Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys E4200 Review

winfriedD 22 december 2011, laatste update op 22 december 2011, 2.256 views

Linksys E4200

Pluspunten

• Snelheid bedraad en draadloos.
  • Optie om apart 'gast' draadloos netwerk op te zetten.
  • Veel opties om bv bepaalde computers vaste ip nrs te geven.
  • Ziet er mooi uit.

Minpunten

• Betrouwbaarheid is ver onder de maat. Moet hem gemiddeld 2 keer per dag resetten.
  • Web interface werkt soms niet (of traag).

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Afgelopen weekend mijn WRT54GL vervangen door een Linksys E4200 om een gigabit (bedraad) netwerk en een sneller draadloos netwerk te krijgen.

Het configureren via de web interface duurde al erg lang, interface is traag en pakt soms wijzigingen niet. Upload van nieuwe firmware bleef tot 3 keer toe hangen op 98%. Pas toen ik het web protocol weer terug zette van https:// naar http:// kon ik de nieuwe firmware uploaden.

Snelheid is goed. Draadloos haal ik zo'n 80 tot 90 MBit/s .

Het grote probleem is echter dat hij ca. 2 keer per dag gaat hangen. Internet verbinding is dan weg en de web interface is ook niet meer bereikbaar. Nadat ik de router uit en weer aan heb gezet doet hij het weer. Zelfs 's nachts als alle computers in huis uit staan en er alleen een mobieltje draadloos aan hangt hangt de router soms 's ochtends.
De portforwarding die ik ingesteld had werkte gisteren ook opeens niet meer. Nadat ik dezelfde forwarding instellingen opnieuw ingesteld had was het probleem verholpen (tot nu toe ....) .
Zelfs voor ik deze review kon uploaden moest ik eerst de router weer resetten.

Dit is niet wat je verwacht als je het vlaggenschip van Linksys koopt.

Op de website van Linksys staat alleen de laatste versie van de firmware, dus ik kan niet proberen of oudere versies beter werken (veel klachten op internet over 1.0.02 en 1.0.03 firmware).

Ik ga er binnenkort mee terug naar de winkel om hem om te ruilen voor een andere 4200 of een Netgear 4000.

Heb jij ook een Linksys E4200?

Meer advertenties

Ik heb de E4200 met vbersie 1.0.01, en dat werkt echt perfect. Hij werkt al 3 maanden zonder dat ie ook maar een keer is gestopt (Ik check vanaf homeserver elke minuut of externe server nog online is, de laatste 3 maanden 100,00% online
Ja, ik zie op internet veel reacties dat 1.0.01 stabieler is, maar:
- die firmware heb ik tot nu toe niet kunnen vinden op internet
- die heeft geen ipv6 support en ik wil met deze router toch weer heel wat jaartjes vooruit kunnen.
Die pagina had ik ook al gevonden, maar als je op de link klikt krijg je "File not found".
Hier kun je hem nog vinden.

En nog bedankt voor de tip om hem terug op http te zetten om de software te veranderen. Ik had hetzelfde probleem (https verbinding alleen aan).

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 28 april 2012 20:19]

Ik gebruik 1.0.03 maar werkt perfect en kan de hele review niet onderschrijven.
Mijn E4200 werkt perfect.
Na wat meer gebruik blijken de problemen zich alleen voor te doen als ik een bittorrent programma aan heb staan.

Maar van zo'n snelle router zou je toch mogen verwachten dat die dat aan kan.
Ik heb deze ook al ff maar ik ben er toch wel tevreden over heb hem voor meerdere mensen aangeschaft een paar collega's hebben hem ook en allemaal zijn ze er blij mee!
Kan natuurlijk dat jij net een slechte te pakken hebt...omruilen dan, maar het is en blijft een TOP router!
Welke firmware versie draai je erop? De laatste (1.0.03) ?

[Reactie gewijzigd door winfriedD op 22 december 2011 23:39]

De mijne heeft zelfs nog 1.0.00
Draadloos bereik is niet echt geweldig.

Wat erger is: Het gastaccount is beveiligd, echter met een smartphone met android kom je zo op het guestnetwerk zonder password.
Er wordt op mail hierover gewoon niet gereageerd....
En dan betaal je de hoofdprijs voor een toprouter..
Helaas. Overigens wel TOP service van Paradigit, zij ruilen gewoon zonder problemen om.