Origen AE H6 zwart Review

AvanCade 23 augustus 2007, laatste update op 17 november 2015, 3.164 views

Origen AE H6 zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Front DVD-rom bezel
  • Accessoires
  • Remote en ingebouwde ontvanger
  • Hoogte
  • VFD

Minpunten

• Installatie 'gemak'
  • Installatie 'gemak'
  • Resoneren
  • Krap bemeten (HDtray <-> voeding)
  • (te) Felle LED

Ik heb al enige tijd een HTPC/Server. Maar na verloop van tijd begon me het toch te storen dat ik voor een HTPC een volledige miditower in me kamer moest hebben staan (de Antec P180).

Ik was daarom al geruime tijd het kijken naar een HTPC kast die maximaal 15cm hoog is en minimaal 4 harde schijven kan herbergen. Uiteindelijk blijkt maar een kast dit te kunnen (ja, want design telt ook mee); De Origen AE H6 kast.

Mijn oog viel op deze kast omdat het een VFD heeft (geen must maar wel leuk), en strak van design is. Niet teveel rommel aan de voorkant, gewoon een simpel uiterlijk.

Accesoires
Naast enkele dingen waarvan ik al wist dat deze bijgeleverd werden (installatie CD, VFD en de DVD-Rom bezel), was ik toch nog verrast wat er nog meer bij zat.
Zo werd er een aangepaste ATX voedingskabel meegeleverd om de VFD ook zijn werk te laten doen nadat de HTPC uit staat (standaard is dit de tijd weergave).
Enkele kabelhouders werden ook meegeleverd eveneens als kleine tiewraps.
Aan schroefjes e.d. ook absoluut geen tekort.
Ook trof ik een MediaCenter remote aan met twee batterijen, deze heb ik even snel getest en doet zijn werk via de IR ontvanger van de kast. Maar aangezien ik de Logitech Harmony remote heb, heb ik de remote maar weer snel terug gedaan in de verpakking.

Verpakking
De verpakking is vrij standaard en dus goed beschermd. De kast kwam aan zonder enige krassen e.d.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast kan je open maken door links en rechts in totaal 6! schroevjes te verwijderen. Dit zijn schroefjes die niet echt zichtbaar zijn, wat positief is voor de looks, maar negatief voor het installatie gemak (kom ik later nog op terug).

De kast zelf is stevig en voelt ook solide aan. Deze zal zeker niet snel kapot gaan. Wel denk ik dat als je probeerd, je jezelf open kan halen aan de opstaande wanden. Deze zijn wel prima afgewerkt, maar door de eigenschappen van het materiaal blijft dit toch een punt waar je even voor moet uit kijken.

De knoppen voor de HTPC aan/uit te zetten zitten wat losjes. Het voelt alsof deze net een maatje te klein zijn voor de kast. Je hoort ze niet trillen overigens.
De knop voor het openen van de DVD-tray is perfect, al moet deze wat ver doorgedrukt worden om de tray te openen. Dit kan natuurlijk afhankelijk zijn van mijn DVD-Speler (een standaard LG DVD-rom).

Inbouw mogelijkheden
Standaard biedt deze kast ruimte aan:
* mATX moederbord
* ATX voeding
* 4 hardeschijven
* 1 DVD 5.25"

Echter zit er aan de onderkant van de 5.25" plaats nog ruimte voor een diskette drive, maar zoals je ondertussen wel al weet, heeft deze kast geen opening om diskettes erin te doen. Dus daar heb ik ook dankbaar gebruik van gemaakt om een extra harde schijf in te plaatsen.

Het weg werken van kabels is zoals bij vrijwel alle HTPC kasten hopeloos, maar de kast bied net voldoende ruimte om de kabels van de voeding tussen de harde schijven en de DVDrom te proppen.
De bijgeleverde kabelhouders en tiewraps zijn naar mijn mening ook overbodig.

Koelings mogelijkheden
Op bovenstaand plaatje kun je twee ventilatoren ontdekken. Een (vermoedelijk) 80mm ventilator en een (vermoedelijk) 62mm ventilator. Het is mij een raadsel waarom ze de tweede 62mm ventilator achterwege hebben gelaten in deze vrij dure kast.

Beide ventilatoren zijn vrijwel onhoorbaar en verplaatsen genoeg lucht. De 80mm ventilator staat voor de harde schijven, dus die kan ik daar met een gerust hart achter laten.
Wel ben ik van mening dat een tweede 62mm ventilator geen overbodige luxe is omdat deze toch wel te weinig is.
Aan de buitenkant wordt de kast aardig warm, maar niet warm genoeg om me zorgen over te maken.

Vormgeving
Over het design van deze Origen AE H6 kun je natuurlijk kort zijn, ik vind het een pracht van een kast en is mede de reden waarom ik deze gekocht heb.
Een mooie (erg felle) blauwe LED om aan te geven dat de HTPC in werking is en de VFD heeft eveneens blauwe letters.
Om het af te maken is een dvdrom bezel meegeleverd met erg krachtige dubbelzijdige tape. Ik had de bezel verkeerd geplaatst en heb met een schroevendraaier de bezel moeten verwijderen omdat ik hem echt niet meer los kreeg!

Installatie gemak
Installatie gemak, welk gemak?
De kast is een enorme pijn in je achterste als het gaat om installatie van hardware.
Om te beginnen, de HD tray. De tray moet je het bovenste gedeelte van verwijderen om de harde schijven te kunnen plaatsen. Aan de binnenkant kom je er redelijk goed bij, maar aan de kant van de buitenwand heb ik een speciale schroevendraaien moeten gebruiken om de schroeven los en vast te krijgen. Het zijn ook wederom geen thumbscrews.

De tray voor de DVD-rom is makkelijk los te krijgen, maar vanwege de beperkte ruimte erg moeilijk vast te krijgen en moet je volledig vertrouwen om een gemagnetiseerde kop van een schroevendraaier. Zonder krijg je deze nooit van zijn leven vast geschroeft.

Naast het feit dat er voor alle werkzaamheden erg weinig ruimte is om te werken, blijft de ruimte tussen de harde schijven en de voeding ook erg bemeten waardoor er een grote kabel rommel onstaat.

De plek waar ik de vijfde harde schijf heb geinstalleerd past bij mij net, en is dus afhankelijk van je moederbord (het is daarom ook geen echte plaats voor een harde schijf!).

Het enige dat makkelijk installeren was, was het moederbord.

De VFD was ook relatief makkelijk te installeren, maar ik had deze verkeerd aangesloten waardoor Windows niet doorstartte. Ik was namelijk vergeten de ground kabel aan te sluiten. Eenmaal aangesloten werkte alles prima.
De VFD is MediaCenter en MediaPortal (na plugin) compatible.

De installatie van de dvdbezel is even goed kijken en dan hopen, want een precieze methode is er niet voor.

Modbaarheid
Hier wil ik het niet eens over hebben, wie gaat er nu deze kast modden? Maar ik denk dat het vrij goed mogelijk is, mocht je het echt willen.

De prijs is vrij hoog, maar vergeleken met andere HTPC kasten zeker niet duur. Tegenover de Silverstone kasten betaal je evenveel en krijg je naar mijn mening een veel mooiere kast.
De prijs kan ik voor mij persoonlijk ook weergeven als 'veel geld, maar niet duur'.

Geluidsproductie
Het rack voor de harde schijven zijn geisoleerd om trillingen op te vangen. Helaas heeft de ruimte voor de 4e (en 5e) harde schijf dit niet, waardoor de kast een klein beetje resoneert.

Ondanks dat is de kast prima te gebruiken in een HT omgeving.

Temperatuur
De temperatuur is iets hoger dan deze waren in de P180, maar alles zit onder de 43 graden, wat toch ruim voldoende is. Een enorme meevaller.

Voor 'het oog wil ook wat' en de maximale hoogte van 15cm lever je heel wat in. Deze kast is voor mij de enige keus en is erg mooi, maar heb je een andere mogelijkheid die je mooi vind, dan zou ik deze kast zeer zeker niet nemen. Het heeft mij in totaal 14 uur gekost om deze HTPC over te zetten van een midi tower naar de HTPC kast. En ik kan erbij vermelden dat ik een ervaren PC bouwer ben.

Heb jij ook een Origen AE H6 zwart?

Mooie review. Mooie kast.
Zelf heb ik de X15 van Origen met een touchscreen erin. Ben het eens met je plus en min punten.

Twee toevoegingen:
De kast is mooi maar moeilijk mooi te houden (zeer krasbaar).
En ik ben ontevreden over de geluidproductie in de woonkamer. Dat kan gedeeltelijk liggen aan de overige apparatuur in de kast, maar ik vermoed toch ook de kast zelf.

In de kast zit een Zalman 9700 koeler (niet de allerstilste, maar toch behoorlijk stil) op een Core 2-6300 processor, een passieve videokaart, een ik-ben-stil HDD box met 2 Samsung spinpoints. Ook heb ik nu de zijkanten en de bovenkant van de kast bekleed met een soort bitumen. Helaas mag deze configuratie zich niet girlfriend approved noemen...... Iemand advies?

Guido
Ik ben bang dat het dan toch aan je onderdelen ligt hoor, ik hoor praktisch niks, op het resoneren van de harde schijf na. Zalman koelers worden sowieso onterecht als stille koelers gebruikt.

Ik denk dat je het beste even kun kijken waar het geluid vandaan komt.

Overigens kan ik wel erbij zeggen dat de kast zelf vrijwel geen geluid dempt.
Heb de 2 standaard ventilatoren aan de achterkant van de kast nog vervangen door de ich-bin-leise ventilatoren. Het scheelt iets, maar nog steeds onvoldoende.

Heb nu een Dvico Tvix M6500A gekocht via Ibood. Nog te weinig tijd gehad ermee te experimenten, maar 1 ding is duidelijk. Geluidsproductie is veel minder, maar de mogelijkheden zijn ook minder. Als je al je content klaar hebt staan is het prima, maar dat kost wel wat voorbereiding. HTPC is dan toch wel handiger. Bij afspelen is het echter weer helemaal prima, geen geruis, maar daarna niet nog even snel parren en rarren of snel een download aanzetten. Weer PC nodig. Gaat hem niet worden.

Waar ik wel helemaal lyrisch van ben is de Logitech squeezebox. Kind kan de was doen. Simpel, snel, geruisloos en prima audio kwaliteit. Maar dan helaas alleen geluid, geen beeld.

Keep experimenting.....
Guido
Ik heb inmiddels alle harde schijven vervangen voor 3 van 500gb die in de hdd rek passen. Je hoort nu nog heel weinig.
zou je mij een handje kunnen helpen met de vfd aansluiting.

ik draai op vista en dar krijg ik hem maar niet geinstaleerd.

hij ziet het usb compontent wel, maar als niet plaatsbaar app.

software zoekt dan wel naar het vfd maar geeft een .dll foutmelding omdat hij hem niet kan vinden.

enig idee?
Ik heb helaas geen idee. Het programmatje voor de VFD gebruik ik niet want ik vind de klok die er standaard staat juist handig.
Hier mijn build van de OrigenAE H6 met uitleg, foto's en links