HTC Radar Grijs Review
Ik heb een week geleden een nieuwe HTC Radar telefoon gekocht. Ik was al een tijdje op zoek naar een telefoon waar ik ook internet op kon gebruiken, en na het kort testen van vele toestellen in de telefoonwinkels viel de HTC Radar kwa prijs, prestatie en vooral gebruiksgemak op. Wat krijg je? De HTC Radar telefoon zit opgeborgen in een naar mijn mening klein doosje. Je maakt het doosje van onder open en dan kun je de inhoud eruit schuiven. Bovenop ligt de telefoon met plastic eroverheen, en daaronder liggen de stroomadapter, USB kabel, oortjes, licentiekaart voor Windows Phone, en de gebruikershandleiding. Mijn eerste indruk Ik ben altijd heel ongeduldig en ik houd niet van het lezen van handleidingen. Ik heb dus gewoon meteen...
Pluspunten
snel; gebruiksvriendelijk; mooi scherm; dun en licht; redelijke accuduur; niet zo heel duur.
Minpunten
bij sommige applicaties zijn de instellingsmogelijkheden wat karig heb er verder zo even geen bij de hand.
Eindoordeel
Wat krijg je?
De HTC Radar telefoon zit opgeborgen in een naar mijn mening klein doosje. Je maakt het doosje van onder open en dan kun je de inhoud eruit schuiven. Bovenop ligt de telefoon met plastic eroverheen, en daaronder liggen de stroomadapter, USB kabel, oortjes, licentiekaart voor Windows Phone, en de gebruikershandleiding.
Mijn eerste indruk
Ik ben altijd heel ongeduldig en ik houd niet van het lezen van handleidingen. Ik heb dus gewoon meteen de telefoon opgestart
De Configuratie
Na het toestel is even bekeken en verkend te hebben ben ik met configureren aan de gang gegaan. Het was voor mij natuurlijk compleet nieuw, dus ik heb er een aantal dagen over gedaan voordat ik snapte wat de mogelijkheden allemaal zijn, en hoe ze werken. Als je je Windows Live account invult gaat je telefoon automatisch de contacten en e-mails synchroniseren. Ik was alleen te eigenwijs om te lezen, en dus heeft de telefoon toen de contactpersonen van mijn sim kaart en Windows Live door elkaar gegooid, en was mijn Live contactpersonenlijst ineens 3x zo groot. Dit vond ik niet handig. Ik heb inmiddels een workaround gevonden waarin ik gewoon alle contactpersonen waarvan ik zowel MSN had als een telefoonnummer, bij elkaar gezet, zodat op de Live account zowel het telefoonnummer als het MSN adres staat. van de mensen die ik alleen op mijn telefoon had, heb ik een msn account aangemaakt zonder mailadres. Nu hoef ik alleen mijn live account te synchroniseren en ik heb al mijn contactpersonen compleet. Ook kwam ik er pas later achter dat als je een contactpersoon op je telefoon verwijdert of aanpast, dit meteen op je Windows Live account wordt toegepast. Ik was dus bijna al mijn contactpersonen kwijt
Ik wilde ook graag mijn bureaublad aanpassen. Ik heb geen XBox en wilde bijvoorbeeld het XBox Live icoontje weg hebben. Na veel proberen kwam ik erachter dat een knop op het scherm ingedrukt houden ervoor zorgt dat er extra opties naar voren komen. Zo kun je op het bureaublad een item "unpinnen", of verplaatsen naar een andere plaats op je bureaublad. Ook kun je bijvoorbeeld een contactpersoon of app "pinnen" op je bureaublad zodat je er snel en eenvoudig bij kunt.
De verdere opties heb ik even rustig bekeken, en hier kwam ik overal wel gemakkelijk uit. Er waren voor mij wel wat dingen waar ik niet zeker van was, meestal met betrekking tot het gebruik van de 3G verbinding, zoals heartbeats, email bijlages en plaatjes downloaden, etc. Dit komt volgens mij omdat ik gewoon nog nooit eerder een abonnement gebruikt heb.
Apps
Natuurlijk een van de belangrijkste redenen voor mij om een nieuwe telefoon te kopen. Wat moet je anno 2011 (bijna 2012) met een smartphone waar geen apps op kunnen
Ik ben een ICT Beheerder met enige interesse en vakkennis van .NET en het ontwikkelen van programma's. Ik wist dat je voor Windows Phone zelf apps kon bouwen dus ik heb dit meteen onderzocht. Ik vind het erg jammer dat je meteen ontwikkelaar moet zijn bij microsoft om je eigen apps te kunnen installeren. Ik heb gezocht of dit via andere wegen kon, maar aangezien ik op een jailbreak uit kwam krabbelde ik terug. Het is net een nieuwe telefoon, en ik ga het risico niet nemen dat het dalijk niet meer werkt.
Gebruik
Onder gebruik versta ik bellen, berichten typen, en het internet gebruiken. Ik bel niet vaak, maar zo af en toe natuurlijk wel, anders had ik geen telefoon nodig. Ik moest even wennen aan de nieuwe interface wat betreft een oproep. Het is wat anders, en er zitten geen "groene en rode telefoonknopjes" op. De kwaliteit van het geluid vind ik goed. Ik merk ook dat zelfs in de wind of op de fiets de ander mij nog goed kan horen, en ik hem of haar ook. Daarnaast vind ik het heel prettig dat de telefoon herkent dat je de telefoon aan je oor houd en hem er weer vanaf haalt. als je hem aan je oor houd gaat het scherm uit, en als je hem van je oor haalt gaat het scherm weer aan.
Ik had hiervoor een Samsung Star telefoon, en hier vond ik de combinatie van het toetsenbord onscreen en het niet zo heel gevoeilige touchscreen niet heel erg prettig. Hier is het toetsenbord ook onscreen, maar de toetsen zijn een stuk groter, en het scherm is veel gevoeliger. Dit maakt ook typen een stuk prettiger.
Voor het gebruik van internet kan ik geen vergelijking stellen. Ik heb hiervoor nooit internet op mijn telefoon gebruikt, dus ik kan alleen maar uitwijden over mijn ervaring over de HTC Radar. Ik vond het gebruik van internet explorer makkelijk. Het is een simpele browser, waar dan hier en daar helaas de instellingen wel karig zijn, en toch wel het een en ander te wensen over laten naar mijn mening. even via de wifi http://www.tweakers.net geladen natuurlijk. Dit ging vrij snel, wat waarschijnlijk ook door de wifi komt. Het uitvergroten van het beeld gaat soepel, door gewoon met twee vingers op het scherm tegen elkaar in uit te schuiven. Het kost 1 of 2 seconden om de wat grotere sites scherp te stellen na uitvergroten. Over het internetgebruik ben ik al met al redelijk tevreden!
Accuduur
Over de accuduur ben ik tevreden. Ik gebruik mijn telefoon meer dan anders, omdat ik gewoon meer kan doen. De accu gaat bij mij gemiddeld ongeveer 3 dagen mee. Ik heb thuis wifi aan, en als ik de deur uit ga dan zet ik mijn 3G verbinding aan. Als ik bijvoorbeeld msn achter de computer gebruik zet ik de wifi ook uit. Ik heb dan toch geen wifi nodig, aangezien ik de mails en messengerberichten allemaal achter de pc ontvang.
Conclusie
Na nu ongeveer een week gebruik ben ik een tevreden gebruiker. Ik heb mijn telefoon altijd aanstaan en gebruik hem ook iedere dag. Ik ben geen telefoonverslaafde en gebruik hem dan ook niet overmatig. Ik controleer af en toe even de mail en whatsapp, en verder gebruik ik hem bij oproepen, berichten en eventueel buienradar of google maps als ik verdwaald ben
Ik ben ook enorm fan van Linux systemen, maar ik vind het gewoon niet nodig om je telefoon te manipuleren. Het is tenslotten maar een telefoon, ik gebruik hem waar hij voor bedoeld is.
De telefoon is gebruiksvriendelijk. Ik vind het gebruik van het bureaublad met tegels heel handig, en het werkt snel en fijn. Daarnaast vind ik dat de accuduur goed is, het scherm is scherp, krasvrij, en heel gevoelig. Het installeren en gebruiken van apps is daarnaast ook heel makkelijk.
Iemand die een smartphone wil hebben die gebruiksvriendelijk is en Windows Live gebruikt, kan ik de HTC Radar aanraden. Je kunt er eigenlijk (bijna) alles mee wat tegenwoordig nodig is of nodig kan zijn, en afgezien van de instellingsmogelijkheden van sommige programma's werken deze functies ook allemaal perfect.
/u/294826/troll-face-quest.png?f=community)