Arctic Silver 5 - 3,5 gram Review

Cassius 18 maart 2008, 9.898 views

Arctic Silver 5 - 3,5 gram

Pluspunten

• Koelt super
  • Handleiding op het web is echt duidelijk

Minpunten

• Wat lastig uit te smeren (zeker als je AS3 gewend bent)
  • Sommige mensen zullen het veel geld vinden voor 3.5gram prut

Warmtegeleiding Score: 5
Algemeen
Nu kan men geen enorme verhalen over koelpaste typen als consument zijnde, maar de algemene indruk van AS5 is erg goed. De website is erg verzorgd, de tube zit netjes verpakt en er zijn zeer duidelijke handleidingen van Arctic te vinden hoe je de pasta het beste op kan brenden en de heatsink kan prepareren.

Warmtegeleiding
Ja super! Ik heb dit keer goed kunnen testen omdat mijn koelpasta later binnen kwam als mijn koelblok. Ik draai een E6750 op 3,2GHz met een Scythe Mine en standaard koeler op het blok. Lekkere stille en krachtige combo.

Met witte meuk pasta (geen idee welke merk) Idle = 35
Met witte meuk pasta (geen idee welke merk) Load = 52
Met AS5 Idle = 33
Met AS5 Load = 48

Je kunt zeggen wat is nou 4 graden onder load? Maar ik vind het knap dat een pasta dat er zomaar vanaf haalt. Zeker onder -dezelfde koeler- en heatsink combo :) .

Gebruiksgemak
Toch geef ik hier geen zeer goed want ik ben AS3 gewend. Nou zul je je afvragen waarom; dit omdat de pasta -veel- dikker is geworden. De mix is een stuk moeilijker te verspreiden en ik was er twee keer zo lang mee bezig om van die twee rijstekorrels een mooie strakke laag te krijgen. Bij AS3 ging dat een stuk makkelijk. Maar hey, AS5 koelt 2 graden beter :) !

Geen zeer goed, maar toch een dikke goed. Tja het kost wel wat (ik geloof een euro of 7); maar dan heb je als vervent pc gebruiker toch het idee dat er goed spul tussen dat blok en je proc ziet en dat merk je terug in je temps. Al met al zeer tevreden en het maakt gewoon net dat beetje verschil!

Edit
Arctic maakte overigens geen marketing grap toen het zij dat het spul beter ging werken door de tijd, mijn idle temp is gezakt naar 32 (maar een enkel graadje eraf) en de loadtemp naar 46 (weer twee graden eraf). Vind het knap dat het spul daadwerkelijk beter presteert over tijd, dat zie ik absoluut niet bij koelprut stickers onder stock koelers!

Heb jij ook een Arctic Silver 5 - 3,5 gram?

7 euro voor AS5? mag ik vragen waar je die gekocht hebt dan? ik heb nog geen 4 euro betaald voor die 3,5 gram
Bij 4Launch is hij 7 euro en ik kreeg deze tube mee. Misschien heb ik een te kleine mee gehad, maar hij is voor mij voldoende dus ik maar er geen heisa om :) .
leuk dat je hierover een review schrijft. iedereen heeft het altijd over AS5, maar er was tot nu toe dan nog nooit een review over geschreven.
voor de rest vind ik het een goede survey.
Leuke review. Ik heb deze pasta net zelf aangeschaft. Ik heb een C2D E6600 die standaard gekoeld is, door omstandigheden heb ik de koeler los moeten maken, en moet hij er nu weer op. Daar heb ik dus Artic Silver 5 voor gekocht (aangezien die oude standaard koelpasta niet meer te gebruiken is). Maar mijn vraag is nu dus, hoe jij jouw processor hebt schoongemaakt. (onsmet)
Met wat alcohol is de processor goed schoon te maken, ik weet niet of dat geadviseerd wordt, maar het werkt bij mij uitstekend (wel met 99% alcohol uit het lab). Verdampt in no time zonder restjes na het reinigen, dus de nieuwe laag komt netjes op een schone heatsink terecht. :)
AS5 is leuk spul ja (al was 3 zoals je al zegt iets makkelijker om mee te werken)

@ raphael, ik gebruik zelf meestal spiritus om de oude pasta en het kleine beetje vuil/stof eraf te halen, mits je op het metalen gedeelte (van de processor) blijft is er niets aan de hand ;).
ik gebruik gewoon wat ik bij de hand heb. als dat mijn hugo bol is met wattenstaafjes dan gebruik ik dat. het resultaat is hartstikke goed.
Het is zeker goed spul, meest opvallende ervaring:
Moest de voedingsaansluiting op het moederbord van een compaq laptop weer opnieuw vastsolderen. Daarvoor moest de volledige metalen overkapping/koeler van de processor eraf. Bij het terugzetten AS5 gebruikt.
Vervolgens is de laptop weer bruikbaar, maar op den duur begin ik me af te vragen, waarom de ventilator niet aanslaat.
Blijkt dat de laptop überhaubt veel minder warm wordt, het apparaat werkt als vanouds en presteert normaal, maar hij wordt nu veel minder warm. :9
En ja, de koeler zit er echt goed op, niet die athlon processoren zijn niet al te hittebestendig en het beestje presteerd goed.

Moet dit misschien ook eens doen met mijn huidige laptop :Y)
Review AS5 aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS, betrouwbaarheid en foto. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.

Grappig dat de temps nog meer gezakt zijn over time :) . Moet daarbij wel vermelden dat de pc iedere maand stofvrij wordt gemaakt!
Grappig dat de temps nog meer gezakt zijn over time
AS5 heeft een soort van 'burn-in tijd'. Hij zal dus na verloop van tijd beter presteren dan een paar uur na het smeren. (Rijmt ook nog :9 )
Na een paar keer een stress test gedraaid te hebben is de AS5 warmer geworden, waardoor het beter uitsmeerbaar wordt, en dus ook beter in de ''ruwere'' laag van je IHS en van je heatsink gaat zitten waardoor je een groter oppervlakte hebt aan pasta wat warmte af kan voeren.

Voor de problemen met smeerbaarheid: Oven @ 40C, AS5 tube er 10 minuutjes in laten liggen en dan smeren maar :) Ging bij mij een stuk beter! :) (je moet toch wat :p)
Important Reminder:
Due to the unique shape and sizes of the particles in Arctic Silver 5's conductive matrix, it will take a up to 200 hours and several thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool to room temperature. Once the break-in is complete, the computer can be left on if desired.

(bron: http://www.arcticsilver.com/as5.htm )
Ik heb dit net gebruikt voor me NAS. QNAP 459 pro. Voorheen was de CPU temp 40gr. en nu 42gr. Ben benieuwd of de temp gaat zakken met de tijd.

10 dagen 24/7 aanstaan.

Ik heb de pasta wat uitgesmeerd, maar het was zeker niet dik, meer een beetje vochtig. Dus smeerde makkelijk.