelijker proberen te schrijven. Thx

[Reactie gewijzigd door mafiatounes op 27 december 2011 11:23]

Mooie review, ik heb hem zelf ook.

Heb jij ook problemen gehad met bestanden vanaf een pc op de telefoon zetten via USB?
Ik kan de bestanden niet meer terug vinden op mijn telefoon...
Bedankt,

Nee die problemen heb ik niet met welke file explorer zoek je jouw bestanden?

Ik gebruik persoonlijk "OI bestandsbeheer" zoek hem ff op in de market.

[Reactie gewijzigd door mafiatounes op 6 januari 2012 17:18]

Lightflow ook even geinstalleerd op mijn GN na je mooie review. Hopelijk wordt deze functie in meerdere apps gebouwd zodat je geen extra app nodig heeft. Whatsapp ondersteunt het zelf al :).

Verder ben ik zelf ook erg tevreden nadat ik overgestapt ben van de iPhone.

Absoluut niet tegen gevallen, want de Galaxy Nexus is gewoon erg snel, voelt degelijk etc. Alleen de camera is zoals je al omschreef wat minder dan die van de concurrentie.

Voor files gebruik ik ES File Explorer. Zeer handig, want je kunt ook bij je PC, NAS, FTP etc.
Het zou wel prettig zijn als je meld waarom de andere telefoons niet ''gewaagd'' is aan de Galaxy Nexus.

Bijvoorbeeld Nokia Lumia 800 en iPhone 4 zijn beide uitstekende telefoons die voornamelijk tevreden gebruikers hebt en ook uitstekende reviews.
Er staat dat de Samsung Galaxy SII en iPhone 4s heel gewaagd zijn aan de Galaxy Nexus, waarom de Lumia 800/iPhone 4 niet? De simpele reden dat de Lumia 800 een heel mooi toestel is die heb ik nog in mijn bezit net zoals de iPhone 4s, waar de Lumia wat tegenvalt is de batterijduur dit is nu een beetje verholpen met 2 updates verder is Windows Phone 7.5 nog een relatief jong OS en ik mis vele applicaties in de Marketplace dit zal wel komen maar is er op het moment van schrijven nog niet. De iPhone 4/4s verschillen op het eerste zicht bijna niets van elkaar maar mijn ervaring met de iPhone 4 was slecht ik had problemen met de bekende antenna-gate toen ik een gratis bumper van Apple kreeg viel het bereik niet meer weg maar na 2 maanden gebruik was het aluminium (de antenne) helemaal bekrast door de bumper dat was een niet zo prettige ervaring voor een toestel van 639¤ los! Dit is wel gebaseerd op mijn ervaringen.
Je zegt wel dat de foto's korrelig zijn in het donker, maar je bent totaal vergeten over het LED lampje te praten! Met dit lampje zou je mooi verlichtte fotos moeten kunnen maken in het donker!
Ik heb het toestel niet meer in mijn bezit ik gebruik nu een Galaxy Note.

Maar om op je vraag te antwoorden: De foto's waren uiteraard met flash genomen, maar als de persoon/object op een grotere afstand dan 2meter staat dan is de flash niet krachtig genoeg, verder heeft de Galaxy Nexus onlangs een update gehad van 4.0.2 naar 4.0.4 en zou de camera kwaliteit verbeterd zijn.