Linksys WMP54G Review

Cassius 18 maart 2008, 2.405 views

Linksys WMP54G

Pluspunten

• De betrouwbaarheid
  • Linksys service en ondersteuning
  • Direct werkende beveiligingsopties en VPN mogelijkheden

Minpunten

• De prestaties en het bereik zijn onder verwachting
  • Daardoor vind ik de prijs voor wat je krijgt eigenlijk te hoog

Algemeen
Over het algmeen ben ik tevreden met het PCI kaartje. Het plaatsen was een eitje en ook de installatie verliep zonder veel problemen op een Windows XP machine. De handleiding duidelijk en er is duidelijk aandacht besteed aan de verpakking en presentatie.

Features
Een goed; maar geen zeer goed. In tegenstelling tot zijn USB broertje beschikt deze kaart wel over WPA2, WPA-PSK met TKIP ondersteuning. Dit had ik nodig voor het netwerk via het werk en dat doet deze zonder al te veel moeite. Ik heb alleen een mini opmerking over een feature die linksys zelf 'een zeer goede' antenne noemt.

Bij mij dondert hij echter continue om :) . Hoe vast ik hem ook draai of op welke hoek ik hem ook hang, de antette kukelt om en hangt dan naar beneden. Gelukkig heb ik daar geen problemen mee met ontvangst (dat is dan weer knap); maar ik had een steviger bevestigingssysteem verwacht.

Prestaties en bereik
Hier krijgt de kaart een voldoende omdat het bereik minder goed is als verwacht. Ik had hiervoor een 3Com kaart met een externe antenne en die was -veel- beter. Vond hier continue 6 netwerken en haalde voluit altijd 720KB/s in download scenario's. De Linksys vind er altijd maar 1 of 2, het eigen netwerk en deze van de buren.

Deze kaart doet het qua prestaties vrij goed al heb ik soms last dat de performance ineens ineens kukelt. Dan staat hij te draaien op 680KB/s voor een uurtje en dan ineens out of nowhere blijft hij hangen op 300KB/s :/ . Geen idee waarom, beetje lastig met download timen. Maar ach.

Compatibiliteit
Hier kan ik weinig over zeggen en ik geef gewoon een goed. In combinatie met een P5K moederbord en Windows XP heb ik direct de nieuwste drivers van de website afgehaald en het ding werkte direct. Inclusief beveiligingsopties en VPN instellingen :) .

Betrouwbaarheid
Al heeft het kaartje soms inkak momenten, hij blijft wel doordraaien. Dus ik weet niet wat het probleem is (caching? geheugen? connecties?), maar de download wordt niet onderbroken of afgekapt. Hierdoor kan je wel met vertrouwen de kaart een nacht gewoon laten downloaden :) .

Ondersteuning
Zeer goed, klaar. De linksys helpdesk weet in mijn ervaring echt waar ze over praten en met garantie zijn ze absoluut niet flauw. Ik schaar ze onder het rijtje Logitech en EVGA bijvoorbeeld, van die bedrijven die dat spul gewoon goed en duidelijk geregeld hebben!

Al met al is het een van de duurdere kaartjes en mijn 3Com kaart was in de aanbieding een tientje goedkoper :/ en deze was toch echt beter. Het zij zo, het kaartje werkt out-of-the-box prima en de prestaties zijn voldoende. Maar als ik nog een keer moest kiezen zou ik eerst even kijken naar het 3Com assortiment ;) .

Heb jij ook een Linksys WMP54G?

Ondersteuning
Voor wat betreft de ondersteuning ben ik het mordicus oneens. De ondersteuning telefonisch in mei 2007 bevestigt mijn indruk dat de betroken medewerkers absoluut niet weten waar ze over praten, doch slechts adviseren vanuit een soort standaard oplossingenboek. Afspraken om op het probleem met een adequate oplossing terug te komen werden niet nagekomen. Inmiddels blijkt de mogelijkheid om telefonisch of per email (via de website) ondersteuning te verkrijgen effectief te zijn verborgen; ik kan het tenminste niet meer vinden. Ik vind het de slechtste ondersteuning die ik ooit heb aangetroffen.
P. de Ruiter
Ik heb toch echt andere ervaringen, er werden mij netjes stuurprogramma's en firmware naar de mail gestuurd en werd ook op afgesproken tijd terug gebeld. Dit zie je volgens mij heel vaak dat service ervaringen wisselen.
Zelf heb ik eigenlijk ook nooit problemen met de support van Linksys ondervonden ..
Ik heb deze ook, alleen dan de rangebooster versie en een extra externe antenne met magneetvoet. Die heb ik dus aan de zij/voorkant van mijn pc hangen. Dit zorgt voor een flinke verbetering van het bereik. Eerst was het iets van 60% en na het aanhangen van een externe antenne ongeveer 90-95%.
Review WMP54G aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS, betrouwbaarheid en foto. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.