Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 Review

Cassius 18 maart 2008, 1.704 views

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05

Pluspunten

• Strak uiterlijk, al is dit persoonlijk
  • Goede koelmogelijkheden
  • Voor een casual gebruiker meer dan genoeg inbouw mogelijkheid
  • Actieve mod community
  • Ik kan niet zo snel een kast bedenken voor die prijs met dezelfde afwerkingskwaliteit

Minpunten

• De standaard meegeleverde 80mm is luidruchtig
  • De PCI clips en het harde schijf schuifsysteem vind ik niet stevig
  • Ik ken mensen die het blauwe ledje voorop te fel vinden

Algemeen
Ik ben erg enthusiast over deze kast, werkelijk waar. Ik vind de algemene indruk goed, de verpakking is netjes en de kast wordt zeer compleet aangeleverd (voeding daargelaten, maar die wilde ik ook niet). De handleiding is duidelijk en de kast is niet te zwaar.

Bouwkwaliteit
Voor de prijs - dik in orde. Voor dat geld vind je weinig kasten met hetzelfde niveau van interne en externe afwerking. In meer algemene zin? De knoppen vooruit, het front bezel en het achterwerk zijn erg goed. De zijwanden zijn 'flimsy', uhm ... slapjes. Mijn oude kast kon veel meer kracht van boven hebben zeg maar. Als ik hier met mijn borst op lig om te schroeven (don't ask) voel ik de kast een beetje inbuigen, dat hadden de oude degelijk staalbakken niet ;) .

Inbouwmogelijkheden
Ik ben geen enorme die-hard harddisk stapelaar, nog wil ik 4 branders erin hangen. Ofwel ... ik heb ruimte te over :) ! Ik heb er namelijk maar een enkele DVD brander een een harde schijf inhangen. Dus er kan voor mij persoonlijk nog genoeg in!

Koeling
Goed. Omdat de kast compleet geleverd wordt heb je standaard in handen al een mooie 120mm fan achter een een stevige 80mm fan voor. Samen zorgen ze voor een prima flow. Echterrr, de fan achter is van hoge kwaliteit en verzet vrij veel lucht onder een laag geluidsniveau. De voorfan is van een ander kaliber en ratelt -teveel-. Ik heb deze moeten vervangen om voor mijn doen de kast lekker stil te krijgen. De fan die er nu in zit is een 'Super Silent' 80mm fan van Coolermaster met een s84 voorvoegsel in de serienaam. Hiermee verloor ik eigenlijk weinig flow, maar het scheelde echt veel in geluid. Aanrader!

Vormgeving
Verliefd. Ja klinkt stom voor een kastje van 50 euro - maar ik vind het design echt supermooi. De knoppen, de frontbezelf met zijn stevige honingraat structuur, de simpele stoffiltertjes en de goed gespoten zwarte kleur. Happy camper hiero :) !

Installatiegemak
Ik heb een goed gegeven omdat het ding zo in elkaar zat met al zijn onderdelen. Waarom geen zeer goed? Twee opmerkingen.

Ik vind die schuif bevestiging voor de harde schijf niet lekker. Voor de brander grijpt hij stevig aan, maar de schijf zit -niet- super vast. Hierdoor gaat hij soms wat resoneren en dat is jammer. Ook zie ik geen makkelijke en rustige manier waarop dat schuifsysteem eraf kan.

En wie heeft die zwarte klipjes achter bij de pci sloten bedacht? Het is handig voor een simpel wireless kaartje of geluidskaartje, maar mijn 8800 kreeg ik er niet in met die gekke clips. Laat staan dat die clips erover heen gingen. DIe moesten dus wijken voor mijn kaart. Het was een 8800 of twee clipjes, die keuze was zo gemaakt :/ ...

Modbaarheid
Ik ben niet zo'n modder, maar ik heb begrepen dat de mod community rondom deze kast en coolermaster kasten in het algemeen zeer actief is en Coolermaster hier dankbaar op inspringt. Side windows, fans, belichting; noem het maar op en je kan het direct retail bij CM zelf bestellen :) .

Kwaliteit voeding
Hier kan ik kort over zijn, deze zat er niet in :) . Wel paste mijn Corsair HX520 er zonder mopperen in.

In mijn mening een verdiende zeer goed, met vooral de prijs/prestatie ratio die hier een pluim verdient. Solide afwerking, goede koeling en een (bijna) gereedschaploze inbouw maakten het werken met deze kast tot een prima ervaring!

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 5 CAC-T05?

Nette survey, ik heb exact dezelfde kast en voeding erin zitten momenteel.
Dat de schijf resoneert heb ik geen last van.

De voeding op zich paste bij mij niet direct, er zit zo een steun tegen de achterwand die eerst wat naar beneden moest geduwd.

Het enige wat deze kast heeft is dat ze als ze dicht aan de grond staat echt stof aanzuigt, en trust me, de mama poetst hier veel!

De 2 klipjes pasten bij mij wel over mijn X1900XT maar idd wel redelijk flimsy.
Goede survey van een fijn kastje! Heb de mijne ingewisseld voor een Stacker 830, maar hij staat netjes op zolder, om er nog eens een systeempje in te maken. (als ik moeders de vrouw zo gek weet te krijgen...)
't is wel inderdaad een stofzuiger tot en met, dat 80 mm fannetje doet zijn best, maar dit komt volgens mij ook doordat je het stof vrij snel ziet ophet zwarte front.
Inderdaad prima kast voor zijn geld!
Ik heb hier geen problemen gehad met de hdd mounts of de clipjes, maar wel met het front van de kast.
Bij het installeren van 5.25" drives moet de voorkant er af en die zit ongelofelijk goed vast met een soort plastic popnagel-achtige dingen (die je dus aan de binnenkant met een tang samen moet knijpen om ze door het gat te persen).
Misschien dat niet alle kasten er last van hebben, maar ik heb er bij meerdere reviews klachten over gezien.

De voorste fan heb ik ook gelijk vervangen en ik heb de kast met standaard coolermaster 350 watt voeding gekocht 2.5 jaar geleden. Deze had volgens mij dezelfde fan en maakte ook een pokke herrie, ook vervangen.

Maar afgezien van de luidruchtige fan(s) en het vaste front vind ik het een geweldige kast. Genoeg ruimte, 4 hdd's, genoeg plek voor mijn zalman 7000bCU. en erg makkelijk met de schuifjes en clipjes.
En vooral erg mooi design voor een hele redelijke prijs. Ik heb erg veel kasten gezien voor veel meer geld die een stuk minder mooi zijn.
Ik had ook problemen met die clipjes voor de pci-kaarten. Zodra je een stekkertje erin steekt grote kans dat je de kaart door duwt. Bij mij zit dus alles vast met de schroefjes.
De 5.25" drives ben ik wel tevreden, voor mijn hd en dvd speler. zit wel stevig, al lijkt het eerst niet zo met die schuifclipjes.

Die voorste fan is zeker luid te noemen. De achterste 120 mm maakt weinig geluid.

En aan de linker zijkant zit een een opening en aan de binnenkant een toeter die je op je vga kaart richt, maar bij mij komt hij er tegenaan 7600GT silent, dus heb hem eraf moeten schroeven.

Tevens is aan de voorkant het paneel los te maken, maar dat klemt stevig en is bij mij al een pin afgebroken, des ondanks zit alles nog goed vast.

[Reactie gewijzigd door Uil op 23 augustus 2007 12:11]

Komt over een week nog een kastje bij, voor de dame :) !
Review CAC5 aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS, betrouwbaarheid en foto. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.

Anne heeft er nu ook een en deze kast was identiek (ik was bang dat de mijne per geluk vrij goed was ;) ) - ook prima afgewerkt van binnen. Ik ben er wel na twee kasten achter dat ze erg krasgevoelig zijn!
Lekkere late reactie maar, bedankt voor de hint van de fan. Een van die zwarte clipjes heb ik al gesloopt bij het installeren van mijn video kaart.

Dat resoneren heb ik ook last van. Dit geldt alleen als beide harde schijven draaien. Als er 1 uitgaat, is het resoneren weg.