Specificaties 3,8" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Radar Grijs Review

evolution536 25 december 2011, laatste update op 25 december 2011, 777 views

HTC Radar Grijs

Pluspunten

• snel;
  • gebruiksvriendelijk;
  • mooi scherm;
  • dun en licht;
  • redelijke accuduur;
  • niet zo heel duur.

Minpunten

• bij sommige applicaties zijn de instellingsmogelijkheden wat karig
  • heb er verder zo even geen bij de hand.

Ik heb een week geleden een nieuwe HTC Radar telefoon gekocht. Ik was al een tijdje op zoek naar een telefoon waar ik ook internet op kon gebruiken, en na het kort testen van vele toestellen in de telefoonwinkels viel de HTC Radar kwa prijs, prestatie en vooral gebruiksgemak op.

Wat krijg je?

De HTC Radar telefoon zit opgeborgen in een naar mijn mening klein doosje. Je maakt het doosje van onder open en dan kun je de inhoud eruit schuiven. Bovenop ligt de telefoon met plastic eroverheen, en daaronder liggen de stroomadapter, USB kabel, oortjes, licentiekaart voor Windows Phone, en de gebruikershandleiding.

Mijn eerste indruk

Ik ben altijd heel ongeduldig en ik houd niet van het lezen van handleidingen. Ik heb dus gewoon meteen de telefoon opgestart :+. Ik merkte toen meteen op dat het opstarten van de telefoon wat langer duurt dan de gemiddelde telefoon die ik gehad heb. Nu is dit natuurlijk geen ramp, aangezien ik mijn telefoon eigenlijk altijd aan heb staan. Nadat het zaakje allemaal opgestart was, merkte ik meteen hoe scherp en helder het scherm was vergeleken bij mijn oude Samsung Star. Er zit natuurlijk een flinke ontwikkeling voor en het is waarschijnlijk vanzelfsprekend tegenwoordig, maar ik vind het toch even het noemen waard. Bij het opstarten vul je je pincode in, en dan krijg je een wizard te zien. Hierin kun je de taal selecteren, waarna het toestel weer opnieuw start, de tijdzone instellen, en je Windows Live account invullen. De Windows Live account is niet verplicht, maar het is wel handig als je al gebruik maakt van Windows Live. Na het voltooien van de wizard kom je op het bureaublad. Hier staan een aantal standaard iconen van Windows Phone en HTC, zoals Internet Explorer, HTC Watch en HTC Hub, hotmail, en XBox Live. De telefoon is ook snel. Het is een single core telefoon, aangezien Windows Phone (naar mijn weet) nog geen dual core ondersteund. Ik heb goed gezocht naar een telefoon die niet te traag reageerde, zodat ik mezelf eraan zou gaan ergeren. Deze telefoon is absoluut niet traag.

De Configuratie

Na het toestel is even bekeken en verkend te hebben ben ik met configureren aan de gang gegaan. Het was voor mij natuurlijk compleet nieuw, dus ik heb er een aantal dagen over gedaan voordat ik snapte wat de mogelijkheden allemaal zijn, en hoe ze werken. Als je je Windows Live account invult gaat je telefoon automatisch de contacten en e-mails synchroniseren. Ik was alleen te eigenwijs om te lezen, en dus heeft de telefoon toen de contactpersonen van mijn sim kaart en Windows Live door elkaar gegooid, en was mijn Live contactpersonenlijst ineens 3x zo groot. Dit vond ik niet handig. Ik heb inmiddels een workaround gevonden waarin ik gewoon alle contactpersonen waarvan ik zowel MSN had als een telefoonnummer, bij elkaar gezet, zodat op de Live account zowel het telefoonnummer als het MSN adres staat. van de mensen die ik alleen op mijn telefoon had, heb ik een msn account aangemaakt zonder mailadres. Nu hoef ik alleen mijn live account te synchroniseren en ik heb al mijn contactpersonen compleet. Ook kwam ik er pas later achter dat als je een contactpersoon op je telefoon verwijdert of aanpast, dit meteen op je Windows Live account wordt toegepast. Ik was dus bijna al mijn contactpersonen kwijt :+.

Ik wilde ook graag mijn bureaublad aanpassen. Ik heb geen XBox en wilde bijvoorbeeld het XBox Live icoontje weg hebben. Na veel proberen kwam ik erachter dat een knop op het scherm ingedrukt houden ervoor zorgt dat er extra opties naar voren komen. Zo kun je op het bureaublad een item "unpinnen", of verplaatsen naar een andere plaats op je bureaublad. Ook kun je bijvoorbeeld een contactpersoon of app "pinnen" op je bureaublad zodat je er snel en eenvoudig bij kunt.

De verdere opties heb ik even rustig bekeken, en hier kwam ik overal wel gemakkelijk uit. Er waren voor mij wel wat dingen waar ik niet zeker van was, meestal met betrekking tot het gebruik van de 3G verbinding, zoals heartbeats, email bijlages en plaatjes downloaden, etc. Dit komt volgens mij omdat ik gewoon nog nooit eerder een abonnement gebruikt heb.

Apps

Natuurlijk een van de belangrijkste redenen voor mij om een nieuwe telefoon te kopen. Wat moet je anno 2011 (bijna 2012) met een smartphone waar geen apps op kunnen ;). Je kunt gemakkelijk apps installeren via de Marketplace. Deze vind je op het bureaublad onder het icoon "Market". Vul in het zoekveld gewoon de app in die je wilt, en met een beetje geluk vind je hem. Ik wilde graag whatsapp, buienradar en google maps hebben. gewoon wat simpele apps die best handig zijn. waarschijnlijk heeft tegenwoordig bijna iedereen met een smartphone ze wel, of een soortgelijke app. Je klikt de app aan die je wilt, en klikt op installeren. Als de app gebruik maakt van het internet wordt je gevraagd of de app toesteming krijgt om je locatie te gebruiken. Tijdens het installeren kun je gewoon verder werken, en als het klaar is staat ie op het scherm rechts van het bureaublad. Als je dit wilt "pinnen" op het bureaublad houd je je vinger erop gedrukt, en klik je in het submenu op "aan startscherm vastmaken". Het gebruiksgemak van de marketplace vind ik een pluspunt.

Ik ben een ICT Beheerder met enige interesse en vakkennis van .NET en het ontwikkelen van programma's. Ik wist dat je voor Windows Phone zelf apps kon bouwen dus ik heb dit meteen onderzocht. Ik vind het erg jammer dat je meteen ontwikkelaar moet zijn bij microsoft om je eigen apps te kunnen installeren. Ik heb gezocht of dit via andere wegen kon, maar aangezien ik op een jailbreak uit kwam krabbelde ik terug. Het is net een nieuwe telefoon, en ik ga het risico niet nemen dat het dalijk niet meer werkt.

Gebruik

Onder gebruik versta ik bellen, berichten typen, en het internet gebruiken. Ik bel niet vaak, maar zo af en toe natuurlijk wel, anders had ik geen telefoon nodig. Ik moest even wennen aan de nieuwe interface wat betreft een oproep. Het is wat anders, en er zitten geen "groene en rode telefoonknopjes" op. De kwaliteit van het geluid vind ik goed. Ik merk ook dat zelfs in de wind of op de fiets de ander mij nog goed kan horen, en ik hem of haar ook. Daarnaast vind ik het heel prettig dat de telefoon herkent dat je de telefoon aan je oor houd en hem er weer vanaf haalt. als je hem aan je oor houd gaat het scherm uit, en als je hem van je oor haalt gaat het scherm weer aan.

Ik had hiervoor een Samsung Star telefoon, en hier vond ik de combinatie van het toetsenbord onscreen en het niet zo heel gevoeilige touchscreen niet heel erg prettig. Hier is het toetsenbord ook onscreen, maar de toetsen zijn een stuk groter, en het scherm is veel gevoeliger. Dit maakt ook typen een stuk prettiger.

Voor het gebruik van internet kan ik geen vergelijking stellen. Ik heb hiervoor nooit internet op mijn telefoon gebruikt, dus ik kan alleen maar uitwijden over mijn ervaring over de HTC Radar. Ik vond het gebruik van internet explorer makkelijk. Het is een simpele browser, waar dan hier en daar helaas de instellingen wel karig zijn, en toch wel het een en ander te wensen over laten naar mijn mening. even via de wifi http://www.tweakers.net geladen natuurlijk. Dit ging vrij snel, wat waarschijnlijk ook door de wifi komt. Het uitvergroten van het beeld gaat soepel, door gewoon met twee vingers op het scherm tegen elkaar in uit te schuiven. Het kost 1 of 2 seconden om de wat grotere sites scherp te stellen na uitvergroten. Over het internetgebruik ben ik al met al redelijk tevreden!

Accuduur

Over de accuduur ben ik tevreden. Ik gebruik mijn telefoon meer dan anders, omdat ik gewoon meer kan doen. De accu gaat bij mij gemiddeld ongeveer 3 dagen mee. Ik heb thuis wifi aan, en als ik de deur uit ga dan zet ik mijn 3G verbinding aan. Als ik bijvoorbeeld msn achter de computer gebruik zet ik de wifi ook uit. Ik heb dan toch geen wifi nodig, aangezien ik de mails en messengerberichten allemaal achter de pc ontvang.

Na nu ongeveer een week gebruik ben ik een tevreden gebruiker. Ik heb mijn telefoon altijd aanstaan en gebruik hem ook iedere dag. Ik ben geen telefoonverslaafde en gebruik hem dan ook niet overmatig. Ik controleer af en toe even de mail en whatsapp, en verder gebruik ik hem bij oproepen, berichten en eventueel buienradar of google maps als ik verdwaald ben :+.

Ik ben ook enorm fan van Linux systemen, maar ik vind het gewoon niet nodig om je telefoon te manipuleren. Het is tenslotten maar een telefoon, ik gebruik hem waar hij voor bedoeld is.

De telefoon is gebruiksvriendelijk. Ik vind het gebruik van het bureaublad met tegels heel handig, en het werkt snel en fijn. Daarnaast vind ik dat de accuduur goed is, het scherm is scherp, krasvrij, en heel gevoelig. Het installeren en gebruiken van apps is daarnaast ook heel makkelijk.

Iemand die een smartphone wil hebben die gebruiksvriendelijk is en Windows Live gebruikt, kan ik de HTC Radar aanraden. Je kunt er eigenlijk (bijna) alles mee wat tegenwoordig nodig is of nodig kan zijn, en afgezien van de instellingsmogelijkheden van sommige programma's werken deze functies ook allemaal perfect.

Heb jij ook een HTC Radar Grijs?