Corsair Carbide 500R White Review

JBee 9 februari 2012, laatste update op 22 april 2012, 1.284 views

Corsair Carbide 500R White

Pluspunten

• Stevig
  • Mooi
  • Installatiegemak
  • Top Service van Corsair!
  • Goede Lak

Minpunten

• In de hogere snelheden van de Fans luidruchtig
  • Stoffilters zijn niet (zo) goed en aan de zijkant is er niet eens een

Bouwkwaliteit en afwerking
Ik ben erg tevreden over de bouwkwaliteit en de afwerking, wat ik ook wel had verwacht van Corsair. Toch heb ik een paar dingetjes welke van mij part wel wat anders hadden kunnen zijn.

- Bij mijn zijpaneel (waarschijnlijk niet bij iedereen) heb ik last dat de onderste schroef aan de achterkant er erg zwaar indraait. Opzich niet zo erg, maar wel vervelend.
- Alles plekken waar een ventilator kan zitten hebben een stoffilter, alleen die van de 200mm intake fan heeft dit niet. Erg jammer, want mijn pc zit nu al vol met stof. Zelf de plekken voor aan de bovenkant hebben een filter, terwijl (als je er een fan zou plaatsen) dit een exaust fan zou zijn.
- In de bracket voor de hardeschrijven zitten gaatjes voor een SSD. Opzich handig, alleen omdat ze helemaal aan de zijkant zitten, moet je eerst een klipje eruit trekken. Had ze dan in het midden gedaan...

Toch ben ik heel tevreden, omdat dit allemaal maar kleine dingetjes zijn, en hij voorderest gewoon heel stevig aanvoelt. Ook de laklaag is van hoge kwaliteit. De knopjes aan de voorkant zijn ook zeker mooi, alleen hier heb ik ook wel een punt van kritiek voor. Zo zijn namelijk de Power en reset knop knopjes die je helemaal niet diep hoeft in te drukken, terwijl je de LED knop van de fans juist heel diep moet indrukken. Als ze nou het reset en LED knopje hadden omgedraaid, druk je ook niet zo makkelijk de reset knop in.

Inbouw- mogelijkheden
Ook hier ben ik erg tevreden over. Totaal passen er 6 HDD's of SSD's in en 4 drive bays. Voor het wegwerken van kabels heb je ruimte genoeg, al zou je dit niet verwachten. Dit komt namelijk omdat het zijpaneel een behoorlijke ''deuk'' heeft, waardoor je op de belanrijke plekken zat ruimte heb... Het maximale formaat moederbord is standaard ATX.

Koelings- mogelijkheden
Standaard krijg je 4 fans bij deze kast, 2 120mm intake (LED), 1 200m intake (LED) en 1 120 mm outtake. De drie intake fans zijn aangesloten aan de fancontroller aan de vooroorkant, al kan je ze ook aan het moederbord vastmaken, waar de leds standaard aan staan. Voor vrijwel alle systemen zijn de meegeleverde fans natuurlijk al voldoende, maar als je wilt kan je er ook nog een onderin plaatsen (120mm) of 2 boven (ook 120mm). Alleen boven bischikken de bevestigins punten over rubberen dopjes. De meegeleverde fans hebben trouwens ook rubberen dopjes tussen de behuizing en zichzelf. Dit zorgt er dan ook voor dat de fans op de langzaamste stand echt heel stil zijn. In mijn geval verzetten deze 4 fans ruime voldoende op de laagste stand fan de fancontroller (3 standen).

Als je wilt kan je trouwens de 200mm intake fan aan de zijkant ook vervangen door 2 120/140mm fans, waarvoor de rubberen dopjes al zijn aangebracht.

Een groot nadeel, wat ik al noemde, vind ik wel dat de 200mm fan geen stoffilter bevat. De laatste plek waar je ook nog fans kan aanbrengen is aan het einde van de HDD racks, totaal dus ook 2. Als je zoveel mogelijk fans in de kast wil stoppen kom je uiteindelijk op een getal van 10 fans.

Vormgeving
Iets persoonlijks, maar ik vind hem echt heel mooi. En het rare is, dat toen ik hem voor het eerst zag ik hem heel lelijk vond. Ook later vond ik hem op foto er raar uitzien met die hoeken. Toch gekocht, gewoon omdat hij erg stevig en goede en stille kenmerken had volgens meerdere reviews op internet. Toen ik hem openmaakte was ik blij dat ik deze heb gekocht, wat een prachtig ding!

Einde

• Intel Core i5 2500k
  • Scythe Mugen 2 Rev. B
  • Seasonic M12II
  • Asus Z68

Heb jij ook een Corsair Carbide 500R White?

Reviews door de redactie

Kan je die grote fan dan niet als een exhaustfan monteren?
dat zou zeker kunnen (gewoon omdraaien) maar is over het algemeen veel minder goed. Ten eerste zit het standaard al zo en ten tweede zegt ook het internet dat je hem het beste als intake kan doen. Maar voor het stof is het natuurlijk wel veel beter...
Oh, als het internet het zegt dan zal het wel waar zijn :o)

Als het standaard al zo zit dan zal het ook wel kloppen. Maar dan is het wel een hele dubieuze ontwerpfout; zo kan je er net zo goed geen stoffilter in zetten. Gemiste kans.
Ik heb er nog even naar zitten zoeken, maar die sidefan zou inderdaad als intake moeten fungeren. Op die manier krijg je overdruk in je kast, en dat is goed tegen stof. Maar goed, het blijft vreemd dat er dan geen stoffilter in zit. Ik ben wel het volgende tegengekomen: http://www.frozencpu.com/...r_-_Side_Piece.html#blank

En zelfs een youtube-filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=vINN7rymIkU

Alleen zal je dat wel zelf moeten importeren ben ik bang.