Specificaties Mini-pc / HTPC met Atom D525 - Bekijk alle specificaties

Zotac ZBOX DVD ID31 Review

Puhh 24 december 2011, laatste update op 25 december 2011, 2.590 views

Zotac ZBOX DVD ID31

Pluspunten

• Mooi design
  • Degelijk gebouwd
  • Snel over het vaste netwerk
  • Klein
  • Voldoende aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Geen afstandsbediening
  • Beetje weinig USB poorten

Features Score: 4
Het is tijd om mijn HDX1000 te vervangen. Het beestje wordt oud en is erg traag over het netwerk.

Bij informatique (wat een enrome tent is dat geworden) dit PC'tje opgehaald en natuurlijk even in de auto uitgepakt om te kijken of ik alles had om het werkend te krijgen. Ik wil er niet op kerstdag achterkomen dat ik nog een kabeltje mis. Direct 2x2GB Corsair DDR2 800MHz geheugenplankjes bijgekocht om er mee aan de slag te gaan.
Het blijkt in elk geval een mooie behuizing te zijn die bij de meeste installaties in huis niet zal misstaan. Thuis gekomen met zes schroefjes de onderkant er onder vandaan gehaald en het geheugen gemonteerd. De metalen onderkant doet net als de rest redelijk robuust aan. Het lastigste van het geheugen is het uit de verpakking krijgen zonder ze te slopen.

Ik had nog een oude SSD liggen; Sata II 2.5" Solid State Drive van OCZ Technology met 60GB aan chips. Bij het erin zetten valt op dat de bracket wel erg plastic en niet zo sterk is. Tegen de tijd dat schijf er in geschoven kan worden liggen er al drie verschillende schroefjes op mijn buro. Detail maar het is netter om allemaal dezelfde te hebben wat ook kan imho.
Schijf erin, alle schroefjes weer op hun plek en doosje weer dicht en aan de meegeleverde power brick.
Het ontbreken van een keyboard helpt niet bij de installatie van Win7 maar uiteindelijk lukt het allemaal wel. Misschien nog even naar de winkel voor een keyboardje.

Na het vinden van een keyboard de boel geinstalleerd en met de CD de drivers geinstalleerd. Nog eea MS updates en dan testen.

De eerste test is het kopieeren van mijn custom nasje (FreeNAS). Dit gaat met een NetGear GB switchje als een tierelier en 5GB gaat met een gemiddelde van 40MB/s over. Ik ben onder de indruk. Ook terug worden gelijke snelheden bereikt. Over het LAN afspelen is dus geen enkel probleem en het device zou prima als NAS kun functioneren maar dan wel met externe schijf. Dat zal ik nog wel testen in de toekomst of dan de performance ook goed blijft. Afspelen van AVI, JPG en M2TS is geen probleem. Ik heb bij de laatste wel het idee dat het op het randje is want zodra ik ook maar iets er bij opstart is hikken en stoten.
Overigens heb ik WiFi nog niet geprobeerd maar mijn netwerk melde zich wel direct bij aanzetten. Ontvangst is twee beton etages hoger prima.

Windows start redelijk vlot op en na een lange update cyclus werkt het allemaal naar behoren. ISO's en andere niet standaard Windows formaten heb ik nog niet geprobeerd maar de DVD doet het met Disney iig prima. Minpuntje is dat het keyboard niet werkt op de USB 3 poorten maar wellicht is dat by design. Ik neem aan dat het backward compatible is maar het lijkt iig niet zo te zijn in dit geval. Verder reageert het spul goed en is Windows prima te bedienen. Het is natuurlijk geen Xeon oct-core met een dikke videokaart dus stel je verwachting er op af.

Geluid (ruis) vind ik niet storend. Er zit een actieve cooling in die wat beter zijn best gaat doen als er afgespeeld wordt maar bij mij komt het apparaat toch in een afgesloten kast te staan. Verder ben ik ook geen audio- of videofiel dus over de kwaliteit kan ik niet veel roepen. Ik moet het ding sowieso nog aansluiten op de versterker met de juiste (toslink) kabel.

Ik probeer deze review af en toe aan te passen met nieuwe bevindingen. Vragen en antwoorden zijn welkom.

Heb jij ook een Zotac ZBOX DVD ID31?

Ik kan je echt aanraden een XBMC/Ubuntu combinatie te proberen. Hier speelt de HD-ID 11 alles moeiteloos af. Dit zal een stuk minder belastend zijn...
Ik heb na jouw advies iig XBMC geinstalleerd op Windows. Dat werkt al beter en ziet er ook beter uit. Thanx. Mocht het nog krap zijn kan ik altijd naar Ubuntu (ik ben niet zo'n Ux fan, oops daar gaat mijn waardering :D )

[Reactie gewijzigd door Puhh op 25 december 2011 22:57]

Ik ben even benieuwd naar het mini-pcie slot.

zoals ik kan achterhalen , zit er maar één slot in , waarin de wireless adapter geplaatst is.
Is dit een full hight , of half hight ?.

Momenteel heb ik nog de ND22 , hierin zitten zelfs 2 full hight sloten. En daar kwam ik destijds pas achter toen ik 'm openmaakte.
Ik heb een paar foto's toegevoegd. Duidelijk twee sloten waarbij eentje voor WiFi is. Die gebruik ik niet dus die zou ik nog kunnen vervangen. Ik weet niet of dit full hight is.
Bedankt voor de foto's!
zoals ik het zie is het dus twee keer een full mini-pcie slot
Daar zou dus een sundtek dvb-c tuner in kunnen.
DVBviewer erop met acamd , en je hebt dus prima prima live tv (zij het in overlay mode)
Graag gedaan. Had ik meteen willen doen maar dat lukte ff niet. Overigens heb ik het ding weer teruggebracht. Ik vond het toch een beetje veel geld terwijl ik nog wat alternatieven heb die potentieel beter werken en minder kosten. Dat betekent niet dat ik 'um' afraad.
ik snap niet waar ik naar kijk bij de foto's. ik denk dat een overzichtsfoto een zeer grote vooruitgang zou zijn.

vooralsnog 2 sterren.