Corsair HX520W Review

Cassius 18 maart 2008, 3.334 views

Corsair HX520W

Pluspunten

• Stil
  • Stabiel als een huis, ook onder load
  • Modulaire kabels zijn een uitkomst
  • Meer dan genoeg aansluitingen voor de casual user (zelfs een 8pin PCI-E)
  • Coole look if you ask me
  • Zei ik al dat hij stil was?

Minpunten

• Tikkie warm onder load

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Algemeen
Ik was erg onder de indruk van de entree van Corsair in de voedingen markt. De voedingen reviewde bijna overal zeer goed en hierop heb ik dan ook mijn keuze gebaseerd. Als de voeding binnen komt krijg je al het gevoel dat het een goede keuze was. Lekker gewicht, kabels is een mooi zakje en een duidelijke documentatie. Ook is de service van Corsair (ervaring met geheugen) top notch :) !

Afwerking
Ja, wat kan ik zeggen, zeer strak. Het matte en textuur achtige zwart van de buitenkant met de gele logo's en text vind ik ruig als design en de modulaire kabels klikken erg stevig vast. De kabels zijn netjes zwart tot in de puntjes en de 24P kabel is van top tot teen in een mesh sleeve gehuld. De randen van de voeding zijn naar binnen weggebogen en je zult dus geen enkel scherp randje aantreffen.

Aansluitmogelijkheden
Super! Volgens mij heb ik een nieuwe revisie voeding, want ik kan mijn herinneren dat deze voeding (in tegenstelling tot zijn grotere HX620 broer) geen 8pins PCI-E stekker had. Deze heeft dat wel, een normale 6pin PCI-E kabel met een doorlusje waardoor er nog een 2pin PCI-E kabeltje naast kan prikken. Wel zo handig voor 2900XT owners (ik niet) of toekomstige upgrades! Verder heb je als casual gebruiker meer dan genoeg S-ATA, IDE, FAN en andere aansluitingen tot je beschikking.

Prestaties en stabiliteit
Mijn systeem draaide stock als een zonnetje dus ik dacht laat ik eens wat clocken en het systeem flink op load trappen.

2,67GHz CPU + stock 8800 + stock RAM --> IDLE

3.3V = 3.35V
5V = 5.12V
12V = 12.23V

3,20GHz CPU + overclocked 8800 + overclocked RAM --> LOAD

3.3V = 3.26V
5V = 5.02V
12V = 11.89V

Alle lijnen zakken ietsie pietsie in; maar ik durf het niet significant te noemen. En binnen de marges? Dik binnen de marges! Verder draait het systeem tijdens load reuze stabiel; als een huis :) !

Geluidsproductie
Hier ben ik waanzinning blij mee. Ding is zo stil als een muis, als niet stiller. De fan heeft een superzacht 'woosh' geluid wat je niet hoort als je er niet 10cm vanaf zit. Ik had al gelezen op SPCR (review site) dat de voeding stil was, maar hij overtrof mijn verwachtingen :) !

Warmteproductie
Ik heb altijd geleerd dat de voedingslucht outtake ongeveer handwarm moet zijn tijdens load. Deze is wel iets wamer moet ik zeggen. Nu is dit niet zo erg, want Corsair heeft expres 105c condensatoren gebruikt in plaats van 85c condensatoren (niet dat de lucht 85 graden is hoor, bij lange na niet). De voeding vertoont dan ook helemaal geen kuren.

Koelvermogen
Ik geef hier een voldoende omdat de fan de voeding niet echt superkoel houdt. Het is dus geen koele voeding, wel een enorm stabiele en stille voeding. Wordt hierdoor niet afgeschrikt hoor, maar bijvoorbeeld mijn FSP 400Watt voeding was koeler.

Ik heb sinds kind af aan geleerd dat goedkoop duurkoop is en daar geloof ik in. Ik heb geloof ik 92 of 95 aan deze voeding uitgegeven en ik heb er geen spijt van. Ik vind de stilte en het modulaire systeem geweldig en het ding draait als een huis!

Heb jij ook een Corsair HX520W?

Zijn alle kabels modulair? Bij bijv. CoolerMaster zijn de 24pin, 4pin cpu en 8pin cpu niet modulair en dat is wel irritant (er is dus altijd 1 cpu stekker die er een beetje bij bungelt)
die 8 pin is volgens mij voor op het mobo als ik me niet vergis (of passen die ook op de videokaarten, de nieuwe videokaarten dan)
Ik had in de Duitse CT gelezen dat je met die 8 pins connector videokaarten juist
goed mee kan beschadigen (iets met kortsluiting) :o oppassen geblazen want de 8 pins connector past mechanisch wel op een 2900 XT maar deze is alleen voor op het moederbord dus...
de 6-pins PCIE connectoren zijn wel voor videokaarten bedoeld.

Verder leuke review, collega van me is ook erg te spreken over deze voeding omdat ie
inderdaad zeer stabiel, stil en ook nog eens modulair is.

[Reactie gewijzigd door goldrnr op 22 augustus 2007 23:47]

Er zit ook een losse 8pins bij (zonder los 2pins kopje); dat is denk ik degene die je bedoelt :) .
Dus nu heb je in feite 1 * een gewone 6-pins PCI-E, 1 * 6-pins PCI-E + 2-pins voor HD2900XT en dan nog een gewone 8-pins voor het mobo?

Zou je eens een fototje willen maken ofzo? Ik heb al gezocht maar vind geen pics hierover.
In combinatie met welke kast heb je hem?
Ik ben geintresseerd in een P182B icm deze voeding in de hoop dat het dan stiller is als mijn huidige Antec P150... ;)
Een foto is lastig, mijn kast staat onder het bureau (gewoon dichtgeschroefd) en de extra kabel zit op een andere modulaire kabel die in de schuur in de doos ligt (dichtgeplakt).

Wat ik dacht te zien ... een PCI-E stekker en daaraan bungelde een extra 2 pin stekkertje. Ik had ook een aparte volle 8 pin stekker (andere vorm ook). Die bungel zag eruit als een voeding 20 + 4 pin ding :P . Misschien kan je er iets mee.

Voeding bevalt nog steeds uitermate goed btw.
Thx, net wat ik nodig had. Ik vroeg het omdat ik een 2900XT wil testen en OC'en...
Nog resultaat Aries.Mu :) ?

Voeding werkt nog steeds perfect.
Ga deze voeding ook kopen.

Hopelijk is ie echt zo stil.
En, nog goede ervaringen :) ?
Heb deze voeding ook helemaal met de review mee eens. Nog een minpuntje: molex connectoren zijn iets te slap (plastic kapje) waardoor ik er een verkeerd om in mijn DVD RW gezet heb met gevolg dat deze overleden is.
Review HX520 aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS, betrouwbaarheid en foto. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.