Samsung microSDHC 32GB Class 10 Review

Moning2 26 december 2011, laatste update op 17 november 2015, 20.641 views

Samsung microSDHC 32GB Class 10

Pluspunten

• Hoge random read/write snelheden
  • Nette prijs voor de grootte en snelheid

Minpunten

• Geen negatieve punten kunnen bespeuren

Het waren de lange autoritten waarbij ik toch altijd weer tegen een beperkt muziekaanbod aanliep die mij hebben doen overhalen een wat groter microSD kaartje te kopen voor mijn HTC Sensation. (Autoradio met 3.5mm jack ingang 8) )

Na enige tijd te hebben gezocht naar een geschikt product kocht ik een Kingston 32GB class 4 kaartje. Class 4 werd vaak aangeprezen als goed genoeg voor een smartphone om nog leuke 1080p opnames te kunnen maken en verder zou de snelheid niet zo belangrijk zijn. Daarnaast had ik al een SanDisk 8GB class 4 kaartje waar ik erg tevreden over was.
Dit leek dus een goede keus voor de prijs (§ 35,30, geen verzendkosten).

Eenmaal deze Kingston in de telefoon kwam ik er al snel genoeg achter dat de nodige applicaties toch afhankelijk zijn van de random snelheid van de microSD kaart. De (relatief) lange wacht/laadtijden deden mij weer zoeken naar een alternatief dus heb ik gekozen de kaart te vervangen voor degene waar ik nu dit verhaal over typ.
Het werd geleverd met een SD-adapter in een zoveelste kunststof bewaardoosje voor adapter en microSD kaart.

Onder de loep genomen
Middels deze test geef ik informatie die ik zelf mistte over deze kaartjes en hoop hiermee de keuze voor potentiŽle kopers wat makkelijker te maken.

De tests zijn gedaan met de volgende hard- en software:
Windows 7 x64
Crystaldiskmark 3.0.1b x64 (3x 500MB)
SanDisk USB2.0 microSD cardreader
Samsung 32GB class 10 microSDHC (§44 op 22-12-11)
Kingston 32GB class 4 microSDHC (§35,30 op 01-12-11)
SanDisk 8GB class 4 microSDHC (§44,49 op 10-03-08. Laagste prijs op pricewatch nu §7,60)

Testresultaten
De resultaten worden weergegeven middels 2D bar grafieken gemaakt in Excel 2010. De waarden gebruikt in de grafieken zijn onderaan in een tabel te vinden.

Het is nek-aan-nek met het SanDisk kaartje bij sequentiŽle lees- en schrijfsnelheden, maar bij meer realistische gebruikssnelheden neemt het Samsung kaartje duidelijk de bovenhand. Houd er wel rekening mee dat het SanDisk kaartje class 4 is en dus ver boven zijn specificatie uitreikt.
Het Kingston kaartje laat duidelijk zien dat het zich netjes aan zijn specificaties houdt. Wel laat deze, net als het SanDisk kaartje, zien dat het bij ander gebruik dan gegevens overpompen veel te wensen overlaat.

Met deze gegevens is te concluderen dat het Samsung kaartje een aardige bang-for-buck heeft en dus is aan te raden voor ieder op zoek naar een fatsoenlijk microSD kaartje van 32GB voor een nette prijs.

Gebruikte gegevens in bovenstaande grafieken:

Heb jij ook een Samsung microSDHC 32GB Class 10?

class zegt niks over de uiteindelijke prestatie.
heb class 4 kaartjes gezien die het beter deden dan class 10.
wat hier ook te zien is. 8-)
Class zegt zeker wel wat over de uiteindelijke prestaties. De class geeft namelijk de MINIMALE snelheid aan. Maar zoals je zelf al hebt ontdekt kunnen kaarten behoorlijk boven hun class snelheid zitten. Dit komt vaak omdat een productieprocess wordt aangepast als het goedkoper kan en in veel gevallen houd goedkoper ook in dat de chips sneller zijn (kleinere procede). Echter testen ze dan de chips niet opnieuw om ze een hogere class te geven.

De specificaties van class 4 is overigens echt heel laag. De kaart moet dan minimaal 4MB/s halen.

Vroeger werd een maximum snelheid aangegeven, maar dat is meestal niet wat je wilt weten aangezien de kaart dan vele malen langzamer kan zijn.

Voor meer informatie zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart#Klasses
Informatieve review! Ik zat te twijfelen tussen een Class 4 en Class 10 kaartje, maar ik ga dus toch voor de class 10 (voor in m'n Xperia Play).

Er zit nu een 8 GB Class 2 in, die er bijgeleverd zat. Veel te klein en veel te traag :)
Hi, waarom dan toch 4 sterren ipv. 5?
De write snelheden maken veel goed, maar het is geen geweldige vooruitgang vergeleken met een (nu) spotgoedkoop SanDisk kaartje van minstens 3,5 jaar oud met een stuk lagere class.
5 sterren zie ik dan ook als beoordeling voor het perfecte kaartje, en dat wil ik het niet noemen.
Voor de prijs was 4 sterren gekozen door de zeer slechte beschikbaarheid voor een prijs <§60. Dit is nu wel anders maar ik zal dit laten staan anders kan ik het elke maand weer veranderen ;)
Hey, goede review. Door deze info ga ik toch overstag, dit kaartje word hem. Heb je vijf sterren gegeven omdat je review zo uitgebreid is.
Dit kaartje was een lange tijd slecht leverbaar en ik ben toen toch maar voor een class 4 gegaan want het was tenminste leverbaar en ik ben er tevreden mee.
Zijn deze classes onderling te verglijken ?
Hield Sandisk niet een andere Class rating aan ? Dacht dat ze niet te lang geleden overgestapt waren.
Ik heb een ANDROID (GT-B5510) met veel te weinig RAM dus gebruik ik Swapper, daarmee kan je de swapfile op de micro SDHC zetten. Heb ook een Kingston Class 4 32GB, traaaaaaaaaaaaag. Zeker als je moet swappen. Dus vandaag komt het Samsung 32GB kaartje binnen. Ik verwacht er een hoop van, omdat ik 2GB swapfile heb. Ik zet al m'n data over en dan moet het allemaal stukken fijner lopen. Met dat class 4 kaartje kost 2GB kopieren een half uur..... Zuigt! Echt en dat class 10 is wel sneller, hadden ze maar class 20 ofzo of nog sneller class 10 is ook nog langzaam.
He, ik ben eigenlijk wel benieuwd. Werkt het zoals je verwachtte?
Ja, is het een verbetering??
Dus Class 10 betekent dat als je een bestandje op de kaart zet, dat dit met minimaal 10 MB/s gaat?

Ik wil de mijne eigenlijk alleen maar gebruiken voor grote bestanden (met name mkv's van 4GB>) voor in mijn tablet. Is het dan slimmer om een Class 4 te nemen of is deze in de praktijk gewoon sneller?

Voor de prijs hoef ik deze in ieder geval niet te laten liggen, het scheelt maar een paar euro met een Class 4 kaartje.
Nee, het kan met 10 MB/s. Dat betekent eigenlijk niet dat het ook gebeurt, zo kan de telefoon een beperkende factor zijn in de transmissie van de data.
Ik bedoelde eigenlijk meer vanaf een pc.
Ik las ergens dat je je kaartje kan terugsturen als je snelheid onder de 4 MB/s ligt bij een class 4 kaartje.
Als het aan je goedkope Dealextreme adapter ligt niet dus...
Als je je beloofde snelheid niet haalt moet je ook even checken of je controller het wel trekt.
Ik heb dit kaartje besteld, maar deze wordt niet herkend in mijn Acer Liquid Gallant E350!
Uhhh wtf? Ik krijg als het goed is vandaag ook een Acer Liquid Gallant binnen met dit kaartje! :(
Heb je hem nog steeds niet aan de praat gekregen?

EDIT: Alles binnen. MicroSD wordt gewoon gezien in mijn tel. :)

[Reactie gewijzigd door Abducted23 op 9 oktober 2012 20:29]