Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5K Review

Cassius 18 maart 2008, laatste update op 18 maart 2008, 13.430 views

Asus P5K

Pluspunten

• Stabiel als een huis
  • Overklokt lekker
  • Fatsoenlijk lay-out
  • Prima prestaties
  • Casual and solid featureset

Minpunten

• Matige service in mijn mening
  • Let aub goed op je geheugen keuze

Layout Score: 4
Algemeen
Algemeen gezien durf ik het bord gewoon een goed te geven. De website van Asus is verzorgd, al is hij soms niet altijd even goed bereikbaar. De handleiding is prima en uitgebreid en aan de verpakking is voldoende aandacht besteed. Het oog wil ook wat en het geheel ziet er netjes uit.

Het bord zelf is vrij somber qua layout, kleur en presentatie. Het is dan ook een instapmodel in de P35 serie van de moederbordenfabrikant.

Features
Ik zelf geef hier een goed voor omdat er voor mij -alles- op zit wat ik nodig heb plus nog een extra in de vorm van E-SATA. Ik heb geen 12 keer USB en twee Gigabit poorten nodig, ik heb voldoende aan 6 snelle USB poorten en een niet zo zwaar CPU belastende Gigabit poort. Verder beschikt het bord over standaard features zoals onboard raid en geluid. Beide geen high-end oplossingen, maar voor een casual gebruiker als mij goed genoeg.

Layout
Eigenlijk was ik hier erg tevreden over! Het enige wat ik nog wel zou willen, en waardoor het bord een ietsie lager punt scoort, de sata poorten wat dichter bij de cpu socket zodat mijn kabel van de brander niet zo'n eind naar beneden moet worden getrokken. Voeding, harde schijf en fan aansluitingen zijn allemaal prima.

Ik snap alleen dat irritanten PCI-E palletje niet dat zich in je videokaart haalt. Ik krijg mijn kaart er daardoor moeilijk in en moet ook pielen om hem eruit te krijgen. Ik zet de kaart toch met schroeven vast, dus waarom zo'n palletje daar zit ontgaat mij een beetje.

Prestaties
Prima! Met de nieuwe P35 chipset zit ik gebakken heb ik het gevoel. Het systeem op het bord draait enorm responsief. Klik klak en ik schiet overal doorheen. De harde schijf transfer rates zijn boven verwachting (65MB/s met een stille Samsung) en de USB en Memory performance is prima in orde (getest via Sandra).

Ik geef een goed omdat de vDroop, dat is het verschijnsel dat de voltages op zware onderdelen tijdens belastingen een stuk omlaag zakken, toch wel flink bestaat bij het bord. Ik heb de Voltage Damper in de bios (sinds nieuwe 0603) aanstaan; maar toch dropt bijvoorbeeld de CPU van 1,375 naar 1,315 tijdens load en eigenlijk ... is dat gewoon niet goed :) .

Stabiliteit
Dik-Dik-Dik in orde, echt waar. Had hiervoor twee Asus borden, A7V266 en P4P800 ... beide continue mee lopen spelen in het bios, componenten op lopen overclocken, voltages pingelen en zo nu en dan updaten met Asus Update (windows flashing). Ik heb -nooit- problemen, prachtig. Tuurlijk gaat het bord wel eens op zijn bek; maar dat komt dan omdat ik te ver heb geklokt! Daarna herstelt het bord mijn fout en kan ik het corrigeren en gewoon verder met mijn zaken. Ook lange uptimes zijn geen probleem.

Overclockbaarheid
Al heb ik verhalen gehoord dat het bord enorm heet wordt en slecht overklokt deel ik die mening niet. Het bord biedt een scala aan voltage en snelheids opties met genoeg lock functies om belemmeringen van andere componenten te voorkomen. Ook wordt de chipset bij mij niet warmer dan 48 graden en dat kan hij makkelijk hebben. Mijn geheugen loopt stabiel van 800 op 950MHz en ook de FSB heb ik in een paar flinke stappen van 333 naar 400 gegooid. Het bord gaf geen kik en dat is op de FSB toch zomaar even 20% meer.

Compatibiliteit
Ik heb er nog niet enorm veel verschillende onderdelen op geprobeerd dus geef hier gewoon een goed omdat hij met de hele selectie onderdelen in mijn systeem in 1 keer opstartte en gewoon werkte. Wel moet je opletten dat je het liefst geheugen pakt wat op de Asus qvl lijst staat; voorkom jezelf de problemen.

Ondersteuning
Mwah. Al is de Asus support wat beter geworden, ze moeten het mijns inziens toch hebben van de goede producten out of the box. Mail duurt lang voordat hij beantwoord is en je wordt vrij vaak verwezen naar een FAQ die dan helaas geen uitkomst bied. Ook werd ik aangesproken met 'My dear friend' ... toch een tikkie apart eh :/ .

Stiekem is de prijs -net- een klein tikkie aan de hoge kant voor een budget bord in de serie, maar je betaald ook grotendeels voor de nieuwe P35 chip en zijn entourage. Ik denk dat het bord in de loop der tijd nog wel een paar tientjes zal zakken en voorspel dat het een prima prijs/prestatie bord wordt (en blijft).

Heb jij ook een Asus P5K?

Dat komt uit de tijd dat de spanning voor de kaart via het mobo liep. Je kunt hem wel vastschroeven (bij de achterkant zoals alle kaarten vast zitten) aan de kast maar als je kast iets tordeerd heb je kans dat hij uit het slot schiet. Met de nogal hoge stroom die toen via het slot liep, heb je zo een verbrand slot, snap je? Tegenwoordig loopt er nog wel stroom via het mobo, maar deze is lang niet meer zo hoog omdat de kaart appart gevoed wordt.
Kan me volledig aansluiten bij deze review.
Idd het geheugen, ik heb ddr2 ultra van GEiL erop zitten dat niet op specs wilde draaien op dit bord terwijl ik hetzelfde geheugen op een Asus p5b heb gebouwd voor pc van me pa en het daar wel op specs liep. Uiteindelijk voltages pielen in bios gaf uitkomst.
SIndsdien retestabiel bord.
Qua temps, ik heb een coolermaster stacker, de 2005 versie. Standaard gekoeld moederbord 40 idle belast 45. Heb cross flow fan geplaatst en nu idle 30 stressed 31 a 32.. rara....miss sensor wat raar geplaatst of gewoon een super geweldige fan!

Ik kan ook dit bord aanraden als je geen poespas wil als wifi enzo zoals reviewer ook al zegt.
Toppie van Asus dit bord!

p.s.
mooie overzichtelijk review!

[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 22 augustus 2007 22:25]

Ik zit te twijfelen of ik dit bord zal aanschaffen. Heb nu een Asus P5B Deluxe met een E6400 op 3.2 GHz, maar het bord is gewoon niet stabiel na een dagje of 10. Ik heb wat dat betreft een paar missers gehad met Asus borden, want het laatste fatsoenlijke bord dat ik heb gehad is de P4C800-E Deluxe. Ik zou wat dat betreft een Intel Desktop Board aanschaffen, maarja, dan zit ik met een E6400 op 2.13GHz (geen overclock mogelijkheden)...
Ik heb een P5B Deluxe WiFi met een E6600 @ 3.5GHz, super stabiel, 10 dagen }:O zonder 1 krimp. Als ie niet stabiel is, heb je grote kans dat je er iets meer vCore of vMem op moet zetten ...

De vDroop vind ik wel een minpunt, heeft de P5B ook last van. Echter geldt voor zowel de P5B alswel de P5K, dat er een simpele pencil mod voor is. Uit eigen ervaring (~15 maanden) kan ik je vertellen dat 't prima werkt ...
ik ga dit boord zeker niet kopen ivm de chipset. Bij de deluxe en premium versie hiervan is de R versie aanwezig welke meer kan! Ook heeft dit boord niet allerlei extra's! Ik had zelf eerst dit boord op het oog maar ben toch voor de premium gegaan.
wel een prima review.

[Reactie gewijzigd door wouter10 op 1 september 2007 01:54]

Welk geheugen gebruiken jullie nu?
DDR2 800Mhz ?
Welk Merk/type ??
DDR2 800MHz Corsair CL4 :) .
Ik heb de P5K-E met Kingston 2GB DDR2 PC8500 1066MHz CL5 HyperX Dual Channel Kit (KHX8500D2K2⁄2G). Krijg hem alleen niet op 1066 in de bios. Iemand hier het zelfde geheugen? De bios geeft ook aan dat hij alleen op 1067 mhz kan. gr Thijs MSN: thijsjansen@hotmail.com.
Ik heb precies hetzelfde geheuegen en precies hetzelfde probleem. Alleen is er volgens mij nog geen oplossing voor. et net staat vol met dit probleem..Alleen geen oplossing
1067 of 1066 ... dat maakt toch niet uit?

En ik zou je e-mail adres anders neerzetten. Zoals thijs [ at ] hotmail [ punt ] com :) . Dan pakken die nasty spambots hem niet op.
Ik kreeg in de bios 1067 te zien ja. Vond het ook al vreemd. Het geheugen zou wel volgens de handleiding het juiste moeten zijn. Hij is alleen niet extra voor Nvidia SLI geschikt. In de handleiding stond die vermeld maar gebruik toch geen SLI. Mijn email is thijsjansen [at] hotmail [punt] com. zo iets Cassius. Gr. Thijs
Gister de P5K ingebouwd icm de E6850 + 4GB Corsair DDR2 800MHZ CL4.
Alles draait als een trein, alleen mijn DVDRW speler werkt niet onder IDE.

Ik heb een 40 en 80 pins IDE kabel aangesloten, heb de drive op master en CS gezet, en ik heb de drive op verschillende connectors op de kabel gehangen...bij geen van alle instellingen werkt mijn drive. :(

Heeft iemand hier ook problemen mee? :?

Uit frustratie heb ik maar een NEC 7173 18x SATA DL DVDRW gekocht ;).

Plus punt van Asus is dat ze opzet blokjes meeleveren (Q-connectors) om je hdd-led-, power switch-, reset-, power led kabels etc op aan te sluiten zodat je niet loopt te pielen in je kast. Hulde! _/-\o_ http://www.virtual-hideou...SUS_P5B_Deluxe/asus19.jpg
Die blokjes (Q-connectors) heeft niet alleen ASUS. Deze worden ook door andere merken gebruikt. Ik heb een MSI P35-NEO2-F en daar zitten de blokjes ook bij. :)
Op het MSI bord draaien de DVD-RW spelers wel...