Specificaties Dual core @ 2,67GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6750 Boxed Review

Cassius 18 maart 2008, laatste update op 18 maart 2008, 2.979 views

Intel Core 2 Duo E6750 Boxed

Pluspunten

• Ik vind de prijs netjes
  • Stock en oc prestaties heerlijk
  • Stabiel als een huis
  • Features om nog even mee door te kunnen

Minpunten

• Klein puntje: voor de meer prijsbewuste koper kan je net een wat lager model kopen en makkelijk aan de stock prestaties van deze processor komen. Maar natuurlijk kan je ook deze processor overclocken tot boven die hoogte.

Algemeen
Ben stapel op deze processor. Ik kom van een Pentium4 3GHz Prescott HT af en had niet gedacht dat deze zoveel beter zou zijn in alle opzichten. De installatie ging super makkelijk en ook het Scythe Mine blok ging erop zonder tegensputteren in een Centurion 5 kast. De Intel manuals op internet zijn zeer duidelijk en de community om de Core processors heen is erg actief.

Prestaties
Ja wow hey! Als ik iets render met Maxwell (in Rhinoceros gebruik ik deze) geeft deze een benchmark cijfer af. Deze is 2.5 keer zo hoog als mijn oude proc, 250% extra render power. Geweldig vind ik het. Door windows schiet de bak heerlijk responsief heen en unrarren met SABNZBD ging ook twee keer zo snel ten opzichte van mijn oude processor.

Ik merkte vooral een goed verschil in games! Ik heb voor de grap mijn 6800LE nog eens in deze bak gezet en dan merk je gewoon dat die Pentium 4 geen gamecore was. Soms haalde de 6800 gewoon nog 20 tot 30 procent meer frames / score in verscheidene games en testprogramma's! In combinatie met mijn 8800 vind ik het heerlijk gamen.

Stock 3DMark'6 CPU score = 2316

Features
Hier kan ik kort over zijn, EIST (Speedstep met de Enhanced C1 state), de NX-bit killer, Virtualisatie, 4MB cache, SSE3 en 64-bits. Jammie, alles bij elkaar. The more the merrier :) !

Stabiliteit
Als een huis, werkelijk waar. Op stock snelheid kan ik de processor zelfs perfect undervolten. Standaard draait deze op 2,67GHz met 1,35V. Als ik deze op 1,28V zet piept het ding niet eens en schiet overal zonder problemen doorheen. Op volle load voor 2 uur zit de processor dan aan de 44 graden, geweldig :) ! Ook tijdens het flink overclocken en spelen met voltages gebeurde er eigenlijk niets schrikwekkends; het beestje gaf geen krimp en de temperaturen bleven altijd onder de 60 graden.

Overklokbaarheid
Ik geef een goed omdat ik toevallig geen 4GHz model heb haha, die van mij klokt prima tot de 3,55GHz en daarna moet ik boven de 1,45V wat ik niet wil :) . Standaard draai ik nu op 3,2GHz (dat is 1:1 met mijn geheugen en voelt / test het snelst) met 1,38V en de processor geef geen krimp na nachten testen, gamen en downloaden/parren. De processor wordt op die 3,2GHz niet warmer dan 50 graden; de Scythe Mine met Arctic Silver 5 kunnen het prima aan samen :) . Enorm tevreden over.

OC 3DMark'6 CPU score = 2893

Warmteproductie
Tja ook goed! Zeker als je niet te hoog gaat met je voltages blijft de processor zelfs op overclockte speeds gewoon onder de 50 graden. Ik heb dan wel een G0 revisie core (dat zijn alle E6750 en E6850 modellen). Ik moet Intel overigens ook complimenteren over hun stock C2D koelers; deze zijn dik in orde! Ze maken weinig lawaai en de koperen inlay doet prima zijn werk.

Hij krijgt geen zeer goed omdat ik ooit een beter exemplaar in mijn handen heb gehad :) --> een 2,4GHz Northwood (late revisie) ... deze draaide op 3GHz maar 44 graden load. Mooi ding dat ook.

Hier krijgt de processor een goed, geen zeer goed. Je kan in principe ook een E2xx0, E4xx0 of lageren E6x50 proc aanschaffen en je hebt goede kansen dat deze ook vrij hoog komen.

Maar voor de stock prestaties vind ik 170 absoluut niet teveel betaald en mede door de goede overclockmogelijkheden zit hier een enorm tevreden gebruiker :) !

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6750 Boxed?

Reviews door de redactie

Naar mijn wiskundige berekeningen is 2.5 maal de rekenkracht van je vroegere processor slechts een winst van 150% 8)7 , maar goed. Anders wel een leuke review
Yup,nette review ;)
Misschien nog een paar screenshots van oc erbij,zou helemaal af zijn dan.
Goede Review!
Ikzelf heb deze processor ook, en icm een P35 moederbord van MSI de 3.8Ghz aangetikt..Hoger kwam ik helaas niet..
Ik mis inderdaad de oc screens! :)
ik heb mijn cputje ook op 3,2 ish lopen 1 op 1 met 4-4-4-12 timings :) met de big typhoon (gepolijste onderkant) erop wordt die ook niet warmer dan 55 op full stress na 2 uurtjes orthos ed. zonder de fans van low te halen, als ik alle fans in mijn p182 aanzet op full is het 45 graden :X superpi 1M in 14 sec. alles draait heerlijk hier. top dingetje

edit: ff scores met 1950xt erin: 8404 in pc mark 05 en 6432 in 3d mark 06 :P

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 13 september 2007 10:53]

Nette review! :)

Ben ook van plan de E6750 te halen inclusief Scythe Mine ;)
Die Mine werkt hier echt goed! Wel even zorgen dat je hem flink stevig aandrukt :) ! Verder stil en licht, wat wil je nog meer?

Dat dingetje gaat gewoon mee naar LANs :D !
een vraagje:

ik heb niet veel ervaring met OC maar ik vraag mij af of het wijs is om een nieuwe proc te OC, rekening houdend met garantie en verkoopbaarheid later? Hoe sta jij hiervoor Cassius?

Trouwens: leuke review
Bij OC'en geld altijd, op eigen risico :) . Je moet niet extreem overclocken, dat vinden processors vaak niet echt geweldig ... maar zolang je het voltage niet veel verhoogt, de temperaturen binnen de marge houdt en vervolgens zeker weet dat de pc 100% stabiel is kan er niet veel mis gaan.

Je behoudt je garantie overigens bij CPU's wel, maar dat is niet omdat OC'en mag; maar omdat ze het niet of zeer moeilijk kunnen detecteren.

Mijne draait overigens al weer even op 3.2GHz ... (400MHz 1:1) en het is allemaal prrrima :) !
Review E6750 aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS, betrouwbaarheid en foto. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.