HTC Evo 3D Zwart Review

Gingerbread 23 december 2011, laatste update op 22 januari 2012, 3.654 views

HTC Evo 3D Zwart

Pluspunten

• Terug te lezen in de review

Minpunten

• Terug te lezen in de review

Omdat er nog geen review van de HTC Evo 3D is, heb ik besloten om er zelf een te schrijven.

Waarom heb ik gekozen voor een HTC Evo 3D?
  • Goede ervaring met HTC toestellen.
  • De schil HTC Sense vind ik een pluspunt
  • Het toestel heeft een groot scherm met hoge (qHD) resolutie.
  • Niet erg doorsee toestel in Nederland, dus exclusiviteit.
  • Update naar Ice Cream Sandwich (Versie 4.0 van Android)
  • Grote(re) accu
  • Goede processor en veel werkgeheugen
Wat natuurlijk opvalt, er staat niet bij dat ik hem voor het 3D effect gekozen heb. Dat klopt!
Ik had namelijk een HTC Sensation in gebruik die mij erg beviel, maar er zaten toch wat kleine minpuntjes aan. Ik zocht iets vergelijkbaars en heb de HTC Evo 3D verkozen boven een HTC Sensation XE en een Samsung Galaxy S2.

Specificaties:
  • Afmetingen: 126 x 65 x 12.1 mm
  • Gewicht: 170 gram
  • 4,3'' qHD Super LCD touchscreen met 3D weergave
  • 2x 5MP camera om 3D foto's te maken en 3D filmpjes op te nemen, met 2 flitsers
  • 4GB ROM (Opslaggeheugen) en 1GB RAM (Werkgeheugen)
  • Dual-core 1.2 GHz processor (Qualcomm MSM8660)
  • WiFi, Bluetooth, 3G, Micro-USB
  • Android 2.3.4 Gingerbread (Upgrade ICS 1e kwartaal 2012)
Link naar het HTC Evo 3D topic:
Link naar pricewatch (Actuele prijs 374 euro):

Je hebt het al tot hier uitgehouden, waarom lees je niet even door? :)
De review zelf gaat nu beginnen.

Inhoudsopgave

-Opnamekwaliteit
-Prijs
-Conclusie

''Unboxing''
Zoals je ziet komt de Evo 3D in een standaard HTC doosje. Eenvoudig wit met een print van het toestel voorop en specificaties onderop.

De inhoud is net als het doosje ook vrij sober. Je krijgt natuurlijk de telefoon zelf, een kleine oplader, USB kabel, 8GB Micro SD kaartje, oordopjes van slechte kwaliteit en wat boekjes om het op te vullen.
Dit is tegenwoordig vrij normaal dus ik ga er verder geen aandacht aan besteden.

Ik heb er zelf nog een mooi leren hoesje bij besteld, deze is van echt leer en past perfect.
Hier kan je hem bekijken: http://www.b2ctelecom.nl/...o-3d-black-met-strap.html
Deze is erg duurzaam en niet te duur.

Design
De HTC Evo 3D is een forse telefoon. Ikzelf heb grote handen, en vind hem precies groot genoeg. Iemand met ''normale'' handen of kleine handen zal er misschien meer moeite mee hebben. Foto's op het internet geven je een verkeerde indruk van het toestel. Toen ik hem zelf ontving was hij een stuk mooier. Normaal vind ik de achterkant bij smartphones matig of zelfs lelijk. Bij de Evo 3D veranderde dit totaal voor mij. Deze ziet er gewoon erg mooi en luxe uit.
De achterkant heeft 2 camera's voor 3D foto's en video's. Nogmaals, de foto's zijn lelijker dan de werkelijkheid.
Het toestel is een dikkerdje. Waar de Samsung Galaxy S2 8,5 millimeter dik is, en de HTC Sensation XE 11,3 millimeter is de HTC Evo 3D maarliefst 12,1 millimeter dik. De dikte tussen de Evo 3D en de Sensation XE lijkt misschien niet veel op papier, maar in werkelijkheid wel. Dat komt omdat de Sensation XE ronder afgerond is, de Evo 3D is meer een blok. Al met al is het toestel dus dik, maar niet overdreven dik. Een paar jaar geleden zou dit een zeer dun toestel zijn geweest, alleen de huidige maatstaven verschillen natuurlijk. Het toestel is met 170 gram ook zwaar maar dat is voor mij persoonlijk eerder een pluspunt als een minpunt. Ik houd wel van een beetje gewicht omdat dat een luxere indruk geeft in tegenstelling tot een heel licht toestel.

Bouwkwaliteit en afwerking
De HTC Evo 3D is bestaat voornamelijk uit ruw en mat plastic. De voorkant heeft wel een metalen rand. Plastic is niet per definitie slecht. Ik heb zelf een hekel aan glad glanzend plastic, wat Samsung veel gebruikt. Sommige mensen vinden dit juist weer erg mooi of fijn. Maar een ding mag duidelijk zijn, het toestel voelt kwalitatief zeer goed aan! Je hebt echt een premium feeling als je het toestel vast hebt.

Het toestel heeft een notificatielampje, dat vind ik zelf erg fijn. De knoppen onder het scherm zijn touch-sensitief. Ze werken goed en je drukt ze niet al te vaak per ongeluk in. De powerbutton en volumebuttons zijn dit keer niet van metaal, en dat is een verbetering! Ze zijn van hetzelfde soort plastic als de rest van het toestel. Je drukt ze gemakkelijk in, wat bij vorige HTC toestellen die metalen knoppen hadden vaak niet het geval was.

De zijkant is interessant, zoals hierboven te zien is heeft deze een 2D/3D switch en een camerabutton. Over de switch valt weinig te zeggen. Deze is afgewerkt met chrome en werkt prima. De camerabutton kan ik zowel positief als negatief over zijn. De knop is een beetje aan de grote kant, en heeft dezelfde chromen afwerking als de switch, maar hij zit ietwat los. Natuurlijk blijft hij op zijn plek maar hij wiebelt toch een klein beetje. Maar als ik mocht kiezen tussen géén camerabutton en een slecht afgewerkte kies ik toch zeker voor een slecht afgewerkte, want hij is zeer handig.

Als laatste wil ik het over het batterijklepje hebben. Bij de HTC Sensation die ik heb gebruikt kraakte het klepje na verloop van tijd aan alle kanten. Dit is vast niet bij elke Sensation zo maar bij mij in ieder geval wel, en het was erg irritant. Dit toestel heeft een plastic batterijklepje die je gewoon vast drukt. Dit werkt goed en hij zit vast met weinig naden. Helaas kraakt hij een de linkerkant een piepklein beetje, maar daar moet je wel zelf wat moeite voor doen door op het juiste plekje te drukken.

Scherm
Het scherm van de HTC Evo 3D is per definitie goed. Het is een qHD scherm, dus een kwart van full HD. Hij heeft een resolutie van 540x960. Dit is een mooie resolutie en is vrij scherp. Natuurlijk heeft een iPhone een hoger PPI (PIxels per inch) maar de resolutie voldoet echt prima, nog geen problemen mee gehad bij bijvoorbeeld inzoomen van een webpagina.

Het scherm is helaas zeer vingerdruk gevoelig in tegenstelling tot mijn vorige toestellen (voornamelijk HTC).
Dit is natuurlijk eenvoudig te verhelpen door er een screenprotector op te plakken maar opzich is het geen probleem mits je hem binnen gebruikt.

Verder is het scherm een Super LCD scherm. Dit zou betere kijkhoek en kleurweergave hebben in vergelijking met een normaal LCD scherm. Dat is ook vrij goed te zien. De kijkhoeken zijn groot van alle kanten en de kleuren zien er realistisch uit. Alleen het zwart is matig tot slecht te noemen. Een amoled scherm toont zwart perfect, heeft een goede kijkhoek en heeft een overdreven kleurweergave. Veel mensen zouden naast elkaar direct een amoled scherm verkiezen boven een Super LCD, maar ik denk dat het vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Het grootste nadeel van een amoled scherm is namelijk dat hij als er wit wordt weergegeven zo'n 3x meer stroom verbruikt als een LCD scherm. Zwart kost daarintegen weer geen stroom.

Vooral bij het browsen is een LCD scherm dus efficienter, bij spellen spelen en media bekijken is een amoled scherm de winnaar.

De belangrijkste reden om dit toestel aan te schaffen is voor veel mensen de 3D. Dit is voor sommige die mijn review lezen ook de hoofdzaak. Ik heb er niet al te veel over te vertellen. Het 3D effect werkt, maar met mate. De 3D wordt namelijk nergens verwerkt, maar is alleen bij al dan niet zelfgemaakte 3D foto's, video's en bij 3D games te zien. Het grote nadeel is dat de 3D kijkhoek zeer beperkt is. Iemand die naast je zit krijgt het meestal niet goed te zien, en dan heb je een effect waarbij je dezelfde afbeelding 2x onscherp ziet. Als je een goed 3D spel, foto of filmpje hebt gevonden kan het effect wel zeer mooi zijn. Je kan niet alleen ''in het scherm'' kijken maar er kunnen ook dingen ''uit komen'' Als je op Youtube ''YT3D'' intypt krijg je een hele grote lijst met 3D filmpjes waarbij je het effect mooi kan testen. Je kan zelf ook 3D foto's en filmpjes maken maar daarover straks meer in opnamekwaliteit.

Featureset
Hier kan ik kort over zijn: Met ongeveer de snelste hardware en een recente android versie met sense 3.0 zit je echt wel goed. Dankzij de 3D opties heb je ongeveer het volledigste toestel verkrijgbaar op dit moment. De mogelijkheden zijn eindeloos. Over de featureset ben ik dus zeer te spreken.

Connectiviteit
Dit toestel heeft een goede verbinding. Het WiFi signaal is sterk, het heeft namelijk bijna altijd het volledige aantal streepjes. De belkwaliteit is bovengemiddeld. Niks speciaals maar wel gewoon goed te noemen. Je hoort duidelijk met wie je praat en andersom ook. De speaker werkt ook nog eens goed. Verder zit er bluetooth op, dit werkt naar behoren. De GPS werkt prima, je krijgt snel een fix binnen. De 3G snelheden zijn snel. Er zit een standaard 3.5mm ingang in voor oortjes en koptelefoons. Door middel van een Micro-USB aansluiting laad je het toestel op en verbind je hem met de computer. Er kunnen Micro SD kaartjes tot 32 GB in, en het toestel wordt geleverd met een gratis 8GB kaartje. Mooi meegenomen!

Accuduur
Sommige mensen klagen hier snel om, ik leg het toestel toch elke nacht aan de lader zodat hij de volgende morgen weer volop mee kan. De accu is groot te noemen, namelijk 1730 mAh. Een gemiddeld toestel moet het doen met 1500 mAh. Merk je hier veel van? Niet echt, maar hij gaat voor mijn gevoel wel lang genoeg mee. Waarbij mijn vorige toestellen aan het einde van de dag echt de lader nodig hadden houd de Evo 3D nog grofweg 20% over. Zoals verwacht slurpt 3D weergave accu, maar de meesten zullen dit in de praktijk toch niet al te veel gebruiken doordat het toch vrij intensief is om er lang naar te kijken.

Gebruiksgemak
De gebruiksgemak hang af van de gebruiker zelf. Als je al bekend met Android bent en ooit een HTC toestel hebt gebruikt ga je dit toestel zeker prettig vinden. HTC Sense is een schil over Android. Je houd ervan of je haat het, want de mooie ''eyecandy'' en shortcuts gaan volgens sommige mensen ten koste van de snelheid. Het toestel zou er trager door worden. Zelf merk ik hier niet zoveel van, want het verschil tussen een kwart en een halve seconde is miniem. Het onscreen toetsenbord van HTC is altijd al een sterk punt geweest en op een 4,3'' scherm al helemaal.
HTC heeft ook handigheidjes ingebouwd zoals deze:
Hiermee kun je in de notificatiebalk direct je opties aanpassen om bijvoorbeeld stroom te sparen.
Hieronder zie je het unlockscherm van de Evo 3D:
Ik heb ingesteld dat je direct het weer ziet met een zeer leuke animatie die natuurlijk van het weer afhangt. Je ziet eronder 4 apps en een ring. Als je de ring verschuift dan unlock je het toestel. Je kan hem overal heen verschuiven, ook al doe je het een millimeter dan gaat hij al aan. Je kan ook doormiddel van een app in de ring te schuiven tijd besparen. Als je dus bijvoorbeeld de camera applicatie in de ring schuift dan opent het toestel direct de camera. Dit is erg handig en typisch HTC Sense.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het toestel is tot nu toe voor mij heel betrouwbaar geweest. Nog nooit uitgevallen en er is zelfs geen enkele app gecrashed, iets wat wel eens kan voorkomen bij Android. Dit komt waarschijnlijk door het zeer riante werkgeheugen van maarliefst 1 gigabyte. Als je bedenkt dat Windows daar zelfs genoeg aan heeft dan snap je dat het toestel erg soepel werkt daardoor. Het enige minpuntje is dat de opstarttijd al lang is, maar dat HTC Sense ook de tijd neemt en er ruwweg 20 seconden bijtelt. Maar tegenwoordig heb ik mijn toestel altijd aan staan dus mij maakt het niets uit. Verwacht dus wel een opstarttijd van ruim een minuut.

Opnamekwaliteit
Wat iedereen direct opvalt, is het feit dat het toestel 2 camera's heeft achterop. Waarom is dit? Voor het 3D effect natuurlijk! Een mens heeft 2 ogen, en dit toestel dus 2 camera's. Hierdoor kan je 3D foto's maken en 3D video's schieten. Dit kan je bepalen zoals het al eerder genoemde schuifje. Ik ben niet te spreken over de 3D kwaliteit. Hij valt meestal slecht uit en is onbruikbaar. Toch heb je af en toe geluk en heb je een leuke 3D foto te pakken of een mooi 3D filmpje gemaakt waarvan iedereen onder de indruk is.

Waar ik wel zeer over te spreken ben is ironisch gezien de 2D modus, dus gewoon de normale foto's en video's! De camera start namelijk snel op, en zonder moeite krijg je een scherpe foto, vooral overdag of met de dubbele flitser. Filmpjes zijn ook relatief erg mooi. Veel mensen vergelijken de HTC Sensation (XE) met de HTC Evo 3D en komen dan direct tot de conclusie dat de HTC Sensation wint doordat hij een 8 megapixel camera heeft met 1080P mogelijkheid. Ikzelf vind toch echt de HTC Evo 3D gemiddeld beter. Daarom zeggen ze: Less is more!

Ik heb mijn HTC Evo 3D voor 382 euro inclusief verzending gekocht bij Gigavolt. Deze site is aan te raden. Voor zo een complete smartphone vind ik de prijs eigenlijk wel mooi. 382 blijft een hele som geld maar de prijs/kwaliteitverhouding is voor mij nog nooit zo hoog geweest voor een smartphone.

Pluspunten:
+Snelle processor
+Veel werkgeheugen
+HTC Sense
+Gegarandeerde update naar Android 4.0
+Luxe aanvoelende hardware
+Goede (2D) camera met camerabutton
+3D (omdat het kan)
+Gratis 8 GB geheugenkaartje
+Goede schermgrootte

Verbetering mogelijk:
≈Stevigere camerebutton
≈Grotere accu gezien de dikte
≈Betere integratie van 3D
≈Meer accessoires meeleveren

Minpunten:
-Te grote afmetingen voor sommige mensen
-Slechte 3D camera
-Vingerafdrukgevoelig
-Veel bloatware aanwezig (Spellen, social media etc)

Eindoordeel:
De Evo 3D moet je niet voor puur het 3D effect kopen, maar omdat het simpelweg een van de beste smartphones op dit moment is.

Deze review is nog niet af. Tips, opmerkingen, feedback, klachten: Alles is welkom!

Heb jij ook een HTC Evo 3D Zwart?

Goede review, plaatjes lijken het bij mij echter niet te doen.
Bij prijs heb je een klein foutje:

"Ik heb mijn Sensation voor..." Sensation? :P

Verder een duidelijke review tot nu toe!
Er staat idd alleen een URL en geen image.
Voor de rest een mooie review
Je hebt het vaak over de sensation. Foutje? Of niet aangepast na kopieren?
Dat is jammer, zijn er meer mensen die het niet kunnen zien?
Ik probeer het allemaal zo snel mogelijk op te lossen.
Is er bij elk plaatje een url of bij sommige?
En omdat de Sensation mijn vorige telefoon was, ben ik nog een beetje in de war.
Excuses :)
Werken de foto's nu?
Ik heb ze via een andere dienst geüpload.
Bij mij werken de foto's nu op dit moment in ieder geval... Duidelijke review overigens!

Omdat dat ? ohja nee precies :+

Goede review verder hoor ;)
Bedankt, heb het aangevuld.
Ik bedank iedereen trouwens voor de feedback!
Nice review, ik heb zelf de Evo3D ook sinds kort, als waardige vervanger van mijn oude HTC Hero (die in mijn ogen ook echt een milestone was, en niet kapot te krijgen!)
Bedankt :)
Ik had ook een Hero en dat kan ik bevestigen.
Hij heeft de nodige vallen en regenbuien overleefd.
Maar nu ben ik wel wat zuiniger op m'n telefoons.

Bevalt de Evo je?
Even tussendoor.... Je hebt het over een telefoon van 121 mm dik... Is hij écht 12 cm dik? :P
Mijn laptop is namelijk dunner... ;)

In ieder geval: Nette review, veel plezier met je telefoon!
Mijn laptop is namelijk dunner... ;)

In ieder geval: Nette review, veel plezier met je telefoon!
Fixed :)
Volgende keer moet ik toch maar wat nauwkeuriger meten.