Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit Review

christiander96 2 juni 2012, laatste update op 1 augustus 2012, 1.779 views

Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit

Pluspunten

• goedkoop
  • snel
  • goed scherm
  • modbaarheid
  • strakke behuizing
  • goed geluid

Minpunten

• geen multitouch
  • geen recentere Android versie (of rooten en bootloader unlocken)
  • Te weinig ram geheugen
  • microfoon met filmen

Toen mijn Nokia N82 was overleden wilde ik graag een moderne smartphone hebben (Symbian is aan het uitsterven dus vandaar) met wifi gps en Android onder de 150 euro.

Ik zat al een tijdje te kijken naar verschillende toestellen zoals de htc wildfire, SonyEricsson Xperia X10 mini pro en natuurlijk de Xperia X8.

Waarom de Xperia X8?

ik wilde graag een Android telefoon hebben met een vrij goede camera, goed geluid en een goed scherm.
Het liefst wilde ik geen samsung hebben omdat haast iedereen met een samsung galaxy telefoon rondloopt en door mijn oom en zus kwam ik op de Xperia lin Sony Ericsson omdat ze er goede reacties over hadden.
Ik zat al een tijdje te kijken naar de Xperia X8 omdat deze qua grote tussen de x10 mini en de x10 inzit specificaties mij ook wel aanspraken.
In een weekend had ik daarom even de X10 mini pro van mijn zus uitgetest van hoe de interface en het hele besturingssysteem werkte en uiteindelijk heb ik besloten om de X8 te nemen omdat die X10 Mini pro net wat te klein voor me was.

Ik hebhem in een tussenuurtje gekocht bij de T-mobile winkel voor 130 euro terwijl deze voor de rest toen de tijd alleen boven de 149 euro te krijgen was, en hij is standaard simlockvrij!

In de les heb de telefoon in elkaar gezet en na de les was ik uit dus ik zat thuis lekker verder te rommelen en mijn eerste indruk was ''WOW!!' voor een beginende Android gebruiker natuurlijk want het is heel anders dan een N82 met Symbian S60

accesoires.

in de doos zitten oa een stekker met usb aansluiting om op te laden, een usb kabel, een standaard headset en 2 extra achterkantjes.

Uiterlijk en design

het toestel ziet er erg strak en vlot uit behalve kraakt het achterkantje veel (heb de bevestigingen dikker gemaakt met plakjes tape dus kraakt niet meer), qua stevigheid is het toestel ook zeer goed want ik heb hem vaak laten vallen en er is haast geen schade behalve een paar kleine deukjes.

Scherm.

het scherm ziet er zeer goed uit en 3 inch vind ik een goede grote om mee te werken en als ik snel wil typen draai ik het scherm gewoon, de resolutie is ook erg mooi en de kleuren zijn helder.
Het lijkt wel alsof het scherm van betere kwaliteit is dan van mijn broers Galaxy Gio

Camera.

de camera vind ik wel goed voor een telefoon van dat geld en de foto's zijn ook erg mooi die ik met dit toestel heb gemaakt (staan in de gallery) en natuurlijk 30fps filmen behalve zuigt de microfoon flink tijdens het filmen.

Interface.

Sony heeft de 4 hoeks interface van de X10 mini gebruikt dat erg lekker en gemakkelijk werkt en het is zeer gemakkelijk voor de beginende android gebruiker behalve is het wel jammer dat je geen snelkoppelingen op het scherm kan zetten maar dan kan je ook gewoon een andere launcher installeren.

Gebruiks ervaringen

Ik heb het toestel nu bijna een jaar in gebruik en ik ben er nog steeds erg blij mee, hij werkt lekker en de 3G werkt ook erg goed en ik gebruik hem erg vaak voor Wordfeud en Whatsapp.
Soms loopt hij een beetje vast maar dat kan je verhelpen met een reboot en apps goed afsluiten maar ik vind wel dat SE meer RAM gehugen in het toesten had mogen stoppen.

Update 17 Januari 2012
Heb er nu versie 2.3.7 op staan en het draait super en het mooiste is ook dat de rom zowat hetzelfde uitziet als de originele Xperia software behalve loopt ie soms traag

update 2 Juni 2012
Nu staat er een andere 2.3.7 op van GingerDX, draait zeer vlot en ik heb de interface zo aangepast zodat het op de Xperia S lijkt.

Conclusie.
ik vind dit een zeer goed toestel voor het geld en de beginende Android gebruiker en ik ben er zeer tevreden over en ik gebruik het toestel met plezier behalve vind ik het wel zuigen dat SE geen recentere Android versies voor dit toestel uitbrengt want 2.2 en 2.3 kan hij gemakkelijk draaien en zelfs 4.0 kan hij super draaien wat ik binnenkort zeker ga installeren.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Xperia X8 Wit?

lekker taartje! :)
ik zou de txt nog eens doorlezen als ik jou was.
ja idd het is natuurlijk mijn eerste review maar ik zal er wel naar kijken ;)
is goed tja het is mijn eerste review dus vandaar :P
Leuke review, kort en bondig.

alleen heb ik een opmerking, ik wil je niet kwetsen maar ik denk dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Als je perse een nieuw toestel wou dan kon je beter gaan voor de ZTE Blade of Blade II als deze al verkrijgbaar is. beide toestellen hebben snellere hardware, groter en beter scherm, meer RAM en hebben een zeer goede reputaite.

Anders had je ook bijvoorbeeld een x10, HTC desire, HTC HD2, Xperia Neo V of andere toestellen heel goedkoop kunnen kopen op de vraag en aanbod sectie hier op Tweakers. Meestal vond je een x10 in goede staat voor onder de 100EUR en onlangs vele HTC Desire's gezien met veel accesoires rond de 120EUR of minder zelfs. Vandaar dat ik je keuze ook niet snap om voor een 2 jaar oud toestel te gaan met outdated hardware...

Nou ja als je komt van Symbian S60 dan snap ik idd wel dat Android, zelfs op een toestel als de x8, een wereld van verschil is.

Veel succes met het toestel !
Zelf heb ik het toestel vorig jaar in mei gekocht en toen waren de specs wel erg goed voor het geld en toestellen zoals de X10, Desire etc waren toen 2e hands nog onwijs duur en zelf heb ik een krappe portemonee en qua specs en alles was de X8 het meest geschikt voor mijn budget.

Maar de chipset van de X8 wordt nog veel gebruikt in nieuwe budgetsmartphones en qua snelheid is hij maar 1 seconde trager dan de Gio met iets hoger ceclockte processor.

maar ja, hij draait nu super en heb hem al een jaar en volgebd jaar kijk ik denk ik wel voor iets anders.
Ach zo ik dacht dat je hem nu had gekocht :)

Dat is dan natuurlijk anders natuurlijk, maar mocht je willen upgraden dan raad ik zeker de zte blade of skate aan. Anders als je 2de hands iets wil de galaxy s en nexus s kun je vinden voor onder de 150 en daar worden nog steeds roms voor ontwikkeld.
dat lijkt me wel wat maar ik wacht tot volgend jaar (een telefoon moet bij mij 2 jaar meegaan) maar tegen die tijd kijk ik wel voor een 2ehands Galaxy SII of een nieuwe Sony Xperia U met dualcore. ik zie het tegen die tijd wel
lol!!! ik heb een paar weken terug een Xperia Play gekocht bij de hi voor 130 euro (splinternieuw in de doos). kwam toevallig op mijn pad, 1ghz cpu voor 130 euro, waarom niet?
Mmmm... Krijg honger van die lekkere taart ;). Korte review maar het belangrijkste vertel je wel!