Logitech Z-10 Review

Puppypower 21 augustus 2007, laatste update op 21 augustus 2007, 3.990 views

Logitech Z-10

Pluspunten

• Vormgeving
  • Gimmickcoëfficiënt
  • Geluidskwaliteit (voor 2.0)
  • Display (in potentie)
  • Software (third-party, G-15)

Minpunten

• Display (standaard)
  • Software (Logitech)
  • Software (Logitech)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Algemeen
Als niet-audiofiel een review schrijven over een speakerset is natuurlijk tricky business. Dus lees wat je leest maar als het relaas van iemand die graag een achtergrondmuziekje beluistert tijdens andere werkzaamheden en daarnaast ook een gimmick hier en daar wel kan waarderen.

In de doos
Eerst de doos zelf dan maar even: glossy en erg fraai, nodigt uit tot kopen. De marketingafdeling heeft haar werk dus goed gedaan.
Maar daar gaat het niet over - het gaat om de inhoud, alhoewel de vorm bij dit specifieke setje toch echt wel meetelt. Genoeg geluld, facts...

In de doos de beide speakers, handleiding, CD'tje met software, alle noodzakelijke kabels, en als premium een Logitech-poetsdoekje.
Alles wat je nodig hebt dus. Maar lees verder!

De speakers
Eénmaal uitgepakt zit je met twee prachtig glanzende speakers die allebei ook vertrouwen wekken - al was het maar door hun gewicht.
Wat direct opvalt is dat de speakers door middel van een vaste kabel verbonden zijn. Dit komt omdat de bijbehorende electronica over de beide speakers verdeeld is.

Deze vaste kabel is voor huis- tuin- en keukengebruik voldoende lang, maar verlengen is dus onmogelijk. Wel iets om rekening mee te houden, maar als gezegd bij normale toepassingen irrelevant, temeer daar deze speakers alleen tot hun recht komen indien ze aangesloten worden op een computer.

Aansluiten
Plain and simple: USB! In Windows, that is. Linux-gebruikers hebben wat meer werk te verrichten of maken gebruik van de eveneens aanwezige ouderwetsche analoge ingang en laten de extra features voor wat ze zijn.
Meer daarover later.

Geluidskwaliteit
Tja, daar koop je speakers voor natuurlijk. In mijn situatie telt "power" niet echt, ik zocht een leuk setje speakers voor rechttoe-rechtaan geluid.
En IMHO doet de Z-10 dat prima. De geluidsdruk die je er uit kunt persen is in elk geval méér dan voldoende voor de gemiddelde studeerkamer.
Wat je gaat missen is vooral een knallende bas. Fijn voor de buren, iets minder fijn als je graag een knallende bas hoort.
Vergeleken met mijn Logitech Z-3e speakers is het verschil overduidelijk aanwezig, maar voor mij niet storend.
Het midden en hoog van de Z-10 vind ik zelfs strakker dan dat van de Z-3e.
Maar wederom: ik ben géén audiofiel, ik wil gewoon 'lekker' geluid, en dat komt er ook echt wel uit!
Dropouts, plopjes: nog niet mee te maken gehad! Dus dat zit hier wel goed.

Gimmicks: Het display en de controls
Eén van de meest opvallende aspecten aan de Z-10 is de aanwezigheid van een LCD-display, een amberkleurig zusje (of broertje, correct me...) van het display wat je ook in het G-15 "Gaming Keyboard" aantreft.
Onder het display vind je diverse tiptoetsen voor de meest gangbare multimediafuncties plus een viertal programmeerbare buttons.
Heel fraai om te zien, trekt ook direct de aandacht van iedereen die nog nooit een setje Z-10's gezien heeft.
En ja, het werkt allemaal. Tenminste, het werkt in principe allemaal prima.

Want dan hebben we nog.........

De software
En dat is hét grote minpunt van de Z-10 als je 'm net uit de winkel haalt.
De meegeleverde software werkt prima, maar is wel érg basic. En daar laat Logitech dus een flinke steek vallen!

Gelukkig is er voldoende third-party software te vinden die je in staat stelt meer uit het display te halen, om te beginnen met LCD Studio (ik gebruik 2.1 bêta).

Wat doe je dan met dat display?
Euhmmm... Niet zoveel eigenlijk. 't Is wel een prima klok, dat wel, en ook als Winamp-remote werkt het aardig. E-mail alerts: ook altijd fijn. Met third-party software kun je heel wat systeeminfo op het schermpje tonen, ook leuk.

Maar momenteel gebruik ik het schermpje toch vooral om RSS-feeds mee weer te geven. Teletekst-headlines, krantenkoppen, dat soort zaken. Waarbij ik moet aantekenen dat niet iedere RSS-feed zich zo eenvoudig laat weergeven, maar dat ligt aan de lay-out van de feed en niet aan de Z-10 natuurlijk.

Linux
Helaas heb ik daar nog te weinig tijd aan besteed. Geluid loopt prima via de analoge input. Het schermpje leeft via USB ook, alleen kan ik er nog niet echt veel mee. Maar als gezegd: ik heb er nog niet echt moeite voor gedaan.

Een echt 2.0 setje. De missende subwoofer kun je nou eenmaal niet compenseren met speakers van dit formaat. Maar het geluid voldoet wél.
Leuke extra functies, alleen jammer dat de meegeleverde software erg beperkt is qua mogelijkheden.
Het setje doet echter wel wat ik er van verwacht. En daarom is het toch geen miskoop, alleen shame on Logitech vanwege die software!

Heb jij ook een Logitech Z-10?