Asus P5K Review
Algemeen Algemeen gezien durf ik het bord gewoon een goed te geven. De website van Asus is verzorgd, al is hij soms niet altijd even goed bereikbaar. De handleiding is prima en uitgebreid en aan de verpakking is voldoende aandacht besteed. Het oog wil ook wat en het geheel ziet er netjes uit. Het bord zelf is vrij somber qua layout, kleur en presentatie. Het is dan ook een instapmodel in de P35 serie van de moederbordenfabrikant. Features Ik zelf geef hier een goed voor omdat er voor mij -alles- op zit wat ik nodig heb plus nog een extra in de vorm van E-SATA. Ik heb geen 12 keer USB en twee Gigabit poorten nodig, ik heb voldoende aan 6 snelle USB poorten en een niet zo zwaar CPU belastende Gigabit poort. Verder beschikt het...
Pluspunten
Stabiel als een huis Overklokt lekker Fatsoenlijk lay-out Prima prestaties Casual and solid featureset
Minpunten
Matige service in mijn mening Let aub goed op je geheugen keuze
Eindoordeel
Algemeen gezien durf ik het bord gewoon een goed te geven. De website van Asus is verzorgd, al is hij soms niet altijd even goed bereikbaar. De handleiding is prima en uitgebreid en aan de verpakking is voldoende aandacht besteed. Het oog wil ook wat en het geheel ziet er netjes uit.
Het bord zelf is vrij somber qua layout, kleur en presentatie. Het is dan ook een instapmodel in de P35 serie van de moederbordenfabrikant.
Features
Ik zelf geef hier een goed voor omdat er voor mij -alles- op zit wat ik nodig heb plus nog een extra in de vorm van E-SATA. Ik heb geen 12 keer USB en twee Gigabit poorten nodig, ik heb voldoende aan 6 snelle USB poorten en een niet zo zwaar CPU belastende Gigabit poort. Verder beschikt het bord over standaard features zoals onboard raid en geluid. Beide geen high-end oplossingen, maar voor een casual gebruiker als mij goed genoeg.
Layout
Eigenlijk was ik hier erg tevreden over! Het enige wat ik nog wel zou willen, en waardoor het bord een ietsie lager punt scoort, de sata poorten wat dichter bij de cpu socket zodat mijn kabel van de brander niet zo'n eind naar beneden moet worden getrokken. Voeding, harde schijf en fan aansluitingen zijn allemaal prima.
Ik snap alleen dat irritanten PCI-E palletje niet dat zich in je videokaart haalt. Ik krijg mijn kaart er daardoor moeilijk in en moet ook pielen om hem eruit te krijgen. Ik zet de kaart toch met schroeven vast, dus waarom zo'n palletje daar zit ontgaat mij een beetje.
Prestaties
Prima! Met de nieuwe P35 chipset zit ik gebakken heb ik het gevoel. Het systeem op het bord draait enorm responsief. Klik klak en ik schiet overal doorheen. De harde schijf transfer rates zijn boven verwachting (65MB/s met een stille Samsung) en de USB en Memory performance is prima in orde (getest via Sandra).
Ik geef een goed omdat de vDroop, dat is het verschijnsel dat de voltages op zware onderdelen tijdens belastingen een stuk omlaag zakken, toch wel flink bestaat bij het bord. Ik heb de Voltage Damper in de bios (sinds nieuwe 0603) aanstaan; maar toch dropt bijvoorbeeld de CPU van 1,375 naar 1,315 tijdens load en eigenlijk ... is dat gewoon niet goed
Stabiliteit
Dik-Dik-Dik in orde, echt waar. Had hiervoor twee Asus borden, A7V266 en P4P800 ... beide continue mee lopen spelen in het bios, componenten op lopen overclocken, voltages pingelen en zo nu en dan updaten met Asus Update (windows flashing). Ik heb -nooit- problemen, prachtig. Tuurlijk gaat het bord wel eens op zijn bek; maar dat komt dan omdat ik te ver heb geklokt! Daarna herstelt het bord mijn fout en kan ik het corrigeren en gewoon verder met mijn zaken. Ook lange uptimes zijn geen probleem.
Overclockbaarheid
Al heb ik verhalen gehoord dat het bord enorm heet wordt en slecht overklokt deel ik die mening niet. Het bord biedt een scala aan voltage en snelheids opties met genoeg lock functies om belemmeringen van andere componenten te voorkomen. Ook wordt de chipset bij mij niet warmer dan 48 graden en dat kan hij makkelijk hebben. Mijn geheugen loopt stabiel van 800 op 950MHz en ook de FSB heb ik in een paar flinke stappen van 333 naar 400 gegooid. Het bord gaf geen kik en dat is op de FSB toch zomaar even 20% meer.
Compatibiliteit
Ik heb er nog niet enorm veel verschillende onderdelen op geprobeerd dus geef hier gewoon een goed omdat hij met de hele selectie onderdelen in mijn systeem in 1 keer opstartte en gewoon werkte. Wel moet je opletten dat je het liefst geheugen pakt wat op de Asus qvl lijst staat; voorkom jezelf de problemen.
Ondersteuning
Mwah. Al is de Asus support wat beter geworden, ze moeten het mijns inziens toch hebben van de goede producten out of the box. Mail duurt lang voordat hij beantwoord is en je wordt vrij vaak verwezen naar een FAQ die dan helaas geen uitkomst bied. Ook werd ik aangesproken met 'My dear friend' ... toch een tikkie apart eh
Prijs
Stiekem is de prijs -net- een klein tikkie aan de hoge kant voor een budget bord in de serie, maar je betaald ook grotendeels voor de nieuwe P35 chip en zijn entourage. Ik denk dat het bord in de loop der tijd nog wel een paar tientjes zal zakken en voorspel dat het een prima prijs/prestatie bord wordt (en blijft).
Reacties (27)
Dat komt uit de tijd dat de spanning voor de kaart via het mobo liep. Je kunt hem wel vastschroeven (bij de achterkant zoals alle kaarten vast zitten) aan de kast maar als je kast iets tordeerd heb je kans dat hij uit het slot schiet. Met de nogal hoge stroom die toen via het slot liep, heb je zo een verbrand slot, snap je? Tegenwoordig loopt er nog wel stroom via het mobo, maar deze is lang niet meer zo hoog omdat de kaart appart gevoed wordt.Ik snap alleen dat irritanten PCI-E palletje niet dat zich in je videokaart haalt. Ik krijg mijn kaart er daardoor moeilijk in en moet ook pielen om hem eruit te krijgen. Ik zet de kaart toch met schroeven vast, dus waarom zo'n palletje daar zit ontgaat mij een beetje.
Idd het geheugen, ik heb ddr2 ultra van GEiL erop zitten dat niet op specs wilde draaien op dit bord terwijl ik hetzelfde geheugen op een Asus p5b heb gebouwd voor pc van me pa en het daar wel op specs liep. Uiteindelijk voltages pielen in bios gaf uitkomst.
SIndsdien retestabiel bord.
Qua temps, ik heb een coolermaster stacker, de 2005 versie. Standaard gekoeld moederbord 40 idle belast 45. Heb cross flow fan geplaatst en nu idle 30 stressed 31 a 32.. rara....miss sensor wat raar geplaatst of gewoon een super geweldige fan!
Ik kan ook dit bord aanraden als je geen poespas wil als wifi enzo zoals reviewer ook al zegt.
Toppie van Asus dit bord!
p.s.
mooie overzichtelijk review!
[Reactie gewijzigd door Prozac[NL] op 26 juli 2024 07:28]
De vDroop vind ik wel een minpunt, heeft de P5B ook last van. Echter geldt voor zowel de P5B alswel de P5K, dat er een simpele pencil mod voor is. Uit eigen ervaring (~15 maanden) kan ik je vertellen dat 't prima werkt ...
wel een prima review.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 07:28]
DDR2 800Mhz ?
Welk Merk/type ??
En ik zou je e-mail adres anders neerzetten. Zoals thijs [ at ] hotmail [ punt ] com
Alles draait als een trein, alleen mijn DVDRW speler werkt niet onder IDE.
Ik heb een 40 en 80 pins IDE kabel aangesloten, heb de drive op master en CS gezet, en ik heb de drive op verschillende connectors op de kabel gehangen...bij geen van alle instellingen werkt mijn drive.
Heeft iemand hier ook problemen mee?
Uit frustratie heb ik maar een NEC 7173 18x SATA DL DVDRW gekocht
Plus punt van Asus is dat ze opzet blokjes meeleveren (Q-connectors) om je hdd-led-, power switch-, reset-, power led kabels etc op aan te sluiten zodat je niet loopt te pielen in je kast. Hulde!
Op het MSI bord draaien de DVD-RW spelers wel...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn