Specificaties 40" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE40D6530 Review

Sevrang 18 maart 2012, 5.418 views

Samsung UE40D6530

Pluspunten

• 2D-beeld van topniveau, Prijs/kwaliteit, Smart-hub!

Minpunten

• Voor gaming geen aanrader, heeft heel wat 'finetuning' nodig, 3D-beeld van wat lager niveau

Ik heb deze tv nu een maandje in bezit.
Maar ben er eerlijk gezegd pas sinds enkele weken van aan't genieten. Deze TV vereist namelijk heel wat 'finetuning' om hem naar eigen persoonlijke smaak ingesteld te krijgen.
Zijn grootste voordeel, véél opties, is ook zijn grootste nadeel.

Het heeft me vooral moeite gekost om het beeld zo vloeiend mogelijk te krijgen via de MotionFlow functie. Deze optie zorgt ervoor dat de tv voor jou bewegende voorwerpen zo vloeiend mogelijk doet voortbewegen. Maar in werkelijkheid is de optie 'vloeiend' de minst vloeiende. Deze geeft heel wat 'ghosting' aan't voorwerp. Maar ik heb eindelijk de ideale instelling hiervoor gevonden.
Een kleine tip: Wazigheidsvorm 7, stotteringsvermindering: 1
of wat ook werkt is Wazigheidsvorm 8, stotteringsvermindering: 4

Eens u hem dan eindelijk naar eigen smaak hebt ingesteld is het puur genieten. Enorm zuiver en scherp 2D-beeld.

Het 3D beeld daarentegen is van een iets lager niveau. Dit was voor mij ook enkel een luxe-optie, en niet noodzakelijk. Dus ik kan er wel van genieten. Mits weer enkele instellingen aan te passen (vaak per film anders)
En er zal altijd af en toe een beetje Crosstalk te voorschijn komen, dit is wanneer de tv en bril even niet goed 'samenwerken' en het beeld dat voor je linkeroog bedoeld was op je rechteroog geprojecteerd wordt, waardoor je dus een fractie van een seconde het beeld ziet alsof je je bril niet ophebt. Maar nogmaals, dit is een fractie, en niet eens zo storend voor mij persoonlijk.

Zeer leuk is de Smart-hub die elke Smart-TV van Samsung heeft. Hier kan je verbinding maken met het internet, wat applicaties downloaden, 'facebooken' e.d.
Maar het leukste van alles; rechtstreeks verbinding maken met een computer in je thuisnetwerk en daarvan films, muziek of afbeeldingen op je tv afspelen. Hij heeft zelfs de optie om ondertitels, die je bij je film hebt staan en dezelfde bestandsnaam hebben, mee af te spelen.
Ik raad hier ook wel even Serviio aan, dit programmatje op je pc start een eigen 'mediaservertje' waardoor het delen van bepaalde bestanden op de PC veel gemakkelijker verloopt.

Je snapt het plaatje dus, deze TV is een prachtig multimediatoestel, met 3D als leuke optie.
Specifiek voor 3D moet je hem niet kopen. Maar aan deze prijs haal je een topproduct in huis.

EDIT: Ik had het gamingaspect op deze TV nog niet getest bij het schrijven van mijn bevindingen. Voor gaming is de TV helaas niet de ideale optie. Hij vertoont nogal wat trailing bij zijdelingse vlotte bewegingen. Dit is te beperken via de Game Mode die de tv ingebouwd heeft, maar deze lost het helaas niet volledig op.

EDIT2: Gamingaspect: Na een half jaar prullen en wennen aan de motion bij gaming heb ik de TV dan toch terug verkocht. Ik kon niet wennen aan de judder (stotterend beeld).
Voor gaming is deze TV dus echt geen aanrader. Bij films was dit maar heel af en toe te merken.
Ik heb nu een Panasonic TX-P42GT30e besteld, als ik deze een tijdje in gebruik heb zal ik proberen over die ook een review neer te pennen

Heb jij ook een Samsung UE40D6530?

en 3d? koop dan 2012 modellen want die hebben dan weer andere 3d brillen nodig die niet zo storingsgevoelig zijn als de 2010 en 2011 modellen.
@ZuzZoo: 2012 modellen? Heb jij al 2012 modellen van Samsung gezien dan??? Ik nog niet namelijk!
Goed stuk. Overtuigd mij om deze tv te kopen! Dank je.
Dankuwel voor de goede commentaar

Ik moet er wel nog even bijzeggen dat de TV voor gaming toch niet ideaal blijkt. Daar heeft hij wat meer last van trailing bij zijdelingse beweging van het beeld, de gaming mode doet wel wat af maar maakt het nog niet perfect. Bij sommige games is het niet zo merkbaar, bij anderen dan weer wel.

Ik had dit helaas nog niet getest bij het schrijven van mijn bevindingen
ik zou gewoon een ue40d6200 kopen en dan zelf de wifi usb adapter kopen! Zeker 200e goedkoper uit!
Mja die 2012 modellen maken uw portefeuille ook weer een heel stuk lichter.
Nu, ik heb deze tv via een iBOOD aanbieding gekocht, dus die was dan op da moment ook goedkoper dan de d6200.. Nu een Wifi dongle had ik ook niet hoeven kopen, heb TV, ps3 en pc met kabel op een wifi-extender aangesloten, zo gaat het streamen toch al vlekkeloos =)

De 3D was voor mij ook niet perse nodig hoor. Dat is maar een bijkomstigheid voor mij.
Heb de review aangepast.
Opgelet dus: Voor gaming is deze tv geen aanrader
Is het de kabel tuner digitenne tuner of de sat tuner met of zonder CI+ module die je gebruikt?

Of komt het allemaal via HDMI binnen?
Ik heb hem enkel op kabel gebruikt voor tv te kijken.
Films keek ik via mijn ps3 met hdmi, of al streamend
Hoi volks..ja opperclowntje je hebt gelijk. Was te voorbarig. Even n tip...na wat gekeken te hebben op Sammy tv go bij de wiki forums en compatibiliteit testen km ik erachter dat de 6000 d series de 3D weergave slecht naar voren brengen. De panels zijn eigenlijk niet geschikt voor 3D. Daarvoor moet je de 7000 series hebben. Volgens deze site en ik ben er ook helemaal mee eens is voor de 6500 d model te gaan qua specs en prijsverhouding. Ik heb zelf de c 6000 en door Sammy heb ik hem in een 6600 model veranderd waardoor ik pvr en Wifi USB sticks en andere leuke dingen kan activeren zoals infrarood 3D. Alstublieft en mvg